بازی اندروید
مشاور و مدرس آموزش خانواده در شیراز:

نداشتن مهارت های زندگی اصلی ترین علت طلاق است

نداشتن مهارت های زندگی اصلی ترین علت طلاق است

به گزارش بازی اندروید فارس یک مشاور و مدرس آموزش خانواده در شیراز، نداشتن مهارت های زندگی را اصلی ترین علت طلاق خصوصا در سالهای اول ازدواج دانست و بر ضرورت توجه بیشتر به ارتقاء این مهارت ها برای جوانان تاکید نمود.


حمیدرضا شعبانی در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به چرایی افزایش طلاق در جامعه، اظهار داشت: اگر به صورت آماری و مستند و برپایه پرونده های تشکیل شده، علل طلاق را بررسی نماییم، مشاهده خواهیم کرد که عواملی مانند اعتیاد، مسائل اقتصادی، خیانت و پارامترهایی از این قبیل، تأثیر کمتری بر جاری شدن حکم طلاق داشته است.
او با بیان اینکه، شاخص های بیان شده را معلول می داند که علت های اصلی وقوع و افزایش طلاق محسوب نمی شوند، اضافه کرد: تنها یک عامل و سرچشمه، پشت این مسائل وجود دارد که نپرداختن به همین مبحث هم باعث بروز صدمه شده و نمود آنرا در پارامترهایی نظیر اعتیاد و خیانت و... می بینیم.
شعبانی ضمن اشاره به اهمیت برخورداری از چهار مهارت در هر فرد، به تشریح جزئیات این مهارت ها پرداخت و اضافه کرد: اولین آنها، مهارت زندگی فردی است که شامل مهارت های دهگانه بوده و سازمان بهداشت جهانی هم به آن اشاره و برلزوم کسب آنها تاکید می کند.
او مهارت های همسر گزینی و زندگی مشترک و بعد از آن مهارت فرزندپروری را از این موارد ذکر و تصریح کرد: گاهی مطرح می شود که نهادهایی مانند آموزش و پرورش باید روی این مورد کار کنند؛ با وجود صحیح بودن این دیدگاه، اما آموزش و پرورش به تنهایی قادر به ایجاد و ارتقاء مهارت های فردی نیست.
شعبانی تصریح کرد: اینکه متولی مهارت همسرگزینی در جامعه چه فرد یا سازمانی ست، یک پرسش اساسی به حساب می آید که باید نهادها و ارگان ها بر این مساله تمرکز کنند، این که آیا مهارت همسر گزینی هم به فرزندان آموزش داده می شود یا نه؟ باید مد نظر قرار گیرد.
این مشاور و مدرس آموزش خانواده در شیراز، نداشتن مهارت های زندگی مشترک را هم بعنوان مساله ای محوری در بروز یا افزایش موارد طلاق دانست و اظهار داشت: گاهی انتخاب، انتخاب خوبی است اما زوجین نمی دانند چگونه باید با هم رفتار کنند و همین ناآگاهی آن انتخاب خوب را هم اصطلاحا می سوزانند.
لزوم توسعه مهارت های زندگی مشترک
شعبانی با تکیه بر این نکته که دستگاههای متولی در حوزه جوانان و خانواده باید در مورد توسعه مهارت های زندگی مشترک ورود کنند، اظهار داشت: این دو صدمه یعنی نداشتن مهارت های همسرگزینی که انتخاب زوجین را گرفتار مشکل می کند و نداشتن مهارت های زندگی مشترک که بعد از انتخاب و حتی انتخاب های مناسب، مشکل ایجاد خواهد نمود از عمده ترین علل طلاق است که در چارچوب ناسازگاری ها خویش را نشان داده است.
او افزود: شاهد این مدعا اینست که وقتی در آموزش های مهارت های زندگی با خیلی از افراد که طلاق گرفته اند و در شرایط زندگی مشترک جدید به سر می برند صحبت می نماییم، اذعان می کنند که اگر این مهارت ها را داشتیم ممکن بود از ازدواج اولمان به شکست نمی انجامید.
مهارت حل تعارض در زندگی مشترک تقویت شود
