بازی اندروید

دهه شصتی ها پیشتاز ازدواج در همدم

دهه شصتی ها پیشتاز ازدواج در همدم

مدیر پلت فرم همسریابی ˮهمدمˮ از ازدواج ۲۲۰ نفر به واسطه ثبت نام در این پلت فرم طی هشت ماه گذشته اطلاع داد و اظهار داشت: ۶۱ درصد ازدواج های همدم در ارتباط با مجردین دهه شصت و پنجاه است.


زهره حسینی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به رونمایی پلت فرم "همدم" در ۲۱ تیر سالجاری و با اشاره به اینکه باآنکه یک ماه پس از راه اندازی پلت فرم همدم، وارد ماه محرم و صفر شدیم اما همچنان در این ایام هم "همدم" فعالیت داشت، اظهار نمود: تا کنون حدود ۳۳۴ هزار نفر همدم را نصب کرده اند که از این بین ۳۴ هزار نفر تا آخر ثبت نام خویش را پیش برده اند. همینطور از این تعداد هم اطلاعات حدود ۲۰ هزار نفر از جانب همدم تایید شده است.

دهه شصتی ها پیشتاز ازدواج در "همدم" وی افزود: بیشتر از ۲۲۰ نفر تا کنون با یکدیگر از راه پلت فرم همدم ازدواج کرده اند که ۸۶ درصد ازدواجها از افراد ساکن یک استان و ۱۴ درصد در میان افرادی است که در استان های مختلف زندگی می کنند. همینطور ۶۱ درصد ازدواجهای همدم در ارتباط با مجردهای متاخر در ازدواج و متولدین دهه شصت و پنجاه است و میتوان گفت همدم زیرساخت مناسبی برای ازدواج دهه شصتی ها فراهم نموده است.
به قول حسینی، تاریخ عقد نخستین زوجی که از راه این پلت فرم ازدواج کرده اند در ارتباط با مرداد سال جاری یعنی یک ماه پس از طریق اندازی "همدم" می شود.

مجردها و افراد دارای سابقه ازدواج می توانند از خدمات همدم استفاده کنند
وی این را هم اظهار داشت که خدمات فعلی همدم مختص افراد دارای تابعیت ایران و مجرد است، ازاین رو افرادی که تا کنون سابقه ازدواج نداشته و یا ازدواج کرده و جدا شده اند و یا همسر خویش را از دست داده اند می توانند از این خدمات استفاده کنند.
مدیر پلت فرم همسریابی "همدم" افزود: ۸۵ درصد از ثبت نام کنندگان همدم بدون سابقه ازدواج هستند و ۱۵ درصد ثبت نام کنندگان سابقه ازدواج قبلی دارند و افرادی که سابقه ازدواج قبلی دارند معمولاً با فردی مشابه شرایط خودشان ازدواج کرده اند.

