بازی اندروید
رئیس سازمان فناوری اطلاعات:

سازوكار سیم‎كارت دانش آموزی از جانب آموزش و پرورش تایید شد

سازوكار سیم‎كارت دانش آموزی از جانب آموزش و پرورش تایید شد

به گزارش بازی اندروید رئیس سازمان فناوری اطلاعات در نشست «بررسی حقوقی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» اظهار داشت: ما از آموزش و پرورش درخواست کردیم که سیمکارت های دانش آموزی داشته باشیم که تازه 2 هفته پیش سازوکار آن از جانب این وزارت خانه تایید شد. سیمکارت دانش آموزی یعنی هر فرد زیر 18 سال می تواند برای خود سیمکارت داشته باشد که مسئولیت حقوقی آن متوجه والدینش است که مصوبه آن پس از سال ها اینترنت و تکنولوژی هراسی به تصویب رسید.



به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، نشست «بررسی حقوقی صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» در پژوهشگاه قوه قضاییه با حضور نمایندگانی از ساترا، فعالان حوزه کودک و تدوین کنندگان سند صیانت از حقوق کودک شورایعالی فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور با بیان اینکه وقتی در مورد کودک و نوجوان حرف می زنیم راجع به نسل آینده ای صحبت می نماییم که باید مراقب باشیم آینده آنها به چه شکل رقم می خورد اظهار داشت: هسته رقابت و فعالیتهای کلیدی کنونی مبحث فناوری اطلاعات است و ما این مورد را چه در کسب و کارها و چه در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی می بینیم و طبق مطالعات سازمان ملل باید افراد با کارآفرینی فعالانه آشنا باشند.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی مرز بین تولیدکننده و مصرف کننده برداشته می شود و ما به مفهوم تولید-مصرف کننده می رسیم اظهار داشت: هرکاربری همزمان ضمن استفاده از شبکه های اجتماعی به تولید محتوا در این شبکه ها هم می پردازد و بنابراین در دنیای کنونی صرفاً سواد رسانه ای مهم نیست چونکه اینترنت فقط رسانه نیست و یک ساختار است و ما به افرادی احتیاج داریم که نه فقط سواد رسانه ای بلکه سواد دیجیتالی داشته باشند چونکه اینترنت نگاشت جهان واقعی است نه فقط یک رسانه.

ناظمی با بیان اینکه آموزش کودک از آموزش والدین جدا نیست افزود: باید فرآیند همزمان آموزش کودک و والدین اتفاق بیوفتد چونکه امکان دارد هم اکنون سواد دیجیتال کودک از پدر و مادر بیشتر باشد و ما با پذیرش این ملاحظات باید چارچوب بندی درستی عرضه نماییم.

وی این چارچوب بندی را تفکیک فعالیتهای فضای مجازی در سه لایه زیرساخت، خدمات و محتوا برشمرد و ضمن اشاره به لایه زیرساخت اظهار داشت: اصل اول در این لایه تفکیک شبکه عمومی از شبکه کودک است. مثلا در انگلستان اینترنت برای مدارس وجود دارد و دسترسی کودک به هموهموضوعات باز گذاشته نمی گردد. اصل دوم تنوع در شبکه های اختصاصی کودک است به این معنا که چند شرکت تأمین کننده اینترنت و شبکه برای کودکان وجود داشته باشد. اصل سوم تنوع در کارکردها است یعنی وقتی از شبکه کودک حرف می زنیم سه خصوصیت فیلترینگ، قیمت ارزان برای حرکت به سمت عدالت اجتماعی و محتوای آموزشی و اختصاصی در شبکه کودک باید وجود داشته باشد.

معاون وزیر ارتباطات خصوصیت چهارم لایه زیرساخت را رگولاتوری خواند و اظهار داشت: ساختاری که بتواند قوانینی تنظیم کند که تأمین کنندگان اینترنت کودک برپایه آن عمل کنند باید وجود داشته باشد. اصل پنج هم اتصال به مراکز دانشگاهی و آزمایشگاهی و اصل شش مهم تر بودن اتصال مدارس نسبت به اتصال افراد و خانواده ها است چونکه سطح پوشش اینترنت به لحاظ اقتصادی برای تمام افراد امکان پذیر نیست اما برای مداس اینترنت پوشش داده می شود.

ناظمی اصل هفتم را سیمکارت های دانش آموزی دانست و تصریح کرد: ما از آموزش و پرورش درخواست کردیم که سیمکارت های دانش آموزی داشته باشیم که تازه ۲ هفته پیش سازوکار آن از سوی این وزارت خانه تایید شد. سیمکارت دانش آموزی یعنی هر فرد زیر ۱۸ سال می تواند برای خود سیمکارت داشته باشد که مسئولیت حقوقی آن متوجه والدینش است که مصوبه آن پس از سال ها اینترنت و تکنولوژی هراسی به تصویب رسید. دانش آموزان می توانند بر روی این سیمکارت ها شبکه های اختصاصی خودشان را داشته باشند و آموزش و پرورش در ارتباط با آن سیاست گذاری کند.

