بازی اندروید

۶۴ درصد خانوارهای ایرانی، حداقل یك بیمه شده دارند

۶۴ درصد خانوارهای ایرانی، حداقل یك بیمه شده دارند

به گزارش بازی اندروید رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران و معاون سابق وزیر رفاه ضمن اشاره به مبحث عدالت در سلامت و لزوم توجه به شاخصهای توزیع خدمات درمانی در نقاط مختلف كشور اظهار داشت: طبق یك بررسی آماری، در ۶۴ درصد خانوارهای ایرانی، به صورت متوسط یك فرد بیمه شده وجود دارد كه این نرخ در بعضی استان ها مثل سمنان و یزد ۹۵ درصد و در بعضی استان ها ۲۶ درصد است.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، محمدرضا واعظ مهدوی در وبینار بررسی «اصول و ضوابط حاکم بر سطح بندی عرضه خدمات درمانی در نظام سلامت ایران» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار گردید ضمن اشاره به مقوله عدالت در سلامت اظهار داشت: اگر بخواهیم اهداف نظام سلامت را بشماریم نظام های سلامت دارای سه سطح از اهداف هستند؛ سطح اول دسترسی به خدمات دارای کیفیت بهتر و بالاتر، سطح دوم عدالت یعنی تأمین دسترسی همگانی به خدمات و سطح سوم پایداری منابع است و باید این نظام ها سازمان یابند تا این سه هدف محقق شوند.
وی ضمن اشاره به شاخصهای عدالت اضافه کرد: باید دید آیا برخورداری از امکانات برای همه خدمت گیرندگان فراهم گشته است یا خیر؟ سوال این است که آیا خدمات عرضه شده تأمین اجتماعی برای همه بیمه شدگان در تمام نقاط کشور فراهم است؟.
واعظ مهدوی با اشاره به اینکه شاخص "میانگین" به تنهایی کفایت نمی کند و باید از چالش میانگین عبور نماییم و به توزیع شاخص در مناطق جغرافیایی مختلف کشور برسیم اظهار داشت: بر مبنای یک گزارش تأمین اجتماعی در بعضی مناطق بیمه شدگانی هستند که دسترسی به خدمات درمانی برای آنها فراهم نیست؛ که این شامل خدمات تأمین اجتماعی یا خدمات دانشگاه های علوم پزشکی، بخش دولتی و یا حتی خیریه می شود.
رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران اضافه کرد: در سایر بخش ها هم با این مساله مواجه هستیم. بعنوان مثال یک نابرابری در درآمد بین شهر و روستا وجود دارد. یا اگر میانگین تخت های بیمارستانی در کشور ۱.۵۹ است؛ اما این نرخ در بعضی استان ها به ۰.۸۹ می رسد. در یک محاسبه آماری، مجموع بیمه شدگان کشور را درنظر گرفته ایم بر این مبنا که اگر خانواری یک نفر از اعضایش از یک نوع بیمه برخوردار باشد از ضریب امنیت اولیه ای بهره مند است.
وی افزود: به میانگین کشوری ۶۴ درصد رسیدیم به این معنا که در ۶۴ درصد خانوار، به صورت متوسط یک فرد بیمه شده وجود دارد که این نرخ در بعضی استان ها مثل سمنان و یزد ۹۵ درصد و در بعضی استان ها ۲۶ درصد است. حال آنکه در خود سیستان و بلوچستان هم یک توزیع یکپارچه وجود ندارد. این نرخ در زاهدان ۵۵ درصد و در بعضی مناطق مانند شهرستان سرباز 8 درصد است و از هر ۱۰۰ خانوار شهرستان سرباز فقط هشت خانوار بیمه اند و مستمری بیمه دریافت می کنند.
رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایران ضمن اشاره به اینکه در سطح بندی هم باید به توزیع شاخصهای جغرافیایی توجه داشته باشیم اظهار داشت: علاوه بر این توزیع بین گروه های مختلف اجتماعی و سطوح و دهک های درآمدی مهم می باشد. آیا خدمات برای همه دهک ها به صورت یکسان فراهم است؟ احیانا دهک های پردرآمدتر بهره بیشتری دارند. از دهک های پایین هم حمایت هایی صورت می گیرد ولی یک چالش در گروه های با درآمد متوسط و دهک های میانی داریم و الگوی مصرف طوری تغییر کرده که آنها تلاش می کنند خودشان را به گروه های با درآمد بالا نزدیک کنند اما چنین ظرفیتی وجود ندارد.
واعظ مهدوی اضافه کرد: شاخص دیگر چون گروه های جنیسیتی و توزیع خدمات در زنان و مردان هم مطرح است اما در کشور های توسعه یافته بررسی نابرابری ها را گسترده تر انجام می دهند و بین اقوام و ادیان مختلف هم می سنجند.
وی با تکیه بر اینکه باید با عنایت به این داده ها و شاخص ها هدف گذاری نماییم تا بتوانیم به پوشش همگانی خدمات برسیم اظهار داشت: بحث دیگر آنکه پایداری منابع در پایداری خدمات تأثیر گذار است و باید نوعی منطقی سازی انجام دهیم. امروز در تمام کتاب های اقتصاد سلامت، انطباق منابع با نیازها بعنوان راهبردی مهم شناخته می شود. طبیعی است که نمی توانیم تمام خدمات را برای تمام اشخاص فراهم نماییم و در اینجاست که سطح بندی نقشی کلیدی و تعیین کننده پیدا می کند.
رئیس انجمن علمی اقتصاد سلامت ایرانافزود: لازم است برای تحقق هدف دسترسی همگانی و ارتقای کیفی خدمات به انطباق نیازها دقت نماییم. مقصود صرفه جویی نیست بلکه رسیدن خدمات به همگان است. با سطح بندی تلاش می نماییم منابع به دورترین گروه ها که قدرت چانه زنی ندارند و صدایشان کوتاهتر است برسد و تضمین نماییم حداقل خدمات برای همه فراهم می شود و هرکسی نیاز دارد در چارچوب یک الگوریتمی پله به پله عبور می کند تا به خدمات مورد نیازش برسد. اصول حرکت ما در سطح بندی خدمات درمانی همین مبحث است.
واعظ مهدوی تصریح کرد که برای ما احراز بهره مندی همگانی از سطح سلامت استاندارد مطلوب و یکسان برای همه بیمه شدگان هدف است. هرجا این بهره مندی با اختلال مواجه بود باید مداخله نماییم.




منبع:

1399/09/02
20:29:13
5.0 / 5
1521
تگهای خبر: استاندارد , الگوریتم , خدمات , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
بازی اندروید