بازی اندروید
یك گفتگو با دبیر جشنواره فیلم صنعتی

فیلم های بی كیفیتی كه بودجه ها را می بلعند

فیلم های بی كیفیتی كه بودجه ها را می بلعند

به گزارش بازی اندروید دبیر ششمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی (فردا) اظهار داشت: با تاسف باید اعلام نماییم در زمینه تولید آثار سینمایی مستند صنعتی و فناوری، متناسب با رشد بودجه ها و امکانات و تجهیزات، پیشرفت شایان توجهی نداشته ایم و در گذشته فیلم های ماندگار و تاثیر گذار بیشتری در صنعت کشور تولید می شده و امروز خبری از آن فیلم ها نیست.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، بهزاد رشیدی به بهانه اعلام خبر سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تصویب طرح مستندنگاری دستگاه های اجرائی از طرح های بزرگ و پروژه های مهم در هیئت وزیران با اشاره به فیلم هایی همچون «موج، مرجان و خارا» و «پیکان» بیان کرد: از گذشته در صنایع نفت، سد سازی، خودروسازی، فولاد، معدن، پتروشیمی و... فیلم ها و مستندهای باکیفیت و ماندگاری تولید می شده و اینطور بوده که مدیران آن سازمان ها و صنایع، نسبت به ساخت مستند های درجه یک و پشتیبانی از مستندسازان اهمیت کافی می داده و اغلب از بهترین مستندسازان کشور برای کار دعوت می کردند و این همکاری ها معمولا به تولید آثاری باکیفیت و بی بدیل منجر می شد، اما امروز که هم تعداد مستندسازان زیاد شده، هم تجربه های فردی و سازمانی بیشتر شده، هم مبالغ بودجه نسبت به گذشته بیشترشده و هم تجهیزات مستندسازی پیشرفته در اختیار هست، متاسفانه از فیلم های تأثیر گذار و ماندگار سازمانی و صنعتی خبری نیست!
او اضافه کرد: امروزه صنعتگر یا مدیر صنعتی، متناسب با نیاز خود تصمیم به تولید اثری می گیرد، ولی الزاما برای این کار به سراغ مستندسازان حرفه ای نمی رود و معمولا به افرادی که اطراف خودش می بیند، رجوع می کند و یا از مشاورانی نظر می خواهد که لزوما متخصص و صادق نیستند و در نهایت در این فضا که صنعت و هنر از هم دورند، آثار سطح پایینی تولید می شود. از طرفی تلویزیون تولیداتی که سطح کیفی خوبی ندارند را پخش نمی نماید. و یا برای پخش آنها هزینه گزاف طلب می کند. در صورتی که اگر اثر خوبی تولید شده باشد و به جنبه های هنری و دراماتیک در آن توجه شده باشد، حتی اگر تبلیغاتی هم باشد، تلویزیون تمایل بیشتری به پخش آن دارد و از آن استقبال می کند.

