بازی اندروید

فقدان نظام مددکاری اجتماعی در کشور

فقدان نظام مددکاری اجتماعی در کشور

به گزارش بازی اندروید یک استاد پیشکسوت مددکاری اجتماعی فقدان نظام مددکاری اجتماعی در کشور را همچون مشکلات این حوزه دانست و اظهار داشت: فعالیت اشخاص غیرمتخصص در زمینه لطمه های اجتماعی پیام بدی به جامعه می دهد.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، محمد زاهدی اصل، استاد پیشکسوت مددکاری اجتماعی در نشست خبری نقش مددکاری اجتماعی در توسعه پایدار و ارتقای عدالت اجتماعی که به همت انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران و با حضور تعدادی از اساتید و فعالان دانشگاهی این رشته برگزار شد ضمن اشاره به رشد قابل توجه رشته مددکاری در ۲۰ سال قبل اظهار داشت: کارگزاران اصلی حوزه صدمه های اجتماعی، دانش آموختگان مددکاری هستند و باید متخصصان این رشته در زمینه پیشگیری و حل وفصل صدمه های اجتماعی اثرگذار باشند.
وی ادامه داد: در تاریخ ما انسان دوستی و کمک مردم به یکدیگر سابقه طولانی دارد اما ورود به بحث صدمه های اجتماعی باید به متخصصان و دانش آموختگان این حوزه واگذار شود نه اینکه هر کس شخصا وارد عرصه شده و بعنوان مددکار اجتماعی فعالیت کند.
زاهدی اصل با بیان اینکه فعالیت اشخاص غیرمتخصص در حوزه صدمه های اجتماعی پیام بدی به جامعه می دهد، اظهار داشت: در خیلی از حوزه های مهم و اثرگذار مانند زندان ها، افرادی بعنوان مددکار اجتماعی فعالیت می نمایند که دانش آموخته این رشته نیستند. قوه قضاییه و بهزیستی هم افرادی را بعنوان مددکار اجتماعی به خدمت گرفته اند که در رشته های غیرمرتبط تحصیل کرده اند.
رئیس انجمن علمی رفاه اجتماعی یکی از اشکالات اصلی را فقدان نظام مددکاری اجتماعی در کشور دانست و اظهار داشت: اخیرا سازمان تبلیغات اسلامی دوره ای ۶ جلسه ای برای تربیت مددکار اجتماعی راه اندازی کرده که جامعه مددکاری اجتماعی ایران را بسیار متاثر کرده است. ما سال ها با دفاتر حوزه و دانشگاه در ارتباط بودیم و به خوبی آگاهیم که علما نگاه تخصصی و علمی به خدمات اجتماعی را تائید می کنند و معتقدند که کار سازمان نیافته جواب نمی دهد. ازاین رو انتظار داریم که سازمان تبلیغات اسلامی بر حوزه فعالیتهای خود که فرهنگی است متمرکز باشد و رسیدگی به صدمه های اجتماعی را به متخصصان امر و مددکاران اجتماعی واگذار کند.


مددکار اجتماعی حق ندارد به جای کسی تصمیم بگیرد

زاهدی اصل با بیان اینکه محدود کردن جامعه هدف مددکاری اجتماعی به صدمه دیدگان اشتباه است، اظهار داشت: مخاطبان ما عموم جامعه هستند. مددکار اجتماعی حق ندارد به جای کسی تصمیم بگیرد بلکه باید فرد را به توانمندی تصمیم گیری برساند اما داوطلبان غیرمتخصص به جای جامعه هدف تصمیم می گیرند و به جای آنها هم عمل می کنند.
او افزود: هر وضعیتی در جامعه سه ریشه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دارد که در هر بخش نیاز است متخصص همان رشته وارد شود. درست است که خیلی از صدمه های امروز ما، ریشه اجتماعی دارند اما بخش قابل توجهی از آنها هم فرهنگی هستند و باید سازمان های متولی همچون سازمان تبلیغات اسلامی بر این بعد متمرکز باشند.


