بازی اندروید

تجربه گلوله باران در سالن تاریك سینما

تجربه گلوله باران در سالن تاریك سینما

بازی اندروید: مرتضی پایه شناس از کسانی که علاقمند به تماشای مستند «گلوله باران» هستند، دعوت می کند که این فیلم را حتما در سالن تاریک سینما ببینند تا تجربه ای متفاوت داشته باشند.


مستند «گلوله باران» روایتی است از مبارزه مدافعان حرم با داعش. دو تصویربردار به همراه گروهی نظامی عازم خط درگیری می شوند. در میانه راه یکی از تصویربرداران با شلیک تک تیرانداز دشمن مجروح می شود و از پا می افتد. ساعت ها به سختی می گذرد و وضعیت پیچیده تر می شود. از آسمان باران می بارد و از زمین، جایی که نمی بینیم، گلوله.
مرتضی پایه شناس تدوینگر و یکی از کارگردانان مستند «گلوله باران» درباره ایده ساخت این مستند که مدتی است در سینماهای «هنر و تجربه» اکران شده است، به ایسنا اظهار داشت: من در گذشته بواسطه ساخت مستندی در «مرکز مستند حقیقت» به تهیه کنندگی مرتضی شعبانی با ایشان آشنایی داشتم و پیش از ساخت این مستند به من اظهار داشت که دو نفر از تصویربرداران ما در سوریه تیر خورده و مجروح شده اند و می خواهیم از تصاویر آنها مستندی ساخته شود. بعد از آنکه تصاویر مربوطه به دستم رسید و بررسی اولیه را روی آنها انجام دادم، احساس کردم این پروژه جای کار بیشتری دارد و برای همین درخواست کردم تصاویر بیشتری در اختیارم بگذارند. پس از آن توانستم به قبل و بعد ماجراهایی که در آن واقعه رخ داده بود، نگاه کنم. در نهایت تصمیم گرفتم قصه در یک محدوده زمانی و در یک مکان مشخص روایت شود و ما در یک لحظه ویژه متمرکز شویم.
او اضافه کرد: تصاویری که به دستم رسید مرا به خود جذب کرد چونکه می توانستم در آن چیزی بیابم که در کمتر جایی می شود آنرا دید؛ بعنوان مثال یک حالت برزخی، یک تعلیق در لحظه ای نزدیک به نیستی و حالت های انسانی که فقط در آن لحظه ها دیده می شوند و امکان بروز پیدا می کنند. از طرفی دیگر بعنوان یک مستندساز با چالشی در فرم و روایت هم مواجه بودم، اینکه چگونه داستانم را در 60 دقیقه در یک فضای بسیار کوچک و با دوربینی که روی زمین رها شده بود، روایت کنم. همه این موارد موجب شد به سمت ساخت «گلوله باران» بروم.
پایه شناس با اشاره به اینکه مستندساز یک برداشت از برداشت های بالقوه هر موضوع را روایت می کند، افزود: مخاطبان هم می توانند خوانش های متفاوتی از آن برداشتی که من در مستند «گلوله باران» داشتم، داشته باشند بنا بر این علاقه ای ندارم با توضیحی که درباره محتوای کار می دهم برداشتی را پررنگ و یا کمرنگ کنم. همین طور معتقدم به محض اینکه فیلم ایجاد می شود، فیلمساز هم از آن پس یکی از مخاطبان فیلم می شود و بهتر است به خوانش او هم به اندازه خوانش دیگر مخاطبان اهمیت داده شود.
وی ادامه داد: فیلم هایی که من قبل از «گلوله باران» ساخته ام بنا به توصیف و تعبیر خودم فیلم هایی هستند با یک پنجره نسبتا بزرگ به موضوع، یعنی تکلیف اینکه فیلم مقرر است درباره چه موضوعی صحبت کند، مشخص می شود اما تجربه من در «گلوله باران» روایتی بود پر از پنجره های کوچک به جهان فیلم که در هر بار دیدن، یکی از آنها مرا به خود جذب می کرد و از دریچه کوچک آن به دنیای بزرگ پشت آن می نگریستم.
او درباره همکاری با حسین مومن دیگر کارگردان این مستند اظهار نمود: ایشان در صحنه به درستی خودرا با جریان فیلم و حوادث همراه کرده و دوربین خودرا روشن نگاه داشته بود. در قدم بعدی در مرحله تدوین، جهان فیلم شکل گرفته، پایش و سازماندهی شده و فیلم از دل این همکاری متولد شده است. من و حسین مومن هر دو با هم سر پروژه نبودیم و زمانی پروژه به من سپرده شد که ایشان مجروح شده و بعد از بازگشت به ایران در بیمارستان بستری شده بود. ما پیش از این مستند همدیگر را ندیده بودیم و زمانی یکدیگر را ملاقات کردیم که کار تمام شده بود. من، حسین مومن و سعید منفرد و رضا (رزمنده) را از درون تصاویر ضبط شده شناختم و در راش ها با آنها زندگی و حس و حالشان را کشف کردم.


پایه شناس درباره سختی های ساخت این مستند اشاره کرد: قسمتی از سختی های ساخت این مستند بطور قطع در زمان ضبط تصاویر اتفاق افتاده است چونکه آن تصویربرداران تا نزدیکی اسارت و مرگ رفته اند. بخش دیگر از سختی های کار مربوط به شکل دادن روایت و پای میز مونتاژ اتفاق افتاده است. «گلوله باران» فریم فریم مونتاژ شده و از ریزه کاری های بسیاری برخوردارست. فضای ایستای «گلوله باران» و دوربین رها شده روی زمین در بیشتر زمان فیلم برای من ریسک بزرگی داشت و مانند بندبازی روی طناب نازکی بود که اگر فیلم خیلی کوتاه می شد حس تعلیق، نگرانی و آشنا شدن با دنیای کاراکترهای جلوی دوربین اتفاق نمی افتاد. از طرف دیگر اگر زمان فیلم بیشتر می شد ممکن بود ارتباط مخاطب بسادگی با فیلم قطع شود.
وی درباره اکران این مستند در موسسه «هنروتجربه» اظهار داشت: اکران «گلوله باران» در هنر و تجربه می توانست تجربه منحصر به فردی را برای من رقم بزند اما متاسفانه بعد از گذشت دو روز از آیین رونمایی این مستند، سینماها به سبب کرونا تعطیل شدند و عملا ما اکران پیوسته ای نداشتیم. البته هم اکنون تبلیغات بیشتری برای اثرمان در نظر گرفته ایم و امیدواریم مخاطبانی که علاقه مندند به تماشای این اثر بنشینند آنرا حتما در سالن تاریک سینما ببینند که تجربه ای بسیار متفاوت در برخورد با این مستند خواهد بود.
او در آخر درباره تازه ترین کارهای خود اظهار نمود: من علاقه به سینمای داستانی ندارم و پروژه بعدی من هم در حوزه مستند است. در چند سال اخیر پروژه هایی را با مسئله خانواده دنبال کرده ام و نمی دانم کی به سرانجام برسند، اما مقرر است یک مجموعه تلویزیونی برای «مرکز مستند حقیقت» تولید کنم که احیانا سال بعد کلید می خورد.
مستند «گلوله باران» به کارگردانی مرتضی پایه شناس و حسین مومن و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی با مشارکت «مرکز مستند حقیقت» و «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» تهیه شده است.




منبع:

1399/12/14
13:07:09
0.0 / 5
1216
تگهای خبر: بازی , تبلیغات , تولید , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
بازی اندروید