"بله برون" جزء آمارهای ازدواج "همدم" محسوب نمی شود

ملاک "همدم" عقد محضری است
حسینی با اشاره به اینکه قصد "همدم" تنها فعالیت در زمینه همسریابی نیست و مدتی است که این پلت فرم مبادرت به برگزاری کارگاه های آموزشی برای جوانان مجرد و فعالیت در مورد اعطای جهیزیه به عروس و دامادهای حائز شرایط و نیازمند کرده است، افزود: هم اکنون در هر هفته قرار چند ازدواج تعیین می شود اما ما این موارد که به بله برون و... معطوف می شوند را جزء آمار ازدواج ها محاسبه نمی نماییم و تنها آمار عقد محضری را محاسبه کرده و ازاین رو ازدواج های نهایی شده ما طی این هشت ماه بالغ بر ۲۲۰ نفر است.
به قول حسینی، ماهیانه به صورت متوسط ۱۶ هزار سوال به پشتیبانی این پلت فرم ارسال می شود و تا کنون مورد خاصی از این پلت فرم شکایت نکرده است.
او همینطور درباره سو استفاده های انجام شده از این پلت فرم توضیح داد: تا کنون مورد خاصی پیش نیامده اما تنها یک مرتبه کاربری اشتباها در سایت دیگری ثبت نام کرده و اطلاعات خویش را آنجا گذاشته بود و بعد از افشای اطلاعات تصور می کرد آن اطلاعات توسط همدم افشا شده که اشتباه بود. چون غربالگری ما دقیق است و صحت سنجی اطلاعاتمان را دقیق انجام می دهیم، معمولاً افرادی که قصد جدی برای ازدواج ندارند و به قصد تفریح و وقت گذرانی وارد این پلت فرم می شوند نمی توانند به مرحله تایید و ثبت نام برسند.
مدیر پلت فرم همسریابی "همدم" در پاسخ به این سؤال که به نظر شما آمار ازدواج ۲۲۰ نفر در مدت هشت ماه به واسطه ثبت نام در "همدم" قابل توجه است؟، اظهار داشت: این که یک ازدواج به ثمر برسد احتیاج به زمان دارد و نباید انتظار داشت بعد از معرفی دختر و پسر به هم سریعا به نتیجه ازدواج برسند، چونکه حداقل سه الی شش ماه زمان نیاز دارند تا یکدیگر را بشناسند و تصمیم نهایی را بگیرند و گاهی پس از طی این مدت هم بنا به علل گوناگونی همچون مخالفت خانواده ها و... با هم ازدواج نمی کنند. ازاین رو با عنایت به این که آمارهایمان نشان داده است روند ازدواج از راه پلت فرم همدم صعودی است و هرچه جلوتر رفته ایم درخواست ها و ازدواج ها بیشتر شده است، این آمار ۲۲۰ تایی هم برای ما امیدوار کننده است.
از همه اقشار جامعه در همدم ثبت نام کرده اند او همینطور درباره سطح اعتقادت افرادی که در این پلت فرم ثبت نام کرده اند، توضیح داد: از همه اقشار جامعه در همدم ثبت نام کرده اند. ضریب نفوذ همدم خوب است و ما حتی از شهرها و روستاهای دورافتاده برخی استانها نظیر همدان، یزد و گیلان و حتی از بین عشایر هم ثبت نام داشته ایم. ازدواج هایی از مروست، ششده، بازارجمعه، قهاوند، سامن و... نشان دهنده آن است که همدم تا دل شهرها و روستاهای کوچک نفوذ کرده است.
ماجرای «سیب داریم، انار داریم، عروس با وقار داریم» چه بود؟ حسینی همینطور در پاسخ به سوال ایسنا در خصوص حواشی که پیرامون تبلیغات این پلت فرم در سطح شهر تهران و بر روی بیلبوردها با اشعاری نظیر "نون و پنیر آوردیم، دخترتون رو بردیم" و یا "سیب داریم، انار داریم، عروس با وقار داریم" که گاها نقدهایی به نوع نگاه "جنسیت زده" به زن وارد شد، اظهار نمود: نظر ما بر این بود که برای تبلیغ این پلت فرم و فرهنگ سازی استفاده از این پلت فرم برای ازدواج جوانان و در میان خانواده ها، از اشعار فرهنگ عامه که در مراسم عروسی و پاتختی خوانده می شود، استفاده نماییم. این اشعار در مراسمات شهرهای مختلف وجود دارد. برای مثال در روستاهای مختلف کشورمان می بینیم زمانی که عروس به خانه داماد برده می شود به صورت نمادین داماد سیب یا انار را به سمت عروس می اندازد و جوانان دیگر برای گرفتن سیب و انار از هم پیشی می گیرند و اشعاری نظیر آنچه که ما در تبلیغات استفاده کردیم خوانده می شود. خانواده عروس و داماد با خواندن این اشعار شادی می کنند و این مراسم کاملا پذیرفته شده است. ۴ شعر این چنینی در ۴ بیلبورد تهران نصب شده بود. در کنار انتقاداتی که وارد شد استقبال زیادی هم از این تبلیغات شد.
