بازی اندروید
سعید هاشم زاده در پاتوق فیلم كوتاه مطرح كرد؛

طرف گفتگوی منتقد، مخاطب است نه فیلمساز

طرف گفتگوی منتقد، مخاطب است نه فیلمساز

بازی اندروید: پنجمین نوبت از هفتمین فصل پاتوق فیلم کوتاه عصر روز گذشته دوشنبه 16 خردادماه در پردیس سینمایی چارسو اجرا شد.


به گزارش بازی اندروید به نقل از روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، در این نوبت از پاتوق فیلم کوتاه، فیلم های کوتاه داستانی «شعبده» به کارگردانی سیاوش فرهادی، «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «سی تومن نقد» به کارگردانی محمدرضا عبدالملکی و انیمیشن کوتاه «پیوسته» به کارگردانی فرزانه قبادی به نمایش درآمد و با حضور سیدسعید هاشم زاده بعنوان منتقد میهمان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

* طرف گفتگوی «منتقد» مخاطب است نه فیلمساز
سیدسعید هاشم زاده در ابتدای این جلسه اظهار داشت: من همیشه امتناع می کنم از این که در کنار فیلمسازان بنشینم اما جایی مجبور می شویم. برای من هم تفاوتی ندارد طرف مقابلم فیلم بلند ساخته است یا کوتاه. دلیل امتناع من این است که نقد را یک آیین گفتگو می دانم. من بعنوان منتقد مقرر است عاملی باشم میان فیلم و مخاطب. از این منظر طرف گفتگوی من اساساً مخاطب است نه فیلمساز. اگر با فیلمساز مواجه شوم، حاصل آن گفتگو می شود، نه نقد و نتیجه دیگری هم می دهد.
وی ادامه داد: فیلمساز زمانی می تواند شنونده نقد باشد که خودش تبدیل به مخاطب اثرش شده باشد و نگاهش به آن مانند فرزندی نباشد که هر نوع نقد و حمله به آن تحمل ناپذیر باشد.

* پرسش درباره «ضرورت » ها در فیلم کوتاه
هاشم زاده در ادامه به فیلم «شعبده» ساخته سیاوش فرهادی پرداخت و اظهار داشت: در تماشای فیلم های کوتاه یک مسئله همیشه برای من مهمست و آن هم مسئله «ضرورت» است. ساده اش می شود این که آیا ضرورتی دارد که ما این نما را ببینیم؟ آیا ضرورتی دارد داستان از اینجا شروع شود؟ ضرورت این که ادامه داستان را اینطور ببینیم چیست؟ در حقیقت پرسش های ما برسر ضرورت هاست و این که این ضرورت ها مقرر است چه چیزی را ایجاد کند؟ حس یا معنا؟

این منتقد در ادامه اظهار داشت: «شعبده» برای من نه اثری رازآلود بلکه اثری بود که می توانست ضرورت هایش را به شکلی حفظ کند که من را به این نتیجه نرساند که فلان فصلش قابل حذف است. مانند فصل قایم باشک بازی در مزرعه که به آسانی قابل حذف است و هیچ خدشه ای به مضمون فیلم وارد نمی گردد. در فیلم فصل هایی وجود دارد که از منظر ضرورت می توانند حذف شوند و ضربه ای هم به فیلم وارد نشود. فیلم می تواند تا ۵ دقیقه ای کوتاه شود.

هاشم زاده درباره فضای بصری فیلم هم توضیح داد: همه ما با ترکیب بندی های سینمای کیارستمی آشنا هستیم و می دانیم که تقلید از آنها ما را به مبدأ و منشأ اصلی پرتاب می کند. حالا سوال این است؛ چرا از او تقلید می کنیم؟ آیا جنس سینمای ما اینطور است؟ آیا مقرر است جنس سینمای او را بگیریم و چیزی جلوتر از سینمای او خلق کنیم؟ این ها پرسش های مهمی است. مسائل من با «شعبده» همین موارد است.

* همه ژانرها را باید در سینمای کوتاه داشته باشیم
سیدسعید هاشم زاده درباره «سی تومن نقد» ساخته محمدرضا عبدالملکی اظهار داشت: این فیلم من را خیلی به یاد کمدی های داریو فو انداخت؛ نمایش نامه نویس مشهوری که موقعیت های کمیک اینطور را به ویژه با حضور دزدها خلق می کند. من با روایت فیلم شما همراه شدم و کاراکتر اصلی از همان ابتدا برای من معرفی گردید. این کاراکترسازی بسیار مهمست و فیلم اطلاعات خوبی را در نقطه های خوبی به ما می دهد.

وی بااشاره به لو رفتن کاراکتر پلیس قلابی فیلم برای مخاطب اظهار داشت: ای کاش نشانه هایی در لباس و رفتار این فرد بود که مخاطب همچنان نسبت به او حس دو گانه داشته باشد تا در آخر روایت غافل گیری به وجود بیاید. تنها نکته فیلم مسئله ریتم است که در یک سوم پایانی می توانست با تمپو بیشتری جلو برود و غافل گیری را به وجود بیاورد. تمام شک و تردیدها و تمام پیچش ها در روایت درست است. بازی کاراکتر اصلی با بازی بهرام ابراهیمی هم بسیار در فیلم خوب است.

هاشم زاده در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: همه ژانرها باید در سینمای کوتاه وجود داشته باشد اما می فهمم که برای راه پیدا کردن به سینمای بلند باید متکی بر فیلم کوتاه داستانی حرکت کنید. چونکه اغلب تهیه کنندگان به دنبال فیلم داستانی کوتاه در رزومه یک فیلمساز کوتاه هستند.

* «ارفاق» یکی از بهترین های سالهای اخیر است
در سومین بخش از این جلسه نوبت به فیلم «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی رسید که هاشم زاده درباره آن اظهار داشت: این فیلم از نظر من یک فیلم استاندارد با روایت کلاسیک است. فیلمی که نقطه گذاری، شخصیت پردازی، قاب بندی ها و اندازه هایش در این قالب فیلمسازی به درستی رعایت کرده است. همه نکات را که مدنظر بگیریم، «ارفاق» نمره خوبی می گیرد و آنچه در این فیلم باید به آن دقت کرد، مسئله اندازه بودن ریتم است.

این منتقد با اشاره به اجزای درست فیلم اضافه کرد: همه نشانه های فیلم واضح و شفاف است و تم موردنظر را برای ما به وجود می آورد و حس موردنظر خودرا هم به شکلی می سازد که ما با شخصیت آن درگیر می شویم. این با اهمیت ترین خاصیت فیلم است. فیلم خیلی کوتاه درباره شخصیت ها صحبت می کند اما ما همه آنها را باور می نماییم. به نظرم در بین فیلم های کوتاه، «ارفاق» یکی از بهترین فیلم های چند سال اخیر است.

نقدوبررسی انیمیشن کوتاه «پیوسته» به سبب غیبت فیلمساز در این نشست برگزار نشد.

بخش پایانی پنجمین پاتوق فیلم کوتاه به پرسش و پاسخ حاضران در سالن درباره فیلم های به نمایش درآمده با حضور منتقد میهمان برنامه اختصاص پیدا کرد.




منبع:

1401/03/18
10:12:33
5.0 / 5
951
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
بازی اندروید