وظایف مددکاران را به عهده خودشان بگذارند

به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، در بخش دیگری از این نشست، محمد جواد روزبهانی، قائم مقام انجمن علمی مددکاری اجتماعی و افسر بازنشسته ناجا ضمن اشاره به اینکه در دهه ۸۰ سرعت تحولات اجتماعی و تغییر رفتارهای جامعه لزوم ریشه یابی مسائل اجتماعی را مطرح نمود، اظهار داشت: با بررسی سوابق کشورهای دیگر و مشاهده جایگاه مددکاری اجتماعی در آنها تعاملی میان پلیس و دانشگاه شکل گرفت و در حالیکه پلیس جایگاه حاکمیتی داشت ورود به حوزه مسائل اجتماعی را اصلی دانست که باید با تعامل با دانشگاه صورت گیرد.
وی ادامه داد: از اساتید دانشگاه کمک گرفتیم تا به کنترل ناهنجاری ها ورود نماییم چون که پلیس اعتقاد دارد مددکاری اجتماعی نقشی اساسی در پیشگیری و مواجهه با صدمه های اجتماعی دارد. در آن زمان در ۸۰ نقطه به صورت پایلوت دفاتر مشاوره و مددکاری اجتماعی مستقر شدند و نتیجه آن بود که ۶۵ درصد از پرونده های ارجاعی به پلیس در مراکز مشاوره حل و فصل شده بودند.
این مددکار اجتماعی اظهار داشت: مددکاری اجتماعی علم و حرفه ای است که می تواند در تمام برنامه های توسعه نقش اساسی داشته باشد. خودش منفعتی نمی برد اما می تواند در مدیریت توانمندی های فردی و اجتماعی موثر باشد. ازاین رو سازمان ها باید در حوزه فعالیت خود با متخصصان و دانشگاه ها هماهنگ باشند.
وی تصریح کرد: کمک داوطلبانه پسندیده است اما مفهومش این نیست که جایگاه تخصصی و علمی دانشگاه ها خدشه دار شود. بهتر است وظایف مددکاران را به عهده خودشان بگذارند.
به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، معصومه معارف وند، عضو هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری ایران هم مددکاری اجتماعی را یک فرآیند حساب شده و موثر خواند و اظهار داشت: در کشور ما برداشت اشتباهی از مداخلات داوطلبانه و جهادی شده است. بگونه ای که این مداخلات را کوتاه مدت و سریع می دانند در حالیکه چنین مداخله ای می تواند بدوی و صدمه زا باشد. درست برعکس مددکاری اجتماعی که یک فرایند طولانی و حساب شده است که از ارزیابی علمی آغاز می شود، با برنامه ریزی ادامه پیدا می کند، خدمات عرضه می دهد و پیگیری می کند.
وی با تکیه بر اینکه شکی نیست که جهادگران دوست دارند به جامعه و مردم خدمت کنند، اظهار داشت: باید دید در موارد مشابه قبلی چه اتفاقی برای جامعه هدف افتاده است. خیلی وقت ها متاسفانه ما با مداخلات اشتباه جامعه هدف را به خود وابسته می نماییم. همان گونه که می بینیم در بعضی مناطق کشور مردم منتظر می مانند سال به سال یک گروه جهادی به منطقه بیاید و به جای آنها کاری را انجام دهد که خودشان توانایی انجام آنرا داشتند. باآنکه نیت خدمت بسیار پرارزش است، اما اگر این خدمت توسط افراد غیرمتخصص صورت گیرد می تواند صدمه های عمیق و ماندگاری برای جامعه به دنبال داشته باشد.
این مددکار اجتماعی اضافه کرد: به تازگی یک سازمان تبلیغی اعلام نموده با شش جلسه شش ساعته مددکار اجتماعی تربیت می کند در حالیکه چنین چیزی غیر ممکن است. مددکاری اجتماعی باید با کارآموزی و تجربه اندوزی همراه باشد تا خطا کم شود و من معتقدم که تجدیدنظر درباره مداخلات جهادی در ایران بسیار لزوم دارد.
معارف وند اخطار داد که در صورت ورود افراد غیرمتخصص به حوزه مددکاری اجتماعی امکان دارد صدمه های جبران ناپذیر به اشخاص صدمه دیده یا در معرض صدمه وارد شود.


