بازی اندروید
مدیر جشنواره كن:

نمی خواهیم فیلمسازان روس را تحریم نماییم

نمی خواهیم فیلمسازان روس را تحریم نماییم

بازی اندروید: «تیری فرمو» مدیر جشنواره کن در مصاحبه ای درباره انتخاب فیلم های این رویداد سینمایی، جنگ اوکراین، میراث بجای مانده از خود در کن و آینده حرفه ای اش و... صحبت کرد.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، «تیری فرمو» که بیست و یکمین سال حضور خودرا بعنوان مدیر جشنواره کن تجربه می کند؛ هفته گذشته در یک نشست خبری در مقابل خبرنگاران و در کنار «پیر لسکور» رییس این رویداد سینمایی، لیست ۴۷ فیلم حاضر در این رویداد را اعلام نمود و از اضافه شدن چند فیلم دیگر در ایام آتی آگاهی داد اما در عین حال اصرار کرد بر خلاف سال قبل که ۸۳ فیلم در کن نمایش داده شدند، هدف امسال نمایش حداکثر ۶۰ فیلم خواهد بود.
«فرمو» همین طور جزئیاتی از جشن ۷۵ سالگی کن بیان کرد که شامل برگزاری سمپوزیومی با نگاهی به آینده سینما می شود. این جشنواره همین طور درحال ساخت یک مستند با الهام از اثر «ویم وندرس» در سال ۱۹۸۲ با عنوان «اتاق ۶۶۶» است که وی در آن با فیلمسازان بزرگ در "اتاق ۶۶۶ هتل مارتینز" کن مصاحبه کرد تا در مورد افکار آنها درباره آینده سینما بداند.
امسال جشنواره کن به صورتی شاهد بازگشت به شرایط عادی است برای اینکه جهان به آرامی از بحران دو ساله کووید-۱۹ خارج می شود و پیش بینی می شود شمار مهمانان رسمی جشنواره شامل فعالان سینما و روزنامه نگاران به ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر برسد در صورتیکه در دوره گذشته ۲۰ هزار نفر برای حضور در جشنواره، به کن سفر کردند.
نشریه اسکرین در مصاحبه ای با «تیری فرمو» مدیر جشنواره کن، نظرات او را درباره فیلم های امسال کن و چالش های فعلی و آینده سینما جویا شده است.
کن، امسال هفتاد و پنجمین دوره خودرا جشن می گیرد، اما ترکیب فیلم های انتخاب شده آن بیش از اندازه تاریک و غم انگیز به نظر می رسد؟
بله و خیر. فیلم «Z» ساخته «میشل آزاناویسوس» که در افتتاحیه جشنواره رونمایی می شود یک اثر کمدی است. اگر فیلم های کن احساس غمگینی بیشتری نسبت به قبل دارند بدین سبب است که هنرمندان احساس غمگینی بیشتری می کنند و جهان حس تاریکی دارد. اما فکر نمی کنم کن آنقدرها هم تیره و تاریک باشد اما فیلم های جشنواره جدی خواهند بود و سوالات جدی از طرف هنرمندان مطرح می شود.
شما در مورد همه گیری کرونا و جنگ در اوکراین بعنوان رویدادهای دشوار در پس زمینه دوره امسال صحبت کردید. همین طور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و ظهور جناح راست افراطی در دور اول رای گیری. آیا این مسائل شما را نگران می کند؟
از نظر حرفه ای خیر، چونکه این مسائل در زمینه کاری من نیست. کن جشنواره ی سینماست و من یک نقش حرفه ای در آن دارم و اینها چیزهایی است که من شخصاً فکر می کنم برای همه جالب نیست. انتخابات ریاست جمهوری یک روند دموکراتیک است که کاملا مورد احترام است. جشنواره فیلم کن قرار نیست در مورد یک موضوع سیاسی نظر بدهد.
۲۱ سال است که مدیر هنری جشنواره فیلم کن بوده اید، بدین سبب هم اکنون نزدیک به ۳۰ درصد از تاریخ ۷۵ ساله کن با شما رقم خورده است. میراث خودرا در این دوره زمانی چگونه می بینید؟
