بازی اندروید: سیاوش طهمورث در گفتگویی از زندگی و کارهای هنرش گفت و در قسمتی از آن تصریح کرد که یک زمانی مداح بودم.
موزه سینمای ایران در ادامه انتشار سلسله نشست های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز «سیاوش طهمورث» بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون بخش هایی از گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند را منتشر نموده است که در زیر می خوانید.
به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، سیاوش طهمورث با اعلان اینکه در تهران محله امیریه به دنیا آمده است اظهار داشت: زنده یاد حبیب کاوش دوستم بود و در یک محله زندگی می کردیم یادم می آید پول هایمان را جمع می کردیم با هم بلیت ۶ ریالی می خریدیم و به سینما می رفتیم و دو سه سانس فیلم پشت سرهم می دیدیم.
وی افزود: زنده یاد «حبیب کاوش» به آموزشگاه بازیگری می رفت و هرچه یاد می گرفت به من که دو سال از او کوچکتر بودم نیز یاد می داد و ما حتی تعزیه و نوحه خوانی هم می کردیم و من یک زمانی مداح بودم.
طهمورث اشاره کرد: روزی که می خواستم به اداره تئاتر در آب سردار بروم زمانی بود که زنده یاد عزت الله انتظامی، زنده یاد جعفر والی، علی نصریان هم حضور داشتند. یادم می آید آقای والی به من گفت همه چیزهایی که تا به امروز یاد گرفتی را کنار بگذار از امروز باید از من یاد بگیری (با خنده) و من به او گفتم چشم و وارد گروه زنده یاد داوود رشیدی بنام گروه تئاتر امروز شدم.
وی افزود: در سال ۱۳۴۹ پیتربروک به ایران آمد و من برای کار با او انتخاب شدم و در تمرین های ما آقایان آوانسیان و رشیدی نیز حضور داشتند. جالب است بگویم که ما تمرین هایمان را در همین باغ فردوس که امروز در خدمت شما هستیم، شروع کردیم.
وی درباره اهمیت تئاتر، اظهار داشت: گاهی شنیده می شود که ما به سالن هم می گوییم تئاتر درحالیکه سالن جایی است است که تئاتر در آن اجرا می شود باید توجه داشته باشیم که تئاتر با نمایش فرق دارد و تئاتر روی صحنه شکل می گیرد. از برخورد دو فکر، ایده، خرد، دانش و دیدگاه تئاتر ایجاد می شود که هم سرگرم کننده، معانی دهنده و هم درگرگون کننده است اما نمایش تنها سرگرم کننده است.
طهمورث درباره علاقمندان به بازیگری بیان داشت: کسانی که می خواهند وارد کار تصویری سینما و تلویزیون شوند باید تئاتر کار کرده باشند برای اینکه تئاتر زمینه ساز همه هنرهای نمایشی است. وقتی تئاتر کار می کنید حداقل باید حداقل نیم ساعت بر روی صحنه حضور داشته باشید و در تمام این مدت باید کارکتر را حفظ نماییم. در تئاتر بازیگر دقیقا زندگی می کند اما جلوی دوربین فیلمبرداری بدین شکل نیست برای اینکه چندین بار ممکنست یک سکانس تکرار شود. در تئاتر با نفس تماشاگر در ارتباط هستیم و تخیل و فکر تماشاگر را به کار می اندازیم اما در سینما بدین شکل نیست و لذت تئاتر بیشتر از فیلم است برای اینکه باتوجه به شخصیتی که ایفا می کنید با تماشاگر در ارتباط هستید و واکنش های آنها را می بینید.
وی با اشاره به همکاری خود با داوود میرباقری اظهار داشت: یادم می آید فردی آمد و گفت در کار آقای میرباقری بازی می کنی و من هم پذیرفتم و دو نقش ساواکی و گورکن را بازی می کردم که دو بازی متفاوت بود. پس از آن در سریال آیینه بازی کردم و در «گرگ ها» که بازیگر و مشاور کارگردان بودم.
طهمورث با اعلان اینکه زنده یاد «علی حاتمی» کارگردان بسیار عالی و موفقی بود، اضافه کرد: حاتمی در کارنامه کاری خود هزاردستان و مادر را دارد که شاهکار بودند. روزی که هزاردستان را می ساخت درجایی من را دید و گفت همه بازیگران در فیلم من هستند و تو چرا حضور نداری و من به او گفتم اگر قسمت باشد در خدمت هستم که متاسفانه این اتفاق نیافتاد.
وی افزود: در فیلم سینمایی «گاو» مدتی دستیار داریوش مهرجویی بودم فیلم بسیار درخشانی بود وهمه بازیگرهای تئاتری در این فیلم حضور داشتند. مهرجویی برای فیلم اجاره نشین ها از من دعوت کرد، فیلمنامه را خواندم و قبول کردم برای اینکه من به داریوش مهرجویی معتقد هستم. او کارگردان بسیار خوبی است که فلسفه سینما، لنز و کنش و واکنش بازیگر را به خوبی می شناسد اینها مواردی است که هر کارگردانی نمی داند اما کارگردان هایی مثل داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی به خوبی می شناسند.
طهمورث بیان داشت: خیلی دوست دارم بازیگری که در مقابل من قرار می گیرد بازیگر بسیار توانایی باشد برای اینکه توانابودن او من را هم توانا می کند و سبب می شود کار بسیار خوبی را عرضه نماییم.
وی با اشاره به سریال «زیر تیغ» اظهار داشت: نقشم در این سریال را باور داشتم البته به خاطر سرسختی های نقش شاهد ناسزاهایی هم بودم (با خنده) اما با این وجود مردم من را دوست داشتند و در کوچه و خیابان بسیار به من احترام می گذاشتند. با تمام این تفاسیر باور کرده بودم که باید با این نقش زندگی کنم و بدین سبب برایم لذت بخش بود که شخصیتی شکل گرفته که در در آدم های اطرافت و در جامعه نیز می بینی.
طهمورث با اعلان اینکه عرصه هنر مشکل ترین حرفه است، بیان داشت: ورود به آن آسان است اما برای دوام آوردن، بازیگر و هنرمند شدن باید خیلی خاک خورد و زحمت کشید.
گفتنی است، موزه سینمای ایران بعنوان مجموعه ای فرهنگی و تاریخی که روایتگر سیر تاریخ و تحولات سینمای ایران است خودرا موظف می داند سوابق و تجربیات پیشکسوتان سینمای ایران را جمع آوری کرده تا نسل های آینده با نگاه و مسیر زندگی و نحوه خلق وشکل گیری آثار هنرمندان و صاحب نظران هنر سینما آشنا گردند.
منبع: بازی اندروید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب