بازی اندروید

كاهش آمار مشروطی ها با آموزش آنلاین

كاهش آمار مشروطی ها با آموزش آنلاین

به گزارش بازی اندروید عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اعلان اینکه مهم ترین مشکل آموزش آنلاین دانش آموزان و دانشجویان در دوران پاندمی کووید 19، ˮارزشیابیˮ است، اظهار داشت: در وضعیت پاندمی کووید 19 و آموزش آنلاین باتوجه به جدی نگرفتن آموزش از طرف دانش آموزان و دانشجویان باوجود افت تحصیلی، شاهد کاهش آمار مشروطی هستیم و این امر به مفهوم مشکل جدی ˮارزشیابیˮ در آموزش آنلاین است.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، دکتر فریبرز درتاج در وبینار اثرات روانشناختی یک سال زندگی با کووید ۱۹ که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، اظهار نمود: متاسفانه سامانه آموزش مجازی استاد محور است و نمی توان امید داشت دانشجویان و دانش آموزان از آن بهره ببرند.
این روانشناس افزود: هیچ آموزشی جایگزین آموزش چهره به چهره نمی گردد و به سبب عدم نظارت کافی بر حضور یا عدم حضور دانشجویان و دانش آموزان شاهد افت تحصیلی و در عین حال کاهش آمار مشروطی حتی در رشته های تحصیلی سنگین هستیم و این مساله هیچ گاه قابل کنترل نیست.
این هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: ما بدون آمادگی به سمت آموزش مجازی و آنلاین رفتیم. با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در جهان حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر آمادگی حضور فیزیکی سر کلاس را ندارند و مطابق با برخی پژوه ها تا ۷۱ درصد افت تحصیلی را تجربه کردیم.