مدیر پلت فرم همسریابی "همدم" تصریح کرد: هدفمان از این تبلیغات تنها این بود که فرهنگ مراسمات مختلف شهرها را به تصویر بکشیم و این گونه در دل مردم جای باز نماییم تا بتوانیم برای خانواده هایی که استفاده از این پلت فرم را بد می دانند، فرهنگ سازی کرده باشیم. کما این که بعد از آن تبلیغات خیلی از کاربران ساکن شهرستان از ما درخواست نمودند این تبلیغات را در شهرهای آنها هم نصب نماییم تا خانواده ها راحتتر با این نوع آشنایی قبل از ازدواج و استفاده از پلت فرم های قانونی آشنایی ازدواج کنار آیند.
آیا یافتن «فرد» مناسب برای ازدواج، مشکل جوانان امروزی است؟
مدیر پلت فرم همسریابی "همدم" در پاسخ به این سؤال که گاها انتقادهایی به این پلت فرم می شود که مشکل کنونی جوانان برای عدم ازدواج پیدا نکردن مورد مناسب برای ازدواج نیست، خاطرنشان کرد: یافتن فرد مناسب هم یکی از دغدغه های جوانان است. دختر خانم ها به خاطر مسائل فرهنگی که در جامعه وجود دارد هیچ گاه برای ازدواج پیش قدم نمی شوند و اگر پیش قدم نشوند، در جامعه دیده نشوند و یا خواستگار مناسبی نداشته باشد آیا نباید برای آنها خواستگار مناسبی را پیدا و معرفی کرد؟. پسرانی داریم که از لحاظ اقتصادی مشکلی ندارند اما برای ازدواج پیش قدم نمی شوند اینجا بطور قطع مشکل اقتصادی دلیل آنها برای ازدواج نیست بلکه مبحث فرهنگی است و برای موضوعات فرهنگی هم باید ما پیش قدم شویم. اگر این نیاز (یافتن فرد مناسب برای ازدواج) وجود نداشت، چرا تا کنون این مقدار درخواست در همدم و یا سایت های دیگر ثبت شده است؟.
ثبت نام در پلت فرم همسریابی «کسر شان» دارد؟ او همینطور درباره این که آیا جوانان از این پلت فرم به سادگی استقبال کردند و نسبت به ثبت نام در آن احساس کسر شان نداشتند؟، توضیح داد: چون این کار اقدامی جدید است تا جا بیافتد حتما احتیاج به فرهنگ سازی بین خانواده ها دارد. ما آمار ثبت نام نسبتا خوبی داریم اما بطور قطع به جهت اینکه این کار را به صورت فراگیر انجام دهیم احتیاج به تبلیغات داریم. همینطور باید مسائلی که امکان دارد سبب ترس خانواده ها و نگرانی افراد شود را حل نماییم و برای این امر هم تلاش داریم با گزارش دهی بیشتر و تعاملات بیشتر با مردم و با نهادها و سازمان های مختلف این فرهنگ را جا بیاندازیم تا آنهایی که مایل هستند، از این مسیر استفاده کنند.
مدیر پلت فرم "همدم" افزود: مسیرهای همسریابی در کشور ما متنوع است و هنوز بیشترین آمار ازدواج در ارتباط با افرادی است که به شکل سنتی از راه خانواده ها ازدواج می کنند و ازدواج های خوبی هم دارند. بعضی از جوانان هم امکان دارد اصلا خودشان همسر را در محل کار و تحصیل پیدا کنند. این پلت فرم ها همچون همدم روشهای جدید برای ازدواج عرضه می دهند تا افرادی که نتوانسته اند همسر مناسب خویش را پیدا کنند از مسیر علمی و دقیق اقدام نمایند.
شرایط ثبت نام و صحت سنجی اطلاعات در "همدم" به چه شکل است؟ حسینی درباره شرایط ثبت نام در این پلت فرم تصریح کرد: کاربران لازم است در ابتدا همدم را بر روی گوشی خود نصب کنند، به قسمت "همدم یاب" بروند، ۱۰ فرم که در آن اطلاعاتی از افراد خواسته شده است را پر کرده و در صورت ضرورت تصاویر خواسته شده از صفحات شناسنامه و کارت ملی و... را بارگزاری کنند. دو آزمون روانشناسی در همدم طراحی شده است که متقاضیان باید در آن شرکت نمایند. این آزمون ها استاندارد بوده و نشان داده است افراد قبل از ازدواج آمادگی لازم برای ازدواج را دارند یا این که لازم است برای کسب آمادگی به مشاور رجوع کنند.
او همینطور درباره راستی آزمایی اطلاعات وارد شده توضیح داد: ما هم اطلاعات افراد را از راه تصایر شناسنامه و کارت ملی و دیگر مدارک که باید برایمان ارسال نمایند چک می نماییم و هم این که از راه سامانه های احراز هویت از صحت اطلاعات مطمئن می شویم.
