بازی اندروید
ابتكار:

۸۴۰۰ زن طی دولت دوازدهم وارد عرصه مدیریت شدند

۸۴۰۰ زن طی دولت دوازدهم وارد عرصه مدیریت شدند

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، اظهار داشت: 8400 زن طی چهار سال دولت دوازدهم وارد عرصه مدیریت شدند و شاخص حضور زنان در عرصه مدیریت از پنج درصد به 26 درصد در دولت دوازدهم رسیده است.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار در نشست "تبیین سیاست ها و اقدامات دولت در موضوع عدالت جنسیتی"، اظهار نمود: هم اکنون ۲۶ درصد از مدیران دولت را زنان می سازند و باوجود تصور برخی، این مدیران شامل مدیران مدارس دخترانه نیستند. هم اکنون ۹۶ معاون وزیر زن و هم تراز آن، ۱۶ معاون استاندار و حدود ۵۲ زن بخشدار و حتی سفیر زن داریم.
وی افزود: تصور می کنم رئیس جمهوری تا حد زیادی به وعده های خود در زمینه مشارکت زنان در مدیریت و استفاده از تفکرات زنان در مدیریت عمل کرده اند. نگاه های محدود کننده کماکان وجود دارد.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اضافه کرد: با مصوبه شورای عالی اداری در سال ۹۶ و با نظر و حمایت رئیس جمهوری قرار شد که ۳۰ درصد از مناصب مدیریتی دولت دوازهم در اختیار زنان توانمند قرار گیرد. فردی با پیشینه فکری و طیفی خاص در دیوان عدالت اداری مقابل این مصوبه تحت عنوان "تبعیض" شکایت نمود. هرچند خیلی تغییری در اصل موضوع ایجاد نشد چونکه این قانون سه سال اجرا شد و زنان وارد عرصه مدیریت شدند.
ابتکار اشاره کرد: رئیس جمهوری بارها تاکید نمودند که انتظار دارند وزرا معاون زن منصوب کنند و واقعا این اتفاق در خیلی از وزارتخانه ها رخ داده است و گاهی برخی وزرا دو معاون زن دارند. هم اکنون حدود ۴۱ درصد از کارکنان دولت زنان هستند درحالی که در ابتدای دولت یازدهم این مهم تنها پنج درصد بود.
ابتکار سقف های شیشه ای و مسائل فرهنگی را مهم ترین مانع بر سر راه افزایش حضور زنان در عرصه مدیریت دانست و اضافه کرد: بعد از چند سال همچنان تنها شش درصد از نمایندگان مجلس را زنان می سازند. در بحث مدیریت زنان حتی برخی در ابتدا استنادهایی از فرمایشات مقام معظم رهبری می آورند و این در حالیست که ایشان در آخرین پیام خود برای کنگره لشکر فرشتگان به دستاوردهای چشم گیر زنان ایرانی در عرصه های فرهنگی، علمی و مدیریتی اشاره کردند و این مهم موجب مباهات ما است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اضافه کرد: اهتمام معاونت بر این بود که تمام اقداماتش مبتنی بر یک پژوهش، پیمایش و یا سند پشتیبان باشد. اگر بخواهیم دو هدف کلان و اصلی برای معاونت زنان ترسیم نماییم یکی "تحقق عدالت جنسیتی" و دیگری "تحکیم خانواده" است. و تدوین فاکتورهای عدالت جنسیتی و فاکتورهای خانواده همچون اولین اقدامات فرابخشی و علمی معاونت زنان بود.
وی ادامه داد: این شاخص ها با همکاری دستگاهها و دانشگاه ها تنظیم و در ستاد ملی زن و خانواده که ستادی فرا قوه ای است تصویب و ابلاغ گردید. این شاخص ها ملاک سنجش عدالت جنسیتی و خانواده کشور هستند. عدالت جنسیتی نگاه برنامه ای به ارتقاء و بهبود وضعیت زنان دارد. ما از کارهای مناسبتی و موردی به کارهای مبتنی بر برنامه و نتیجه محور حرکت کردیم.
ابتکار با اعلان اینکه بعد از تدوین شاخص ها با همکاری مرکز آمار به شناسنامه فاکتورهای عدالت جنسیتی تبدیل شدند، اشاره کرد: این کار علمی و آماری برای اولین بار در بحث فاکتورهای عدالت جنسیتی انجام می شود. سیاست معاونت سیاست شفاف سازی است و تمامی این اقدامات و کتاب و شناسنامه فاکتورهای عدالت جنسیتی بر روی پرتال معاونت قرار دارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: از یک سال و نیم قبل تا کنون هر استان برنامه نتیجه محوری دارد که می تواند بر همان اساس بودجه دریافت کند. این برنامه ها مشخصا در هر استان و باتوجه به فرهنگ، مسائل اجتماعی و... هر استان تدوین شده اند. سازمان های مردم نهاد در جلب مشارکت مردم و رصد و پایش این شاخص ها بسیار نقش کلیدی دارند. در این راستا با ۲۷۰۰ سازمان مردم نهادی که برایشان دوره تخصصی برگزاری کردیم همکاری کردیم.