ما کارهای زیادی در مورد تاریخچه کن در هفتادمین سالگرد انجام دادیم اما برای هفتاد و پنجمین سالگرد برگزاری جشنواره نمی خواهیم به گذشته نگاه نماییم و نگاهمان به آینده سینماست. هفتاد و پنجمین دوره کن در سالی برگزار می گردد که جهان به تدریج از بحران کرونا خارج می شود و در اروپا جنگی در جریان است. همین طور در مقطعی به سرمی بریم که سینما با بحران مواجه می باشد و پرسش هایی نه درباره آینده اش، بلکه درباره شکل آینده سینما مطرح می شود. این همان نقطه ای است که می خواهیم به آن بپردازیم و به آن فکر نماییم.
در مورد سامانه های نمایش آنلاین این انتظار وجود دارد که آمدن «آیریس نابلاک» مدیر اجرائی سابق وارنرمدیا در ماه ژوئن بعنوان رییس جدید کن، بتواند منجر به نرم تر شدن موضع کن در قبال فیلم های تولید شده توسط این سامانه ها باشد؟
«پیر لسکور» قبل از این نیز، با من در مورد باز کردن درهای کن به روی فیلم های سامانه های نمایش آنلاین موافق بود اما این هیات مدیره، سینمادارن و مرکز ملی سینمای فرانسه هستند که با چنین حرکتی مخالفند. قوانینی در این زمینه وجود دارد که از آنها خواستیم آنها را تغییر دهند اما آنها نمی خواهند. به صحبت و تأمل در این زمینه ادامه خواهیم داد. در سال ۲۰۱۷، ما نخستین نفری بودیم که نتفلیکس را به کن دعوت کردیم اما بعدها به ما گفتند که قاعده این است که فیلم ها باید در سینماهای فرانسه نمایش داده شوند و نتفلیکس نمی تواند فیلم را به سبب زمان بندی رسانه های فرانسوی اکران کند. پس باید منتظر بمانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. فکر می کنم گفت و گوها ادامه خواهد داشت. من واقعاً می خواهم گفت وگوها ادامه پیدا کند و باید شانس تغییر وضعیت را ارزیابی نماییم.
واقعیت این است که جشنواره ونیز می تواند فیلم های تولید شده توسط این پلت فرم های آنلاین را انتخاب نماید که مزیتی به آن می دهد. آیا این موضوعی است که شما با هیات مدیره کن در مورد آن صحبت می کنید؟
برلین، کن و سن سباستین، همه ما در یک موقعیت هستیم. منافع راهبردی ونیز در آن بود که درهای خودرا به روی پلت فرم ها باز کند، به ویژه پس از آن که ما آغازگر این حرکت در ۲۰۱۷ بودیم و بعداً این روند را متوقف کردیم و هیات مدیره کن خواهان ادامه این روند نبود. امروز واضح است که مساله نیاز به بررسی دوباره دارد چونکه شرایط تغییر کرده است.
به نظر می رسد همکاری شما با «پیر لسکور» رییس کن بسیار مثمر ثمر بوده است؟
بله. «پیر لسکور» مردی است که همه چیز را ممکن می کند و آزادی زیادی در اختیار من گذاشت. او همین طور حضور بسیار فعالی داشت و بعنوان موسس کانال پلاس همه را همچون هنرمندان و روزنامه نگاران را می شناسد و البته به طرز باشکوهی ریاست کن را در آخر این دوره واگذار می کند. او می گوید: «نمی خواهم به این سِمت بچسبم. این سومین ماموریت من است و بعد از اختتام آن، دوست دارم جای خودرا به شخص دیگری بسپارم و آن فرد «آیریس نابلاک» است».
جشنواره کن در پروسه انتخاب آثار با انتخاب دو فیلم از فیلمسازان اوکراینی، همبستگی خودرا با اوکراین نشان داده است: «سرگئی لوزنیتسا» با فیلم «تاریخ طبیعی نابودی» و «ماکسیم ناکونچنی» با فیلم «چشم انداز پروانه ای». آیا فیلم های اوکراینی زیادی متقاضی حضور در جشنواره بودند؟
