بازی اندروید

راهکارهای پیش روی والدین برای رشد استقلال کودکان

راهکارهای پیش روی والدین برای رشد استقلال کودکان

بازی اندروید: قم این مدرس دانشگاه بیان کرد: مستقل بودن فقط به مفهوم انجام کارهای شخصی نیست بلکه مستقل بودن یک کودک به مدلول مسئولیت پذیر بودن وی در آینده است که موجب افزایش اعتماد به نفس، توانمندی ها و استعدادهای کودک در بزرگسالی می شود.



مرضیه عزیزی معین روان شناس بالینی و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: مستقل بودن فقط به مفهوم انجام کارهای شخصی نیست بلکه مستقل بودن یک کودک به مدلول مسئولیت پذیر بودن وی در آینده است که موجب افزایش اعتماد به نفس، توانمندی ها و استعدادهای کودک در بزرگسالی می شود.

عزیزی معین با اعلان اینکه استقلال کودک موجب ایجاد دلبستگی ایمن، تقویت توانایی حل مسئله و یادگیری مهارت نه گفتن در کودک می شود، تصریح کرد: شروع سن استقلال کودک در دو سالگی است که کودک دنیای خودش را می شناسد و می کوشد که راه بیوفتد و جمله بندی کند پس کودک در دوسالگی می کوشد با اتکا به خودش کارهای مستقل را انجام دهد و غذا خوردن یا حتی لباس پوشیدن با همان نامرتبی هم نشان دهنده اعلام استقلال کودک است و این فعالیت ها اگر پیروز شود به توانمندی های خودش اعتماد بیشتری می کند و اگر موفق نشود در مورد توانمندی های خودش گرفتار تردید می شود.

وی با اشاره به این که والدین باید یک محیطی را برای کودکان فراهم بکنند تا تجربه هایی را کسب کنند و یکسری کارهایی را انجام دهند، اظهارکرد: با راهنمایی و کمک های بموقع والدین می توانیم به مهارت آموزی کودک کمک نماییم باید به تدریج فرصت هایی را برای کودک فراهم نماییم که کودک به روش خودش و باتوجه به رشد توانایی ها و مهارت های کودک که در حقیقت برمبنای سن است یکسری کارهایی انجام دهد پس کودک باید مهارت هایی را برمبنای سن و رشد عقلانی و جسمانی اش یاد بگیرد تا بتواند با مسائل دست و پنجه نرم کند و در حقیقت حل مسئله را یاد بگیرد.

عزیزی معین در ادامه در مورد این که والدین چه کارهایی را می توانند برای فراهم کردن شرایط در امتداد کمک به استقلال کودک انجام دهند، اشاره کرد: اول این که ایجاد محیط سازنده برای یادگیری یکی از موارد مهمست یعنی والدین در دسترس کودک باشند و وقتی کودک نزد آنها می آید برای او وقت بگذارند و یک محیطی برای یادگیری بیشتر کودک فراهم آورند.

وی افزود: والدین باید مسئولیت هایی را به عهده کودک بگذارند که از انجام آنها بر بیاید و اگر بطورمثال برای رفتن به گردش برنامه ریزی می کنند از کودک بخواهند لیستی از وسایلی که خود کودک نیاز دارد را فراهم آورد و یا این که وسایل کوچک را خودش جمع آوری کند.

این مدرس دانشگاه اظهار داشت: والدین برای حل مشکلات کودک را تشویق و کمک کنند تا خود کودک چاره ای برای حل مشکلات اش پیدا کند، بطورمثال اگر عروسک خودش را گم کرده به او بگویند تا غذا آماده می شود خودت عروسک را پیدا کن یا این قسمت پازل را کامل کن.

عزیزی معین ضمن تاکید بر این که والدین باید انتخاب های محدود را در اختیار کودک قرار دهند، متذکر شد: والدین انتخاب های محدود را در اختیار کودک قرار بدهند تا با انجام آنها کودک حس خوبی پیدا کند برای مثال در رستوران اجازه بدهند از بین سه نوع غذا خودش غذای مورد علاقه اش را انتخاب نماید و یا در انتخاب رنگ لباس خودش تصمیم بگیرد در حقیقت آزادی های کوچکی را به او بدهند تا بتواند تصمیم گیری کند.

این روانشناس بالینی با اعلان اینکه والدین باید برای انجام کارهای جدید توسط کودک انگیزه ایجاد کنند، عنوان کرد: هیچ گاه کودک را تحقیر و سرزنش نکنند صبور باشند که کودک کار مربوط به خودش را انجام دهد تا مستقل شود به این معنا در هنگام بستن بند کفش یا هنگام بستن دکمه لباس با صبوری منتظر باشند که خودش انجام دهد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: والدین شکست های کودک را بزرگ نکنند خیلی طبیعی است که کودک در موارد مختلف گرفتار شکست شود پس بر شکست های کودک تمرکز نکنید، ممکنست بارها اشتباهات تکرار شود و والدین باید در این مورد صبور باشند تا کودک بتواند این موارد را حل کند و روی موفقیت های کودک بیشتر تاکید کنند.

عزیزی معین با اشاره به این نکته که انتظارات والدین باید از کودک واقع بینانه باشد، توضیح داد: وقتی والدین با توقع زیاد و زودتر از زمان لازم از کودک انتظار کامل بودن دارند مشکلاتی بروز پیدا می کند بطورمثال والدین دوست دارند که کودک همیشه همکاری کند در صورتیکه کودک گاهی از بازی دست نمی کشد و این طبیعت سنی کودک است و باید به نکته حتما توجه نمایند که اشتباهات کودک در بیشتر مواقع عمدی نیست و اقتضای سن اوست.

وی افزود: باید این نکته را به کودک گوشزد نماییم هر انسانی در انجام برخی کارها گرفتار مشکل می شود و باید به کودک یادآور شویم بطورمثال زمانی که دوساله بودی سخت غذا می خوردی ولی الان که چهار ساله شدی خیلی آسان تر قاشق را دست می گیری پس در مورد کارهایی که می تواند انجام دهد و کارهایی که نمی تواند انجام دهد نموداری درست کنید که متوجه شود انجام برخی کارها در برخی از سنین امکان پذیر نیست و همه انسان ها ممکنست شکست بخورند و نباید از شکست بترسند و کودک را متوجه این مسئله کنند که افزایش سن توانایی او را بیشتر می کند و می تواند این کار را موفقیت انجام دهد.

عزیزی معین افزود: والدین باید به کودک بیاموزند که باید یک برنامه روزمره برای خود داشته باشد به کودک مدیریت زمان را آموزش دهند و کودک بیاموزد که هر کاری در چه زمانی باید صورت گیرد و این برنامه ریزی در کارها کودک را مستقل بار می آورد.

این روانشناس بالینی در آخر یادآورشد: بعنوان والد بیش از اندازه کنترلگر نباشید و کمک کنید کودک با انجام کارهای کوچک استقلال و اعتماد به نفس اش بالا برود و فرصت اشتباه کردن به کودک بدهید، داشتن حق انتخاب و آموزش اولویت بندی در انتخاب به کودک کمک می نماید که استقلال را تجربه کند.




1400/09/19
13:44:30
5.0 / 5
1081
تگهای خبر: آموزش , بازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
بازی اندروید