شعبانی با تکیه بر اینکه در حوزه مهارت های زندگی مشترک باید به یک ریز فاکتورهایی دقت کنیم، افزود: عمده ترین مساله ای که باید به آن بپردازیم مهارت حل تعارض در زندگی مشترک است، چون که خیلی از زوجین از این مهارت برخوردار نیستند و نمی دانند که چگونه تعارض و اختلاف نظرها را باید حل کنند.
وی همینطور یکی دیگر از عوامل اساسی در مبحث مهارت های زندگی مشترک را مبحث نارضایتی جنسی عنوان و تصریح کرد: خیلی از زوجین در اینباره کم اطلاع بوده یا دارای اطلاعات غلط هستند که هر دو مورد صدمه زا به حساب می آید.
این مشاور و مدرس آموزش خانواده در شیراز، مهارت کنترل خشم را از دیگر مسائل مهم ذکر و بیان نمود: دخالت های خانواده ها هم از دیگر علل طلاق است؛ البته باید متوجه بود که زمینه بخشی از دخالت ها را خود زوجین ایجاد می کنند و بخشی هم به واسطه فشار خانواده ایجاد می شود.
علل کاهش ازدواج
شعبانی به چرایی کاهش ازدواج در جامعه هم اشاره نمود و با اشاره به اینکه علت این مهم به ارتباطاتی در جامعه بر می گردد که بین دختر و پسرها رایج شده است، اظهار داشت: تغییر در ارتباط بین دخترها و پسرها در جامعه سبب شده تا صدمه های زیادی به زوجین بخصوص پسران تحمیل شود.
وی همینطور بیان نمود: تمایل جوانان به ازدواج با شکل گیری توقعات عجیب نسبت به فرد مقابل کاهش یافته است.
شعبانی با اشاره به اینکه توجه به تجملات و رسوم وارداتی در حوزه ازدواج هم سبب شده تا این مورد به یک مساله اساسی در ازدواج با هزینه های گزاف تبدیل گردد، تصریح کرد: مسائل اقتصادی و معیشتی مانند بیکاری، که شاغل شدن یک جوان را به تاخیر می اندازد، و همینطور تمایل مردان به داشتن زن شاغل و برعکس آن، در خانم ها برای داشتن همسری که در بدو ورود به زندگی همه امکانات رفاهی را داشته باشد کاهش میزان ازدواج را رقم زده است.
کرونا سبب کاهش آمار ازدواج شد
شعبانی خاطرنشان کرد: البته نمی توان ظهور پدیده کرونا در سال ۹۹ را بر کاهش ازدواج نادیده گرفت، چون که عده ای مراسم ازدواج خویش را به تاخیر انداخته اند.
او بیان نمود: عامل دیگری که تأثیر ملموسی دارد، مبحث مهریه و گران شدن طلا و سکه بوده، این مورد باعث کاهش تمایل جوانان به علت امکان قرار گرفتن زیر بار مالی و بدهی های سنگین، شده است.
شعبانی در عین حال اظهار داشت: در دختران هم این مساله هنوز حل نشده که می توان با مهریه های سبک وارد زندگی مشترکی شد که پایداری آن محتمل تر است و خانواده ها هم در این حوزه متاسفانه همکاری نمی کنند.
مشاور و مدرس آموزش خانواده همینطور اظهار داشت: شاهدیم که خیلی از مراسم های خواستگاری به علت همین مساله بهم می خورد و طرفین، ازدواج را به واسطه مسائلی نظیر مهریه و برگزاری مراسم های مجلل، کنسل می کنند.
به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، اکبری، معاون قضایی دادگستری استان فارس، پیش از این با بیان این که استان فارس جزو ۵ استان اول کشور در آمار طلاق است، نسبت به افزایش موارد ثبت شده طلاق نسبت و کاهش موارد ثبت شده ازدواج در این استان، اخطار داده بود.





منبع:

1399/10/23
23:23:50
0.0 / 5
1352
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , جوانان , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
بازی اندروید