پیشنهادات ازدواج طبق چه شاخص هایی به افراد عرضه می شود؟ مدیر پلت فرم "همدم" با اشاره به اینکه این پلت فرم متناسب با اطلاعات وارد شده از دختر و پسر به آنها پنج مورد برای ازدواج پیشنهاد می دهد و در صورت تایید دو طرف اطلاعات آنها جهت بررسی به معرف ارسال می شود، درباره ملاک هایی که بر مبنای آن همدم پنج پیشنهاد به افراد عرضه می دهد، اضافه کرد: ما در این پلت فرم تصویر خود افراد را نشان نمی دهیم و سفارش به ملاقات حضوری داریم. دختر و پسر اطلاعات اولیه ظاهری نظیر قد و وزن و... را در پلت فرم می بینند و سپس طبق سفارش معرفان با هم ملاقات حضوری خواهند داشت. ملاک ها در شاخه های سلامتی و هماهنگی دسته بندی می شوند. در شاخه سلامتی سلامت جسم، روان و... و در شاخه هماهنگی، هماهنگی های اعتقادی، فرهنگی، شاخصهای خلقی شخصیتی و مسائل اقتصادی سنجیده می شود و سپس مبادرت به پیشنهاد میش ود.
معرف بر چه اساسی انتخاب ها را رد یا تایید می کند؟ وی خاطرنشان کرد: اطلاعات افرادی که همدیگر را برای آشنایی تایید نموده اند، به معرف ارسال می شود، اگر نظر دو طرف مساعد باشد و معرف هم این افراد را مناسب یکدیگر تایید کند با آنها تماس گرفته می شود تا در ابتدا دختر و پسر با هم به تفاهم اولیه برای معرفی برسند و سپس با تایید آنها اطلاعات تماس با اطلاع خانواده ها رد و بدل می شود. در امر معرفی معمولاً به مسائلی نظیر سن طرفین و شئونات خانوادگی آنها توجه می شود که مطابق با آن عمل شود. همینطور معرف این اختیار را دارد که اگر متناسب با آموزشهایی که دیده است تشخیص دهد دو نفر مناسب یکدیگر نیستند این درخواست ازدواج را رد کند. بعنوان مثال اگر اختلاف سن طرفین بسیار زیاد باشد و از دو نسل متفاوت باشند معرفی صورت نمی گیرد که این موارد معمولاً کم است و دختران و پسران معمولاً انتخابهای درستی دارند.
حسینی اضافه کرد: معرفان بر اساس آموزش هایی که دیده اند معرفی ها را بازبینی می کنند و بیشتر از ۹۸ درصد درخواستهای معرفی معمولاً توسط معرفان هم تایید می شوند اما گاه به شکل محدود و کم دیده می شود انتخاب، انتخاب درستی نیست. مثلاً آقایی با ۴۰ سال سن، دخترخانمی ۲۰ ساله را برگزیده است که معمولاً این موارد از سمت معرفان رد می شود و معرفان به صورت یکپارچه و هماهنگ بر اساس آموزش ها عمل می کنند بنابراین عملکردشان درمورد این گونه انتخابها یکسان است.
به گفته حسینی، معرفان ازدواج در این پلت فرم افراد معتمدی هستند که برای امر همسریابی و تعامل و ارتباط با خانواده ها آموزش دیده اند و تا چهار سال پس از عقد هم هر شش ماه یک مرتبه با زوجین ارتباط می گیرند و آنها را تشویق به انجام مشاوره خانواه می کنند تا از اختلافات احتمالی جلوگیری شود.
«تاهل» شرط اصلی معرفان "همدم" وی درباره شرایط عمومی و تخصصی استفاده از این معرفان، خاطرنشان کرد: متاهل بودن معرفان شرط اصلی است. معرفان حتما باید تحصیلات دانشگاهی یا حوزوی داشته باشند و تحت آموزشهای ما قرار گرفته باشند تا بتوانند این کار را به صورت حرفه ای انجام دهند. ترجیح ما بر این است که با افراد ۳۰ سال به بالا همکاری نماییم و البته این به این مفهوم نیست که با جوان تر ها همکاری نمی نماییم. همینطور به علت گستره ملی فعالیت همدم، معرف ها از راه تلفن با دختر و پسر تماس گرفته و تعامل دارند.
به قول مدیر پلت فرم "همدم"، حدود ۹۰ درصد معرفان ازدواج این پلت فرم را زنان و ۱۰ درصد را مردان می سازند و اصولا بانوان هم نسبت به این کار علاقه بیشتری دارند و با جزیی نگری ذاتی خود اهتمام بیشتری نسبت به این مورد دارند.
هزینه ثبت نام در "همدم" چقدر است؟ حسینی اضافه کرد: ثبت نام و صحت سنجی، تستهای روانشناسی و خلاصه تفسیر آنها و پنج پیشنهاد اولی که به افراد برای ازدواج داده می شود در همدم مجانی است. البته اگر پنج پیشنهاد اول مورد قبول افراد واقع نشد، می توانند از فرصت انتخاب ده تایی بهره برده که برای این امر باید به ازای هر پیشنهاد ۴ هزار تومان یعنی مجموعا ۴۰ هزار تومان پرداخت کنند. همینطور بزودی می خواهیم بخش مشاوره همدم را با کمک گرفتن از مشاوران متخصص مورد تایید سازمان نظام روانشناسی کشور به این پلت فرم اضافه نماییم که در صورت عملیاتی شدن این بخش هم برای آن هزینه مناسب و کم در نظر خواهیم گرفت.



1400/12/25
22:03:05
5.0 / 5
749
تگهای خبر: آموزش , استاندارد , اطلاعات , تبلیغات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
بازی اندروید