عقب ماندگی مددکاری اجتماعی در ایران

آسیبهای برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش مددکاری اجتماعی در سازمان ها


در ادامه این نشست، غنچه راهب، مددکار اجتماعی هم به سابقه طولانی کمک به همنوعان در تاریخ اشاره نمود و اظهار داشت: این کمک ها گاهی می تواند صدمه رسان و مصداق «هرکسی از ظن خود شد یار من» باشد. با پیشرفت جوامع و افزایش مشکلات اجتماعی کمک به انسان ها هم پیچیدگی بیشتری پیدا کرد و در نهایت نهادهای دانشگاهی وارد عرصه شدند تا با ترویج یک رشته تخصصی و چند بعدی، یاری رساندن به انسان ها و توانمندسازی آنها را پیگیری کنند.
وی ادامه داد: مددکار اجتماعی هیچگاه انسان را محتاج کمک نمی بیند. بلکه او را فردی می بیند که دارای پتانسیل است و باید این ظرفیت را شکوفا کند تا بعنوان انسانی توانمند و موثر نقش خویش را در جامعه ایفا کند.
راهب ضمن اشاره به لزوم وجود یک نیروی آگاه به علوم مرتبط در این فرایند شکوفایی اظهار داشت: ما بعنوان مددکاران اجتماعی ریشه خیلی از صدمه ها مثل فقر، ازدواج زودهنگام دختران، رفاه پایین اجتماعی و... را می دانیم و آگاهیم که برای حل این مشکلات چه باید کرد.
وی با بیان اینکه مددکاری اجتماعی در ایران از خیلی از کشورها عقب تر است، اظهار داشت: ما تنها مددکاری عمومی داریم اما در دنیا مددکاران اجتماعی به صورت تخصصی در حوزه کودک، بهداشت و درمان، صنعت، سالمندان، قضایی و... فعالیت می نمایند. با این همه، متاسفانه با تصمیمات اشتباهی که در کشور ما گرفته می شود به جای پیشرفت درحال تنزل هستیم و به قرن ها قبل بر می گردیم.
راهب با تکیه بر اینکه باید برای حفظ کرامت انسان که در دین مبین اسلام مورد توجه قرار دارد، سیاستگزاری درست انجام گیرد اظهار داشت: لزوم دارد نقش مددکاری اجتماعی از جانب نهادهای حاکمیتی پررنگ تر شود در غیر این صورت با ساده انگاری، رفاه اجتماعی به مخاطره می افتد و صدمه های ماندگاری در خانواده و جامعه ایجاد می شود.
این مدرس دانشگاه ضمن اشاره به برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش مددکاری اجتماعی در سازمان های دیگر اظهار داشت: این اقدامات نه تنها پسرفت است، که صدمه بسیار شدیدی به گروههای صدمه پذیر که نیازمندان این خدمات هستند می زنند.
وی افزود: گفته شده است که متقاضیان این دوره های شش روزه تحصیلات دانشگاهی دارند اما مشاهدات میدانی ما نشان داد که حتی داوطلبان دیپلم و زیر دیپلم هم به صرف داشتن انگیزه کمک به همنوع، در این دوره ها جذب می شوند.
راهب اضافه کرد: باید شفاف سازی شود که این داوطلبان توسط چه اساتیدی آموزش خواهند دید چون که ما در جامعه دانشگاهی اساتیدی را موافق این رویکرد نمی بینیم. همینطور در فراخوان ها باآنکه اعلام شده که داوطلبان بدون چش مداشت مادی فعالیت خواهند کرد اما تاکید هم شده است که به حاضران در این دوره های ۳۶ ساعته گواهی و معرفی نامه ای برای فعالیت با دیگر مراکز عرضه می شود.
راهب اظهار داشت: نگرانی بزرگتر ما جامعه مددکاری اجتماعی برای گروه هایی است که می خواهند خدمات تخصصی را از افراد غیرمتخصص دریافت نمایند.
حمیده عادلیان استادیار دانشگاه علامه طباطبایی هم با بیان اینکه امکان دارد برخی سازمان ها استنباط اشتباهی از مددکاری اجتماعی داشته باشند، اظهار داشت: بر مبنای تعاریف علمی، مددکاری اجتماعی حرفه ای برای افزایش کیفیت زندگی، افزایش عدالت اجتماعی و توانمند شدن افراد است. صدمه های اجتماعی پیامدی هستند که نشان می دهند زیرساخت های لازم برای این رشد و توسعه در جامعه وجود ندارد.
وی ادامه داد: سیاست های رفاه اجتماعی در ایران مبتنی بر گروههای صدمه دیده است، بدون اینکه رویکرد پیشگیری حاکم باشد. در نتیجه می بینیم که نهادهایی مثل بهزیستی و کمیته امداد و... سودمندی کافی را ندارند چون سیاست گذاری رفاه اجتماعی درست نبوده است.
عادلیان با بیان اینکه چنین درک نادرستی از مددکاری اجتماعی سبب می شود همه سازمان ها در راه نادرستی قرار بگیرند، اظهار داشت: این مسیر به تثبیت رفاه جامعه منتهی نمی گردد و صدمه هایی را هم به دنبال دارد.
مرضیه محمدی، دانشجوی دکترای مددکاری اجتماعی دیگر سخنران این نشست بود که اظهار داشت: مددکاری اجتماعی یک حرفه است که در آن هم به سطوح خرد نگاه می شود و هم کلان. سیاستگزاری های اجتماعی مبنای کار ما هستند و مشکل اینجا است که ما نتوانستیم انسان توسعه یافته و توانمند را در این سیاست ها تعریف نماییم. مددکاران اجتماعی توانسته اند به رسالت خود عمل کنند اما جایگاهی که در شان آنها باشد هنوز در حکمرانی تعریف نشده است.
وی افزود: ما معتقد به گفتگو و درک متقابل هستیم ازاین رو به سازمان تبلیغات اسلامی رجوع کردیم تا درباره طرح آموزش ۶روزه امدادگران فرهنگی و اجتماعی گفتگو نماییم. از ما استقبال شد اما موضع تصمیم گیری همچنان به روال سابق ماند و تنها پس از چند روز عنوان دوره تغییر نمود.
در انتها این نشست، محبوبه غنایی، دبیر انجمن علمی مددکاری اجتماعی ضمن اشاره به بیانیه سازمان تبلیغات اسلامی اظهار داشت: در این بیانیه تاکید گردیده است که دانشگاه می تواند در حوزه تعلیم و پژوهش وارد شود و سازمان تبلیغات به این حوزه ها ورود نخواهد کرد اما مددکاری اجتماعی هم در حوزه نظری و علمی کار می کند و هم در حوزه عملی. در واقع ما علم و عمل را جدا نمی دانیم. از طرفی اگر این سازمان بعد از برگزاری یک دوره آموزشی امکان صدور گواهینامه تخصصی را ندارد، به مفهوم آن است که خود متولیان دوره هم صلاحیت این دوره آموزشی را تائید نمی کنند.




منبع:

1400/10/05
20:34:16
5.0 / 5
1062
تگهای خبر: آموزش , تبلیغات , خدمات , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
بازی اندروید