بازی اندروید

ضرورت حفظ دستاوردهای سینما در عرصه آنلاین

ضرورت حفظ دستاوردهای سینما در عرصه آنلاین

به گزارش بازی اندروید امیر اسفندیاری و شادمهر راستین از مدیران سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگویی اینترنتی به تشریح علل ضرورت برگزاری رویدادهای سینمایی در شرایط کرونایی پرداختند.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، گفت وگوی زنده امیر اسفندیاری معاون دبیر و رئیس دبیرخانه مرکزی و شادمهر راستین مدیر باشگاه و کارگاه های سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر چهارشنبه هشتم اردیبهشت ماه در اینستاگرام جشنواره برگزار شد.
امیر اسفندیاری در ابتدای این نشست ضمن اشاره به وضعیت برگزاری جشنواره های سینمایی اظهار داشت: برخی رویدادها تعطیل شدند، برخی آنلاین برگزار شدند و برخی جشنواره ها هم بودند که به صورت ترکیب مجازی و فیزیکی برگزار شدند، اما میهمان بین المللی نداشتند.
او ضمن اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه کرد: ما برنامه ای که داریم برگزاری به صورت هیبریدی یا همان فیزیکی و مجازی همزمان است. بازار فیلم به شکل آنلاین خواهد بود اما نمایش فیلمها را با رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت فیزیکی خواهیم داشت.
اسفندیاری افزود: ما برای جشنواره جهانی چند پلن داشتیم یکی از پلن ها این بود که صرفا افرادی که علاقه مند هستند، حضور داشته باشند اما بعدا پلن های دیگری هم ریختیم. موقعیتی که هم اکنون در دنیا وجود دارد متفاوت می باشد. مثلا وقتی با دوستان جشنواره برلین صحبت می کردیم، می گفتند برنامه را به صورت فیزیکی برگزار می کنند اما بعد بازار را مجازی برگزار و اعلام نمودند در تیرماه نمایش فیزیکی خواهند داشت که آن هم به عقب افتاده است.
ضرورت برگزاری جشنواره ها در این شرایط چیست؟
معاون دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: مثلا در هند که کرونا این روزها خیلی هم قوت گرفته، چند جشنواره مثل گوا و کلکته برگزار شده است. سمیناری در جشنواره ونیز برگزار شد که مدیران جشنواره های دنیا در آن حضور داشتند و این سوال مطرح بود که ضرورت برگزاری جشنواره ها در این شرایط چیست؟ نکته مهمی که وجود دارد این است که دو نوع سینما داریم؛ یکی سینمای مسلط که نگاهش به اکران است. سینمای مسلط می تواند این دوران را سپری و بعد فیلمها را اکران کند اما جای سینمای آلترناتیو، در جشنواره هاست. اگر این جشنواره ها برگزار نشود سینمای آلترناتیو ضربه می خورد که عمده فیلمهای ایرانی چنین هستند.
امیر اسفندیاری اظهار داشت: روند رو به رشد سینمای آلترناتیو در سینمای جهان در جشن اسکار هم به وضوح مشخص بود. فکر می کنم از روزی که ظهور شبکه های مجازی انحصار را از دست سینمای مسلط گرفت، این اتفاق رقم خورده است که توفیق فیلم هایی مانند «یک دور دیگر» و یا «سرزمین بی خانمان ها» در جشن اسکار سال جاری نشانه همین تغییر است.
در ادامه این گفتگوی زنده اینستاگرامی، شادمهر راستین مدیر باشگاه و کارگاه های سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر هم اظهار داشت: در ایام اول کرونا نگران بحث های اقتصادی بودیم. دوستان سریع سالن های سینما و تئاتر را بستند و می گفتند حاضریم فعالیت نکنیم، ولی مردم سالم باشند ولی بعد به این نتیجه رسیدند که باید با این مورد کنار بیاییم و زندگی نماییم.
«جشنواره» آینده «سینما» را رقم می زند
مدیر باشگاه و کارگاه های سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر اضافه کرد: عملا تنها فعالیت هنری و اجتماعی که «سینما» دارد، همین جشنواره ها هستند. چون مخاطبی دارند که می تواند شکل جدیدی از اقتصاد را به دست بیاورد. کسانی که برنامه ریزی می کنند بدانند جشنواره آینده سینما را رقم می زند.
راستین افزود: ستون اصلی فیلمهای آلترناتیو در منطقه، جشنواره جهانی فجر است و کشورها قبول دارند اگر چیز جدیدی می خواهیم، در همین مبحث سینماهای مستقل است و ایران سمبل این مورد است. خیلی ها می گویند قالب فجر را عوض کنید و مثل اسکار شوید، ولی بسیاری از کشورها آرزوی این را دارند که مثل ما با کمترین سرمایه، بیشترین بازده را داشته باشند. ما خودمان باور نداریم که نمونه هنری و آینده نگرانه سینما را داریم.
تاثیر جشنواره ها بر فروش جهانی فیلمهای ایرانی
این گفتگو با صحبت های اسفندیاری ادامه پیدا کرد: اسکار یک مراسم است نه یک جشنواره. ما می توانیم نگاهی به وضعیت سینمای خودمان نماییم و نتیجه برگزاری جشنواره ها را ببینیم. نخستین سالی که پس از انقلاب فیلمی به اسکار عرضه شد، «زیر درختان زیتون» بود و نخستین بار بود که بالای صدهزار دلار در آمریکا برای یک فیلم فروش داشتیم.