نه زیاد. عجیب است که در کشوری که درحال جنگ است، سینما هنوز زنده است... «چشم انداز پروانه» داستان زن جوانی است که به جنگ می رود و اسیر می شود و در طول این مدت مورد شکنجه و تجاوز قرار می گیرد و سپس به خانه باز می گردد و شاید فکر کنید این فیلم یک ماه پیش فیلمبرداری شده است. فیلم درباره تجاوز جنسی نیست بلکه درباره زشتی جنگ و شکاف بین آنهایی است که جنگ را تجربه کرده اند و آنهایی که تجربه نکرده اند و این که چگونه کسی که به جنگ رفته نمی تواند به خانه برگردد و یک زندگی عادی داشته باشد. آمریکایی ها بعد از سال ۱۹۴۵ چنین فیلم هایی ساختند. «ویلیام وایلر» فیلم «بهترین سالهای زندگی ما» را ساخت و الان آنها [اوکراینی ها] نیز درحال ساختن این نوع فیلم ها هستند.
«کریل سربرنیکوف» کارگردان روسی مخالف سیاست های این کشور نیز امسال با فیلم «همسر چایکوفسکی» در بخش مسابقه اصلی انتخاب شده است. آیا نگران بودید که در پاسخ به تهاجم روسیه به اوکراین، از طرف افرادی که خواهان تحریم همه جانبه فرهنگ روسیه هستند، با مخالفت هایی در این زمینه رو به رو شوید؟
ما نمی خواهیم هنرمندان روسی را تحریم نماییم بلکه می خواهیم قدرت حمایت خودرا از مردم اوکراین و مخالفت خود با جنگ تجاوزکارانه ای را که ولادیمیر پوتین به راه انداخته است، ابراز نماییم. اما سینماگر مبارزی چون «سربرنیکوف» که به سبب ممنوعیت سفر قادر به حضور در کن نبود حالا می تواند به جشنواره بازگردد و او یک هنرمند است.
از نظر برابری جنسیتی، تنها ۳ فیلم از میان ۱۸ نامزد نخل طلای اعلام شده توسط زنان کارگردانی شده اند. آیا کن می توانست کارهای بیشتری برای گنجاندن فیلم های بیشتر به کارگردانی زنان انجام دهد؟
با فیلم های بیشتری که شایسته حضور در بخش مسابقه نبودند!؟ ما فیلم ها را فقط برمبنای خاصیت های هنری آنها انتخاب می نماییم. ممکنست یک یا دو فیلم دیگر تولید شده توسط کارگردانان زن به جشنواره اضافه شود.
به نظر می رسد حضور فیلم های فرانسوی در جشنواره امسال کمتر باشد، آیا این یک تصمیم آگاهانه بود؟
می خواستیم امسال فیلم های فرانسوی کمتری را وارد جشنواره نماییم. کن یک جشنواره بین المللی فیلم است، برای افرادی که از دور می آیند، ما می خواهیم در کن احساس خوشایندی داشته باشند. البته این هم مهمست که صنعت فرانسه احساس خوبی داشته باشد اما کن یک جشنواره در فرانسه است و نه یک جشنواره فرانسوی و همه می دانند که شغل اصلی ما دعوت از فیلم هایی از سراسر جهان از کره، ژاپن، الجزایر، مصر و کاستاریکا و... است.
احساس شما از حضور آثار آسیایی ها در جشنواره چیست؟ آیا فکر می کنید شمار زیادی از آنها به کن باز خواهند گشت؟
آسیایی ها کمتر مسافرت می کنند و چینی ها به سبب آنکه در میانه یک بحران جدید کرونا هستند امسال به کن نخواهند آمد. وقتی می گویم بین ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر شرکت کننده رسمی خواهیم داشت، این بدون در نظر گرفتن قاره آسیاست که تا حد زیادی غایب خواهد بود.
امسال «پیر لسکور» رییس جشنواره، «ژروم پیلار» مدیر بازار فیلم کن و و «ژرژ گلدشتاین» رییس بخش سینه فونداسیون، همگی از سمت خود کناره گیری می کنند. آیا به جانشینی خود فکر کرده اید؟
من خیلی جوان تر هستم اما مهم آنست که کن بنیاد استواری دارد. «پیر لسکور» جای خودرا به «آیریس نبلاک» می دهد و نوبت من نیز می رسد و باید به قدم بعدی فکر کنم. با انتخابات ریاست جمهوری، وزیر فرهنگ جدید می آید و بعد می توانیم به آن فکر نماییم.





منبع:

1401/01/29
09:24:34
5.0 / 5
808
تگهای خبر: آنلاین , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
بازی اندروید