ابتکار افزود: معاونت حدود ۲۲۵ موافقتنامه اجرا شده با دستگاه های مختلف دارد. برای مثال با همکاری وزارت علوم برنامه کمند (طرح توانمند سازی دانشجویان دختر برای ورود به بازار کار) را در ۱۵ استان اجرا کرد. همین طور برای توان افزایی زنان سرپرست خانوار نیز طرح های متفاوتی اجرا کردیم.
وی ادامه داد: تلاش ما در بحث عدالت جنسیتی جاری سازی و تحقق آن در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادیست. برای تحقق عدالت جنسیتی یک دستگاه به تنهایی نمی تواند در تمام محافل فرهنگی و رسانه ای و... نقش آفرینی کند و بدین جهت تلاشهایمان بصورت ملی و فراگیر بود.
ابتکار با تاکید بر اینکه مفهوم عدالت جنسیتی برگرفته از مفاهیم قرآنی است، اشاره کرد: فاکتورهای عدالت جنسیتی تدوین شده بر گرفته از تعالیم قرآن و تجربه اندیشمندان کشور و بومی و برگرفته از فرهنگ بومی ما است اما ممکنست خیلی از آنها با استانداردهای جهانی همگرای داشته باشد که امری طبیعی است چونکه در عین حال که ما در ایران هستیم و به فاکتورهای بومی توجه کردیم، همین طور شهروندان جهانی هستیم و از تجربه جهانی برای این کار استفاده کردیم.
در بخش دیگر این جلسه، سوسن باستانی _معاون بررسی های راهبردی معاونت زنان_ اظهار نمود: ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه صراحتا به عدالت جنسیتی تاکید دارد. این معاونت جلسات بسیار زیادی با صاحب نظران حوزه زنان و مسئولین دستگاهها برای رسیدن به یک تعریف واحد از "عدالت جنسیتی" برگزار کرد که نهایتا قوه قضاییه تعریفی ارائه و بر سر آن توافق شد.
باستانی با اعلان اینکه تعریف ارائه شده فاکتورهای عدالت جنسیتی "برابری در بهره مندی از فعالیت ها و برابری حق انتخاب مبتنی بر موازین اسلامی" است، اظهار داشت: تاکید ما در تدوین شاخص ها بر این بود که بر روی داده های موجود در نظام آماری متمرکز شویم. در این راستا ۱۸ جلسه با حضور نمایندگان تام الاختیار دستگاه های عضو ستاد ملی زن و خانواده برگزار کردیم که نهایتا این مولفه ها در هشت محور، ۲۵ مکلفه و ۱۷۸ شاخص تدوین شد.
زهرا جواهریان _معاون برنانه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری_ نیز در بخش دیگر این برنامه اظهار نمود: رصد و پایش فاکتورهای عدالت جنسیتی باتوجه به بخشنامه ماده ۱۰۱ قانون برنامه ششم توسعه به معاونت امور زنان واگذار شده است. برای ایجاد تغییر و تقویت فاکتورهای عدالت جنسیتی نیاز به تقویت برنامه ها و یا ایجاد تعییراتی در برنامه ها داشتیم و بدین جهت این برنامه ها باید رصد و پایش می شدند.
وی اشاره کرد: در این راستا، یک برنامه مکان محور، نتیجه محور و باتوجه به شرایط هر استان در تمام استانها تدوین شد. در شورای برنامه ریزی خود استان به تصویب رسید و تمام مدیران شورای برنامه ریزی استانها آنرا تایید کردند و بدین جهت لازم الاجرا است. این شاخص ها در سامانه رصد و پایش ثبت شدند.
جواهریان اضافه کرد: برای هر کدام از شاخص ها برنامه ریزی شده است و فعالیت مشخصی تعریف شده است که دستگاه های اجرائی انجام می دهند و تغییرات را در سامانه ثبت می کنند. سامانه رصد و پایش شامل هشت زیرسامانه است که مسائل زنان و خانواده در آن ثبت می شود و یکی از این شاخص ها که در سامانه ثبت می شود فاکتورهای عدالت جنسیتی است.
او در آخر اظهار داشت: سامانه رصد و پایش وضعیت کل تغییرات را به ما نشان میدهد. امیدواریم تا اختتام دولت بتوانیم گزارش جامعی از تغییرات دو سال قبل _که شاخص ها تصویب و اجرا شدند_ ارائه دهیم.




1400/02/01
21:50:12
5.0 / 5
1410
تگهای خبر: استاندارد , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
بازی اندروید