بازی اندروید
واكاوی چرایی عدم ایجاد نظام جامع رفاه برای ایرانیان

پرداخت یارانه و كمك معیشت، فقر را از بین نبرد

پرداخت یارانه و كمك معیشت، فقر را از بین نبرد

معاون اسبق استانداری تهران بر ضرورت پرداختن فوری به نظام جامع تامین اجتماعی اصرار كرد و اظهار داشت: دولت باید در كنار طرح جامع تامین اجتماعی طرح ادغام سازمان های موازی و فاقد اثربخشی را در دستور كار خود قراردهد تا آنچه ازمالیات ها دریافت می شود بخش عمده آن بطور مستمر برای پشتیبانی از نظام تامین اجتماعی قرار داده شود.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، شهاب الدین چاوشی، معاون اسبق سیاسی و امنیتی استانداری تهران در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده، در این زمینه نوشته است: بخش قابل توجهی از افراد جامعه با خطر بیکاری و بیماری مواجهه دارند و نگران هستند. تامین سلامت، امنیت و آرامش عمومی مردم اصلی ترین وظیفه دولت ها است که بخش عمده مالیات در دنیا برای این مقاصد عمومی جامعه به مصرف می رسد.
ایشان سپس نوشته است: آنچه درجلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور از طرف رهبری انقلاب درباب ایجاد نظام متمرکز تامین اجتماعی برای آحاد مردم مطرح و تاکید شد، یکی از ماموریت های اصلی دولت جمهوری اسلامی بوده که سالهاست در قانون اساسی مغفول واقع شده است. اصل ۲۹ قانون اساسی صراحت دارد برخورداری از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه و غیره، حقی همگانی است.
چاوشی در ادامه این یادداشت آورده است: دولت مکلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات و حمایت های مالی فوق را برای یک یک افراد کشور تامین کند. با همه هزینه ها و تصمیمات متفرقه ای که در طول سالهای گذشته در کشور گرفته شده است نظام جامع تامین اجتماعی برای همه ایرانیان شکل نگرفته است.
بگفته وی البته همین بخشی که در ارتباط با کارگران و افراد شاغل عملیاتی شده با تمام نقصها آن اقدام باارزش و فوق العاده ای است. اگر یک نظام جامع حمایتی تامین اجتماعی برای همه آحاد مردم طبق تکلیفی که قانون اساسی معین کرده ایجاد و عملیاتی شود خیلی از نهادهای حمایتی موجود که اقدامات متفرق آنان برای نیازمندان تأثیرات قابل توجهی نداشته و سازمان های موازی را با هزینه های جاری فراوان به وجود آورده اند مازاد خواهد بود.
معاون اسبق استانداری تهران همین طور با اعلان اینکه دولت یک دفعه برای همیشه همه توان خودرا در ایجاد نظام جامع تامین اجتماعی با بهره گیری از نظرات نخبگان و اقتصاددانان دلسوز و متعهد بکار بگیرد و معضل فقرمطلق را برای همیشه ریشه کن کند، تاکید کرده است: این امر از وعده های رئیس جمهور دکتر روحانی هم بوده و پیشگامی وزیر ساعی کار و تعاون دراین زمینه درفرصت باقی مانده می تواند یکی از معضلات مهم جامعه را مرتفع و رضایت نسبی طبقات پائین دست جامعه و خیل بیکاران را افزایش دهد و کارنامه امیدبخشی را در نگاه مردم برای دولت و نظام ترسیم کند.
این امر برای ایجاد امید ملی در جامعه و اطمینان برای کوشش های موثر دولت گام بزرگی در جلب رضایت و اعتمادعامه مردم است که از مولفه های اقتدار ملی بویژه درشرایط حاضر است. امیدوار کردن ایرانیان به دسترسی های حداقلی از معیشت با تمرکز همه توانایی های ملی گام مهم وتاثیرگذاری است و درکنار آن دولت باید برای تعادل و نظم اقتصادی جامعه تدبیر جامعی بیندیشد.
ایشان سپس تصریح کرده است: نظام مالیاتی باید برای ایجاد بسته های مناسب نظام جامع تامین اجتماعی سراغ درآمدهای کلان برود و با ستاندن و هزینه هدفمند مالیات معیشت جامعه سامان داده شود. دولت نیز باید در کنار طرح جامع تامین اجتماعی طرح ادغام سازمان های موازی و فاقد اثربخشی را در دستور کار خود قراردهد. تا آنچه ازمالیات ها دریافت می گردد بخش عمده آن بطور مستمر برای پشتیبانی از نظام تامین اجتماعی قرار داده شود.

او در آخر این یادداشت نوشته است: فاصله طبقاتی فاحش، وحدت ملی و هویت دینی میهن را در معرض تنش های سخت و جدی قرارداده است و برای مقابله با دشمنان این مرز و بوم توجه فوری به تامین نیازهای اساسی و معیشتی ایرانیان کم درآمد، فاقد شغل، ضرورت فوری است. برای پرهیز از موازی کاری ها یکی از موثرترین روش ها اجرای دقیق، منسجم و عمیق این اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و اقدامات متفرقه ای نظیر یارانه، سبد کالا و کمک معیشت هیچ یک وافی به مقصود نبوده و علاوه بر افزایش نقدینگی و تورم حاصل چندان موفقی نداشته است درحالی که منابع عظیم کشور سال ها است مصروف این قبیل کارهای مقطعی کم بازده شده و منجر به زدودن آثار عملی فقر از چهره جامعه نشده است.



1399/09/11
13:24:34
5.0 / 5
1182
تگهای خبر: خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
بازی اندروید