وی افزود: در زمان معرفی«بادکنک سفید» این رقم به ۴۲۵ هزار دلار رسید و بعدها «بچه های آسمان» بیشتر از نهصد هزار دلار فروش داشت. پس باید به آورده این مورد دقت نماییم. این روند رو به رشد ادامه پیدا کرد تا جایی که فیلم «جدایی نادر از سیمین» معادل هفت میلیون دلار در سینماهای آمریکا فروش داشت. سال جاری هم، باز فیلمی که در ونیز مطرح می شود، جزو فیلمهای مدعی اسکار می شود.
معاون دبیر سی وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در ادامه سخنان خود اظهار داشت: برای سینمای آلترناتیو و تعامل با سینمای جهان، بطور قطع حضور در جشنواره و برگزاری رویدادی مثل جشنواره جهانی فجر ضروریست و دنیا هم این رویداد را به رسمیت می شناسد.
او ضمن اشاره به ضرورت رعایت استانداردهای بین المللی در برگزاری جشنواره اظهار داشت: به لحاظ استاندارد برگزاری هم رتبه خوبی داشته ایم. از همان سال اولی که جشنواره جهانی از جشنواره ملی جدا شد، خواستیم استانداردها را رعایت نماییم و نماینده فیاپف بیاید و از کار ما بازدید کند، چون بسیاری از مسائل برای این نهاد مهم می باشد و همه این موارد را هم چک کردند.
سینما تفریح نیست؛ جزو ضروریات زندگی است
در ادامه شادمهر راستین اظهار داشت: جشنواره جهانی فیلم فجر یک سال به تعویق افتاد، اما برای سال دوم باید پروتکل ها رعایت شود و این جزو بایدهاست. دوران کرونا نشان داد که سینما جزو ضروریات زندگی ماست، نه تنها تفریحات. سودهای پلت فرم های اینترنتی هم این مورد را نشان داده است. مخاطبان جشنواره جهانی به غیر از بحث تماشای فیلم به کارگاه ها و میهمانان هم توجه دارند.
او افزود: در این دوره اگر به آن ایده آل ها که در ذهن مان هست برسیم، نمونه ای از برگزاری جشنواره در دوران کرونا می شویم. بسیاری از جشنواره ها منتظرند، ببینند این معضل چگونه حل می شود، باید راهی پیدا نماییم که هم خطر کمتر شود و هم از تکنولوژی به بهترین شکل استفاده نماییم. اگر قبلاً تردید داشتیم که بخشی از جشنواره را به صورت آنلاین برگزار نماییم، حالا دیگر این تردید وجود ندارد.
اسفندیاری در ادامه مباحث مطرح شده از جانب شادمهر راستین تاکید کرد: پلت فرم «سیناندو» که ما برای برگزاری بخش بازار مجازی با آن قرارداد بسته ایم، امنیت بالایی دارد و همه مسائل را در نظر گرفته ایم. اصولاً ضرورت برگزاری جشنواره را می توانیم به این تشبیه نماییم که فردی فیلمی دارد ولی بدون اینکه کاری کند، توقع دارد فیلمش بفروشد! جشنواره سینمایی باید برگزار گردد. کمااینکه جشنواره ها تا امروز تاثیرات زیادی داشته اند.
بازار فیلم آنلاین؛ دستاوری که نباید از دست می رفت
شادمهر راستین در ادامه این گفتگو تصریح کرد: برای من جالب بود که بازار فیلم با این که مجازی بود، اما سریع به حد نصاب رسید. این بازار دستاوردی است که باید آنرا می داشتیم. بسیاری از دوستانی که به سینمای هالیوود علاقه مند هستند، فکر نکردند اگر بیاید دیگر چیزی از سینمای ایران نمی ماند.
وی در ادامه با طرح این پرسش که «چگونه جشنواره های جهانی اقتصادی می شوند؟» تاکید کرد: جشنواره جهانی فجر به این بیزنس پلن و نقشه راه برگزاری رسیده است. ما مخاطب خودمان را داریم و این مخاطب می خواهد بداند جواب ما به کرونا چیست. باید به دنبال راه جدیدی باشیم تا این موارد را حفظ نماییم. حجم تولیدات مستقل از تولیدات صنعتی بیشتر شده چون در اینجا بودجه محدودتر است. فیلمهای بزرگی که کمپانی های بزرگ داشتند متوقف شدند، اما فیلمهای مستقل زود وارد جشنواره ها شدند. جشنواره ها این تهدید را به فرصت تبدیل کردند. تهیه کنندگان مستقل راه بیشتری برای حل مبحث دارند.
راستین توضیح داد: سینما خیلی زنده و پویاست و همه به دنبال این هستند که ببینند حالا سینما چگونه این بحران را رفع می کند. اگر همراه با پیشرفت ها نباشیم، آسیب می بینیم. سینماگران ایرانی اجازه نمی دهند بگوییم حیف چه وقفه ای بوجود آمد.
اسفندیاری در انتها توضیح داد: سینما معضل کرونا را هم پشت سر می گذارد، مثلا در چین وقتی بحران فروکش کرد، مردم به سینماها هجوم بردند. به نظرم پس از کرونا هم بخش مجازی با جشنواره ها می ماند، چون همین بخش می تواند گروه بزرگی را پوشش بدهد.
سی و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه کننده سینما در تهران برگزار می گردد.





منبع:

1400/02/09
12:53:13
5.0 / 5
245
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
بازی اندروید