۵ میلیون دانش آموز به شاد دسترسی ندارند

رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران افزود: در ایران از میان ۱۴ میلیون دانش آموز تنها ۹ میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و پنج میلیون نفر به این سامانه دسترسی ندارند. ۲۵ درصد از دانش آموزان کشور ما به اینترنت و سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفر نیز به تبلت و گوشی هوشمند دسترسی ندارند که نهایتا به جاماندگی تحصیلی و ترک تحصیل روی می آورند.
وی با اشاره به پژوهش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۲۰، اشاره کرد: بر طبق این پژوهش دانش آموزان فرانسه، ایتالیا و آلمان در طول یک هفته بعد از پاندمی کووید ۱۹، حدود ۸۲ درصد زمان کمتری را صرف یادگیری کردند. همین طور میزان یادگیری در کشورهای اتریش، سوییس و آلمان در قیاس با زمانی که آموزش در مدارس دایر بود، چهار تا هشت ساعت در طول هفته کاهش داشته است.
بگفته درتاج و برمبنای پژوهش مورد اشاره، بعد از پاندمی کووید ۱۹ از هر پنج دانش آموز یک نفر در طول هفته کمتر از ۹ ساعت مطالعه داشته است. همین طور در فرانسه هشت درصد و در آمریکا ۱۳ درصد دانش آموزان سه هفته بعد از تعطیلی مدارس دیگر هیچ گاه با معلمان خود ارتباط برقرار نکرده و به بی اشتهای تحصیلی یا ترک تحصیل روی آورده اند.
عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور همین طور با اشاره به نظرسنجی از ۳۰۰۰ مدیر مدرسه در انگلیس، اظهار داشت: بر طبق این نظرسنجی مدیران مدارس گفته اند که کمتر از ۷۰ درصد برنامه تحصیلی پوشش داده شده است که همین آمار برای مناطق محروم تنها ۴۶ درصد و برای دانش آموزان استثنایی تنها ۶۲ درصد است و می توان گفت دانش آموزان ابتدایی در این نوع آموزش آنلاین هیچ جایگاهی ندارند چونکه بخش اعظم یادگیری آنها بوسیله مهارت های ارتباطی و چهره به چهره شکل می گیرد.
وی درباره پژوهش "شانس دوباره" در اسپانیا، اظهار داشت: این کشور برای جلوگیری از افت تحصیلی پیگیری تلفنی و انفرادی از دانش آموزان را آغاز نموده است. لازم به ذکر است حتی ۷۰ درصد معلمان اسپانیایی نسبت به بازگشایی مدارس نظیر بسیاری دیگر از صنوف اعتصاب کرده اند.
بگفته این هیئت علمی دانشگاه، در کشور آلمان از خدمات معلم سیار، در نیوزیلند از بسته های آموزشی کاغذی و چاپی و برنامه های تلویزیونی، در فرانسه از برنامه های تلویزیونی و رادیویی و در پرتغال از برنامه غنی سازی آموزشی برای مقطع ابتدایی و آموزش خصوصی برای دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند در جهت جلوگیری از افت تحصیلی در پاندمی کووید ۱۹ استفاده می شود.
وی افزود: جالب است که در سوئد هیچ گاه مدارس تا کنون تعطیل نشدند. در ایرلند نیز برای برنامه بازگشایی مدارس در تابستان و ارائه کلاسهای جبرانی بعد از دریافت واکسن کرونا برنامه ریزی شده است.
این روانشناس معتقد می باشد که در دوران پاندمی کووید ۱۹، تعاملات اجتماعی کاهش و انزوای اجتماعی و اعتیاد به شبکه های اجتماعی افزایش پیدا کرد. همین طور نقش مسائل دینی کمرنگ شد. حدود ۳۰ میلیون دانش آموز در جهان از سرویس تغذیه رایگان مدارس استفاده می کردند که با تعطیلی مدارس در پاندمی کووید ۱۹ از این سرویس محروم و برای تامین معاش جذب بازار کار و در نتیجه هیچ گاه به مدرسه بازنگشتند.
رئیس انجمن روانشناسی تربیتی اظهار داشت: در پاندمی کووید ۱۹ سه برابر بیشتر از گذشته از کودکان سوءاستفاده شد و شاهد افزایش خشونت بودیم. همین طور همچون گروه های که در معرض فرسودگی شغلی قرار گرفتند روانشناسان بودند چونکه تا سه برابر بیشتر از حالت معمول خدمات خودرا آنلاین ارائه کردند.
بگفته درتاج و مطابق با آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۹، به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت تنها پنج روانشناس در کشور ما وجود دارد و این تعداد توان جلوگیری از فضای روانی به وجود آمده کووید ۱۹ را ندارد. همین طور به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت تنها دو روانپزشک در ایران وجود دارد در صورتیکه این آمار در کشور نروژ ۴۸ روانپزشک است. از طرف دیگر به ازای ۱۰۰ هزار جمعیت تنها 1.5 مددکار اجتماعی در ایران وجود دارد و این در حالیست که همین آمار در کانادا ۱۴۵ مددکار اجتماعی است. بدین سبب توان مقابله با شرایط روانی به وجود آمده کووید ۱۹ در ایران کم است.
این عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، افزود: قرنطینه و حضور بیشتر در خانه منجر به افزایش ۱۳ درصدی مصرف مواد مخدر در جهان شد بطوریکه ۷۱ میلیون نفر در جهان اختلال مصرف مواد مخدر دارند. همین طور ۲۸۴ میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به اختلال اضطراب و ۲۶۴ میلیون نفر مبتلا به اختلال افسردگی و ۱۰۷ میلیون نفر مبتلا به اختلال مصرف الکل شدند.
وی با اشاره به پژوهشی در سال ۲۰۲۱، درباره ورودی دانشگاه ها که بر روی ۱۰۷ دانشگاه خصوصی انجام شد، اشاره کرد: مطابق با این پژوهش ورودی دانشگاه ها ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش یافته و خیلی از دانشجویان از تحصیل انصراف دادند. بسیاری نیز به سبب عدم توانایی پرداخت شهریه و مسائل مربوط به تنهایی و بی انگیزگی از تحصیل آنلاین انصراف دادند.
بگفته درتاج مطابق با آمار منتشره موسسه "سایکو"، کووید ۱۹ بر روی بیش از یک چهارم جمعیت دانشجویان سوئد اثر منفی گذاشته است و امکان ترک تحصیل به سبب تجربه استرس بالا در ۵۰ تا ۶۰ درصد دانشجویان در رده سنی ۱۸ تا ۲۵ سال در سال ۲۰۲۰ در قیاس با سال ۲۰۱۷ افزایش داشته است.
وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: نرخ بیکاری دانشجویان ۱۸ تا ۲۴ ساله شاغل نسبت به سال ۲۰۱۹ نیز ۱۲ درصد افزایش داشته و در استرالیا ثبت نام مقطع کارشناسی حدود ۶۴ هرار و ۱۰۰ نفر در رده سنی ۲۰ تا ۲۴ ساله کاهش داشته است.
این روانشناس همین طور این را هم اظهار داشت که بیشترین اثرات منفی یاد شده در آموزش آنلاین بر روی دانشجویان بین الملل بوده است.
این هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: در این بین اما برخی کشورهای دارای زیرساخت قوی نظیر ژاپن و امارات به سبب استفاده از تکنولوژی بسیار از این نوع آموزش بهره بردند، اما مشکل اساسی ما این بود که بطور کلی دید منفی نسبت به آموزش مجازی در کشورمان وجود داشت و این نوع آموزش را دوست نداشتیم.
ایشان سپس به بیان راهکارهایی در زمینه آموزش آنلاین پرداخت و اظهار داشت: در آموزش آنلاین باید حداقل یک تعامل دو جانبه ای وجود داشته باشد. ارزشیابی باید بصورت هفته ای صورت گیرد چونکه امتحان اختتام ترم اثری ندارد. برقراری ارتباط تصویری در آموزش مجازی اثربخشی را بیشتر می کند. دبیران و استادان باید برای قطع شدن سامانه آنلاین یک برنامه دومی داشته باشند تا در صورت نیاز آنرا اجرائی کنند. همچینن تقسیم مطالب آموزشی به واحدهای کوچک تر و استفاده از زبان بدن و ترکیب یادگیری آنلاین و خودآموز آفلاین می تواند اثر بخش باشد.




منبع:

1400/02/09
14:40:18
5.0 / 5
1521
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اینترنت , بدن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
بازی اندروید