وی در ارتباط با لایه خدمات در فضای مجازی اظهار داشت: اصل اول در این لایه خلق بازار به جای پروژه سازی است یعنی بازار برای مشارکت بخش خصوصی فراهم گردد. اصل دوم تنوع در خدمات، اصل سوم تنوع در عرضه دهندگان خدمات برای قائل شدن حق انتخاب دانش آموز و اصل چهارم خدمات کنترل والدین است و ما بارها و بارها با آموزش و پرورش توافق کردیم که لایه ی خدمات را باهم پیش ببریم که متاسفانه تا امروز هنوز آموزش و پرورش وارد تعامل با ما نشده است.

معاون وزیر ارتباطات در ارتباط با لایه محتوا در فضای مجازی اظهار داشت: اصل اول در این لایه «فقدان محتوای خوب یعنی رشد محتوای بد» است و این اصل به این معنا است که ما باید دقت کنیم چرا محتوای خوب در عرصه فضای مجازی تولید نشده است که من فکر می کنم دلیل آن نبودن بازار و عرصه رقابت است. دومین اصل تنوع در تولیدکنندگان محتوا است تا رقابت برای محتواهای متنوع وجود داشته باشد و سومین اصل بازی به مثابه یک محتوا است یعنی دقت کنیم به بازی ها هم به چشم محتواهایی که می تواند جنبه آموزشی داشته باشد نگاه نماییم. اصل چهارم هم خلق بازار برای محتوا به جای رانت جویی و اصل پنجم تنوع در محتواهای آموزشی است تا بعنوان مثال برای کودکی در سیستان و بلوچستان محتوایی منطبق بر فرهنگ و آداب و رسوم کودک تولید شود تا فرآیند آموزش بهتری داشته باشیم. ما باید دقت کنیم که سیاست یکسان سازی ارث پهلوی اول تحت عنوان یکسان سازی فرهنگی است که متاسفانه حفظ شده است.

فضای مجازی باید ساختار مدیریت شده داشته باشد

در ادامه نشست، عاطفه ذبیحی مدیر گروه حقوق خانواده پژوهشکده حقوق خصوصی با بیان اینکه فضای مجازی در عین این که می تواند صدمه زا باشد باشد می تواند فرهنگ را هم ارتقا دهد اظهار داشت: بنابراین است که مبحث ما پشتیبانی از کودکی است که مقرر است شهروند این جامعه باشد و اگر تدابیر مناسبی اتخاذ نکنیم در آینده مشکلات عدیده ای پیدا می کند.

وی اضافه کرد: آن چه با آن مواجهیم این است که باید شتاب، حساسیت و دقت در حوزه حقوق و آموزش کودکان داشته باشیم. باید فضای مجازی ساختار مدیریت شده داشته باشد تا کودک بتواند آموزش های لازم را ببیند یعنی فضای مجازی هم باید پاک شود و هم در مرحله بعد ساختار مدیریت شده ای داشته باشد.

ذبیحی ضمن اشاره به راهکارهای عمده در پشتیبانی از حقوق کودکان و نوجوانان اظهار داشت: چهار راهکار رده بندی و مدیریت محتوا، ارتقای سواد مجازی، افزایش مهارت های کودکان و والدین، قانون گذاری و حمایت و مراقبت از افراد صدمه دیده وجود دارد. در بحث آموزش که ابعاد مختلفی دارد کودک نباید محتوای نامناسب دریافت کند که هویتش به شکل نادرستی شکل بگیرد بنابراین باید رده بندی سنی محتوا محقق شود. از جهت دیگر کودک به این علت که الگوپذیر است و قدرت نقادی ندارد امکان دارد مرتکب جرم شود اما چون مسئولیت کیفری برای کودک قائل نیستیم باید به این مساله هم دقت و توجه لازم صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به مسائل دیگر حضور کودک در فضای مجازی اظهار داشت: یک مساله سواستفاده از کودک و نقض حریم خصوصی کودک است که امکان دارد برای فرد هویت و مسیری را ایجاد نماید که حتی نتواند در آینده هم آنرا تغییر دهد همینطور باید مسائل اخلاقی که به جهت فضای مجازی بوجود آمده است مثل امکان تقلب در امتحانات مجازی دانش آموزان هم بعنوان یک مبحث قابل توجه مهم ارزیابی و تلقی شود.

