بازی اندروید
عسگرپور:

بودجه جشنواره جهانی به اندازه نیم فیلم

بودجه جشنواره جهانی به اندازه نیم فیلم

بازی اندروید: دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فجر با اعلان اینکه درباره چرایی برگزاری جشنواره در وضعیت کرونا باید اکوسیستم را درنظر گرفت از پخش یک مجموعه ترمیم شده متعلق به دهه 20 سینمای ایران در این دوره از جشنواره آگاهی داد و در پاسخ به این پرسش که چه تعداد فیلم، نخستین نمایش شان را در این رویداد خواهند داشت، خبر قطعی اسامی فیلم ها را به روزهای آینده موکول کرد و از بودجه این رویداد هم سخن گفت.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، محمد مهدی عسگرپور در نشست مجازی سی وهشتمین جشنواره جهانی فجر با اشاره به شرایطی که در دو سال قبل در جهان پیش آمد و منجر به تغییر جشنواره سینمایی دنیا شد، به تشریح روند تصمیم گیری برای تعویق و بعد لغو جشنواره در سال قبل پرداخت و اظهار داشت: جشنواره جهانی فجر نخستین جشنواره ای بود که برگزاری آن کنسل شد و در این دوره بسیاری از جشنواره ها راه های جدیدی پیدا کردند و ما هم تجارب جدیدی به دست آوردیم، پلت فرم هایی طراحی کردیم تا برخی کارهای ما به شکل مجازی اجرا شود. از تجارب جشنواره های دیگر هم استفاده کردیم چون برخی از رویدادهای جهانی با تغییر در زمان برگزار شدند و برخی دیگر هم به شکل فیزیکی و برخی به شکل ترکیبی برگزار شدند.
وی افزود: انتخاب فیلم های جشنواره و کارهای دیگر در قالب دبیرخانه دائمی انجام می شود. چون انتخاب فیلم از کشورهای مختلف پارامتر مجهولی نیست، همه جشنواره ها در طول سال، جریان کلی رویدادها و جشنواره های دیگر را رصد می کنند. از حدود دو سال و اندی پیش به این طرف، همکاران ما در ستاد جشنواره کار انتخاب فیلم را انجام می دادند. تعدادی از فیلم هایی که برای سال قبل انتخاب شده بودند، عملاً دیگر غیرقابل استفاده بودند. چون یا اکران شده بودند یا در جشنواره های دیگر حضور پیدا کردند، بنا بر این سیکل دیگری را پیگیری کردیم و در قالب آن بیش از هزار فیلم رصد شد.
او درباره بودجه جشنواره بیان کرد: بودجه معمول جشنواره در سالهای قبل به اندازه ساخت یک یا دو فیلم معمولی بود و امسال بودجه ما به اندازه ساخت نیم فیلم است. اگر این نیم فیلم خیلی زیاد است می توان درباره آن با جزییات صحبت کرد.
عسگرپور اضافه کرد: مهم ترین تصمیم برای جشنواره امسال در بخش بازار بود، چون جشنواره جهانی فجر در منطقه جزء معدود محل هایی است که بقیه می توانند از آن استفاده کنند. با اهمیت ترین تصمیم ما این بود که این بخش به شکل مجازی با یک پلت فرم امن اجرا شود. بازار فیلم کن از پلت فرم سیناندو استفاده می نماید و برخی مشکلات آن در این راه برطرف شده و الان به یک پلت فرم امن تبدیل گشته بنا بر این ما با آن قرارداد بسته ایم. برای این بخش ۶۰ پکیج را در نظر گرفته ایم و ۴۰۰ ظرفیت استفاده کننده هم خواهد داشت. نحوه استفاده از این پلت فرم کاملاً تخصصی است اما مخاطبان عادی نمی توانند به آن ورود کنند و کاملا مشخص است چه کسانی به آن ورود پیدا می کنند.
وی همین طور اظهار داشت: در این دوره میهمان خارجی نداریم، اما درخواست حضور زیاد داشتیم و این برای ما جالب بود. محل برگزاری هم پردیس چارسو است که بدون بازار فیزیکی ولی با یک نمایشگاه پوستر خواهد بود. در این نمایشگاه پوسترهای دهه 60 و 70 کشور که عمدتاً به جشنواره های جهانی راه یافته اند نمایش داده می شود. چند گذر سینما هم داریم که با همکاری شهرداری تهران اتفاق می افتد و محل آنها اعلام خواهد شد.
به گفته عسگرپور پردیس چهارسو فضایی را بعنوان سالن روباز تجیهز می کند و سالن روباز سینما کانون که از سالهای دور وجود داشت و استفاده نمی شد هم در این جشنواره میزبان نمایش فیلم ها خواهند بود.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه چه تعداد فیلم نخستین نمایش خودرا در این دوره خواهند داشت و آیا فیلم های اصغر فرهادی و وحید جلیلوند در این جشنواره حضور دارند یا خیر؟ اظهار داشت: در حال مذاکره با صاحبان فیلم ها هستیم اما اطلاعات مربوط به فیلم ها را بعدا اعلام می نماییم، چون تجربه نشان داده مشکلاتی پیش می اید همچون اینکه برخی دوستانی که ممکنست از من یا همکاران دیگر من خوششان نیاید تماس با فیلمسازان خارجی بگیرند وآن ها را به دلیلهای گوناگون از حضور در جشنواره منصرف کنند.