ذبیحی ضمن اشاره به حمایت های حقوقی از حضور کودکان در فضای مجازی اظهار داشت: از جهت حمایت های حقوقی تعهدات حقوقی بین المللی مثل اسناد و تعهداتی که ایران به آنها پیوسته است وجود دارد اما جدا از حقوق بین الملل در حقوق داخلی شاید کمتر قانونی را داشته باشیم که به فضای مجازی پرداخته است علیرغم این که سایر قوانین آنرا پوشش می دهند و قابل تعمیم به فضای مجازی چه در بحث حقوقی و چه در بحث کیفری هستند اما اعتقاد ما این است که فضای مجازی به جهت جوانب و اقتضائات خاص خود باید قوانین اختصاصی داشته باشد.

باید بر فناوری سوار شویم

در ادامه کمیل خجسته مدیرعامل موسسه تبیان با بیان اینکه تغییر فناوری در دوره های مختلف درک بشر از خود و رخدادهای مختلف را تغییر می دهد اظهار داشت: ما در تاریخ شکست های سختی را به علت تکنولوژی خوردیم و هم اکنون هم چنین اتفاقی میوفتد. در تغییر فناوری و تکنولوژی با حاکم شدن اسب بخار در زندگی هم تغییر بوجود آمد و بعنوان مثال سیستم آموزش برپایه IQ شکل گرفت که با پیشرفت دانش با EQ مواجه شدیم و بخشی از مدارس و نظام های آموزشی تغییر نمود و از سال ۲۰۱۶ وارد دوره DQ شدیم که ناظر به فناوری است و نظم جدیدی را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه زندگی دیجیتال یک زندگی تخت نیست بلکه عده ای که با ما تفاوت دارند می خواهند بر آن مسلط شوند که این مورد نگران کننده ای است و فرهنگ ایرانی آنرا نمی پذیرد اظهار داشت: ما باید دقت کنیم که باید بر فناوری سوار شویم و با آن هایی که می خواهند برآن سوار شوند رقابت نماییم و دقت کنیم که دغدغه ما، تغییر و مبارزه است تا انسان شایسته ای که مدنظر امام و اسلام است شکل بگیرد.

به مدل بومی مواجهه فرهنگی برای پوشش فضای فرهنگی متکثر نیاز داریم

در انتهای این نشست، شهید شاطری سرپرست پژوهشکده جزا و جرم شناسی اظهار داشت: رهبر انقلاب در حکم تاسیس شورایعالی فضای مجازی شعار «مواجهه فعالانه و خردمندانه از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی» را به کار بردند که شاه بیت ما در رویارویی با این فضا است. درست است که دغدغه همه در جهان صیانت از کودک در فضای مجازی است اما صیانت در همه جا به یکسان تعریف نمی گردد پس مواجهه فعال و خردمندانه ما تفاوت های نظری بوجود می آورد و این مواجهه همان تربیت نرم افزاری است که باید روی آن چه در سطح قانون گذاری و چه در سطح اجرا کار نماییم.

وی اضافه کرد: معمولا قوانین ما در این عرصه انفعالی و پسینی است یعنی اگر صدمه ای به طفل رسید باید چه نماییم حتی بحث صیانت هم بحث انفعالی است اما ما باید مواجهه فعال داشته باشیم که با صیانت متفاوت می باشد.

شاطری تصریح کرد: فضای مجازی یک فضای فناوری پایه بسیار پیچیده ای است و ما نمی توانیم همان قوانین و مقررات در فضای واقعی را بر آن پیاده نماییم و این به علت ساختار و چینش فضای مجازی است و قدرت در فضای مجازی قدرت از بالا به پایین نیست بلکه قدرت شبکه ای است. برخی معتقدند فضای مجازی انتقال از مدرنیته به پست مدرنیته است و بحث اصلی پست مدرنیسم نسبی گرایی است در حالیکه مدرنیسم به دنبال استانداردسازی جهان است که این هم اقتضائات خاص خودش را دارد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی به دنبال این است که الگوی مسلط فرهنگی وجود نداشته باشد اظهار داشت: در این فضا هرکس می تواند محصول فرهنگی خویش را عرضه نماید که ما به آن فضای فرهنگی رها می گوییم. در این فضا هرکس بتواند مطلوبیت فرهنگی ایجاد نماید می تواند اقتدار هم داشته باشد و ما با قاعده بالا به پایین نمی توانیم بگوییم شما باید این محصول را مصرف کنید. شاید بتوانیم شبکه ای برای کودکان و نوجوانان ایجاد نماییم اما حتی بر سر محتواهای آن هم در داخل اتفاق نظر وجود ندارد.

شاطری در انتها اظهار داشت: ما به مدل بومی مواجهه فرهنگی نیاز داریم تا بتوانیم فضای متکثر فرهنگی و ذائقه های فرهنگی را پوشش دهیم.





منبع:

1399/12/20
11:21:32
0.0 / 5
235
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
بازی اندروید