عسگرپور در بخش دیگری از این جلسه در پاسخ به سوالی دباره اصرار به برگزاری جشنواره در وضعیت کرونائی اظهار داشت: جشنواره های بسیار زیادی هستند که برگزار شده اند و من ندیده ام در کشوری پرسیده شود که چرا جشنواره را برگزار می کنید یا چرا بودجه آنرا در جایی دیگر خرج نمی کنید. ما بعنوان جشنواره عضو فیاپف باید بگوییم به سبب فقر نمی خواهیم جشنواره را برگزار کنیم؟ ضمن اینکه صرف بودجه یک بخش در جایی دیگر همان مشکل قدیمی را در ضمن روند اداری و ورود سازمان بازرسی دارد.
وی افزود: من بعنوان دبیر جشنواره و فیلمسازی که سابقه مدیریت صنفی هم داشتم، یکی از اشکالات تاریخی کشور را این می دانم که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمی شویم. این مشکل خیلی از کشورهایی است که شاید در رده بندی کشورهای جهان سوم باشند. بااینکه ما در خیلی از موضوعات جهان سوم نیستیم، ولی هر موضوعی یک اکوسیستمی دارد. وقتی می گوییم که سینما چیست، برخی از دوستان به تولید و عرضه اشاره می کنند و هرکس از دید خود جریان را می بیند. وقتی می خواهیم بعنوان خبرنگار، مدیر، پخش کننده یا هرچیز دیگری وارد موضوع شویم باید متوجه این اکوسیستم باشیم. جشنواره ها در طول سال ها شکل گرفته اند، آیا این جشنواره ها فقط مهمانی اند؟ این تفکر روزنامه های زرد است که جشنواره را مهمانی و دورهمی می دانند که انگار عده ای با هم می نوشند، می رقصند و جوایزی هم می دهند! حالا ممکنست یکی به جشنواره کن رفته و فقط یک چیزی دیده، اما اکوسیستم یک رویداد فقط همین نیست. بخشی نمایش فیلم است، بخشی بازار است. باید کامل دید.
او اظهار داشت: باید در این شرایط ببینیم کرونا کدام بخش از اکوسیستم را نابود کرده است. رسانه ها تحقیق کنند کرونا چه کرده است. ما هنوز متوجه نیستیم با چه چیزی در چه سطحی مواجهیم. کرونا به سینما لطمه جدی زده، در این سال ها آثاری تولید شده که در صف اکران هستند. اما آیا سینماها باز هستند؟ یکی از راه های اکران این ها همین جشنواره هاست.
وی بیان کرد: من به سبب مسئولیتم باید به این اکوسیستم فکر کنم، باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه می خورد. البته که مناسبات جهانی هم هست و باید بگردیم و راه جدید را پیدا نماییم. ما نمی توانیم بگوییم به سبب فقر اهالی خانه سینما جشنواره را تعطیل نماییم. ما باید پابه پای دنیا پیش برویم، در دنیا گشتند و پیدا کردند. تعدادی از دوستان می گویند مسال مالی را مطرح می کنند ولی مگر چه منفعتی برای ما دارد؟ من اگر در همین ایام یک سریال می ساختم، ده برابر چیزی که جشنواره برای من داشت، عایدی به من می داد.

بیر جشنواره جهانی فجر همین طور درباره باشگاه مخاطبان جشنواره توضیح داد: نظریه ای در مورد جشنواره جهانی وجود داشت که زمان برگزاری اش باید زمانی باشد که دانشجوها فراغت بیشتری برای حضور داشته باشند. اعتراف می کنم که زمان دوره های قبلی بهتر بود ولی هم اکنون اوضاع تغییر کرده است. فعلا بیش از 10 هزار نفر در باشگاه مخاطبان عضو هستد که حدود چهار هزار نفر آنها فعال اند و به نظرم امسال به این آمار اضافه می شود.




او درباره تفاوت حضور فیلم های ایرانی در دو جشنواره ملی و جهانی فجر هم اظهار داشت: جشنواره ما، جشنواره ملی فجر نیست. در جشنواره جهانی قسمتی از سینمای ایران با قسمتی از سینمای جهان رقابت می کند و در بازار همدیگر را ارزیابی می کنند. یک سوال ما این است که فیلم های جشنواره ملی و جهانی یکی هستند؟ جشنواره جهانی فجر تریبون سینمای ایران نیست همانطور که دیده ایم برخی از فیلم ها در جشنواره ملی فجر نبودند ولی در بازارهای جهانی اتفاق خوبی برایشان رخ داده است پس ممکنست بعضی فیلم ها با جشنواره ملی سازگار نباشند و باید به فیلم هایی که در این مدیوم سازگارند توجه کرد.
به گفته عسگرپور به سبب اینکه مراسم بزرگداشت باید حتما فیزیکی برگزار شود، امسال در وضعیت فعلی این بخش از جشنواره حذف گردیده است.


در اختتام این جلسه با حضور عسگرپور و امیر اسفندیاری دو پوستر جشنواره سی وهشتم جهای فجر رونمایی گردید که برخلاف سالهای قبل عکس فیلم نبوده و توسط حمیدرضا بیدقی طراحی شده اند.








منبع:

1400/02/21
10:40:51
5.0 / 5
322
تگهای خبر: اطلاعات , پوست , تولید , رقابت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
بازی اندروید