برخی مدیران پول و سرمایه را هدر می دهند
مدیر دبیرخانه دائمی جشنواره فردا با اعلان اینکه «برخی از مدیران با تولید فیلم های بی کیفیت، پول و سرمایه کشور را هدر می دهند» به تجربه پنج دوره جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی(فردا) در جهاد دانشگاهی اشاره و اشاره کرد: طی 10 سال قبل بیش از 2000 عنوان از گونه های مختلف فیلم در رابطه با کارهای صنعتی و فناوری کشور به دبیرخانه دایمی این جشنواره رسیده و مورد ارزیابی ما قرار گرفته است. متاسفانه باید اعتراف نماییم غیر از فیلم های قابل قبولی که معلوم است حاصل یک تعامل خوب بین مستندسازان کاربلد و مدیران فهیم صنعت یا سازمان های دولتی و خصوصی بوده، سطح سایر مستند سازی ها و فیلم های تولید شده خیلی بالا نیست.
وی اضافه کرد: در ایران فیلم کم ساخته نمی گردد و بودجه های کلانی صرف مستندسازی می شود. اما چون بخش عمده ای از این کارها توسط افراد کم تجربه و یا بی ارتباط با سینمای مستند ساخته می شوند، آثاری بی کیفیت و گران تولید می شوند.
رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه اظهار داشت: متاسفانه اغلب تولیدات سمعی و بصری سازمان ها و مراکز صنعتی خصوصاً مراکز و سازمان های دولتی فیلم هایی تبلیغاتی و یکبار مصرف هستند، که فقط بر طبق سلیقه یک مدیر و گاهی برای خوشایند یک یا چند مدیر تولید می شود و جز در یک جمع محدود، در جای دیگری نمایش داده نمی گردد و به هیج وجه بیان کننده واقعیت ها، زیبایی ها، زشتی ها و مسائل مبتلا به آن سازمان، صنعت یا موضوع نیست.
وی اضافه کرد: بسیاری از مدیران صنایع و سازمان ها، خصوصاً مدیران روابط عمومی ها، در تولید فیلم نگاهی فقط تبلیغاتی دارند و ازآنجا که رابطه و رانت در سپردن کارها هم زیاد شده است و متاسفانه تعدادی از روابط عمومی ها آشنایان خودرا در دادن پروژه در اولویت قرار می دهند، نتیجه کار معمولا محصولی ضعیف و یا بی مصرف می شود و فیلم یا مستند تولید شده، فقط در یک محیط بسته و یا در جمع یک هیئت مدیره و یا در یک نمایشگاه نمایش داده می شود. حال اگر این فیلم در جشنواره ای هم شرکت داده نشود، هیچ وقت امکان ارزیابی و نقد برای آن فراهم نمی گردد.
رشیدی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: در بعضی از سازمان ها و مراکز صنعتی و فناوری می بینیم گروهی یا فردی سال ها است دارد برای آن مجموعه فیلمسازی و یا مستندسازی می کند، درحالی که این گروه هر قدر هم متخصص و کاربلد باشد، پس از مدتی به تکرار افتاده و انحصار و غیر رقابتی بودن کار موجب افت کیفیت کارها می شود. پس بهتر است مدیران همیشه از نیروی های جدید و ایده های جوانان و سایر مستندسازان نیز استفاده کنند.
وی اضافه کرد: از طرفی برخی موسسات تبلیغاتی و فیلمسازی هم با صرف هزینه های زیاد و ایجاد روابط و رانت های گسترده، موجب ایجاد شبکه هایی از روابط غیر اصولی شده و بصورت انحصاری تولیدات سینمایی و یا مستندسازی طرح ها را تصاحب می کنند.
دبیر جشنواره فردا با اشاره با هزینه های بالای تولید فیلم، اظهار داشت: گاهی مشاهده می شود مدیران سازمان ها و خصوصاً مدیران روابط عمومی آنها، تفاوت چندانی بین گونه های مختلف فیلم قایل نمی شوند و مشخص نیست مخاطبشان کیست و یا هدفشان از تولید فیلم چیست و برای چه منظوری کار را سفارش می دهند؟ در صورتی که می تواننند متناسب با نیازشان از گونه های مختلفی همچون مستند پژوهشی، مستند آموزشی، مستند معرف، فیلم های تبلیغاتی، تیزر و... بهره برده و هریک را به فیلمسازان مرتبط و کار بلد سفارش بدهند.
وی به بیان برخی راهکارهای حل این مشکلات پرداخت و اظهار داشت: با اهمیت ترین کار برای حل این مساله ارتقای سطح آگاهی مدیران سازمانها و مراکز سفارش دهنده کار است. اگر آنها از آثار خوب و باکیفیت درک کافی داشته باشند، و فرق بین کار خوب و بد و تفاوت های گونه های مختلف فیلم را به درستی تشخیص می دادند، حتما به سراغ مستندسازان باتجربه و کاربلدی می رفتند و نمی گذاشتند افرادی سودجو با ارائه کارهای بی ارزش و با دریافت هزینه های بالا، کلاه سرشان بگذارند!
رشیدی افزود: اگر مدیران و صاحبان صنایع و سرمایه فیلم خوب ببینند و با صاحبان آثار خوب، گفتگو کنند متوجه سطح کیفی آثاری که با امضا و تایید آنها تولید شده، می شوند.
رییس جهاد دانشگاهی هنر در مورد چاره این مساله اظهار داشت: معتقدم برای برون رفت از وضع نامناسب موجود و تولید آثار کیفی و حتی در تراز جهانی، چاره ای جز تغییر نگاه مدیران سازمان ها و نظارت درست بر هزینه های انجام شده در زمینه مستندسازی طرح های کلان، سپردن پروژه های مستندسازی به افراد با صلاحیت و مستندساز، تغییر نگاه های سنتی و روزمره و سرمایه گذاری و حمایتهای جدی صنایع، شرکتها و سازمان های فناوری کشور از هنرمندان پیشرو و سازنده و همین طور اعتماد به نگاه انتقادی و خلاقیت های هنری مستندسازان نداریم.
رشیدی با اشاره به مصوبه دولت در مورد مستند سازی پروژه های ملی اظهار داشت: مستند سازی پروژه ها و کارهای مراکز دولتی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. اینکه دولت سازمان ها را با یک مصوبه، به مستند سازی ملزم کرده، هرچند اتفاق مبارکی است، اما صرف این مصوبه و ابلاغ آن به دستگاهها مشکل را رفع نمی نماید. چونکه موضوعات و روابط پیچیده ای دراین زمینه وجود دارد که بدون شناسایی و رفع آنها نمی توان انتظار داشت این مصوبه مشکلات را حل کرده و از هدر رفتن سرمایه های کشور پیشگیری کند.
وی اظهار داشت: باید دید مدیران ارشد و بخصوص مدیران روابط عمومی دستگا ها و مراکز دولتی چقدر با کارکرد های تولید فیلم و گونه های مختلف آن آشنا هستند، باید دید چه تعریف و انتظاری از مستندنگاری طرح ها و مستندسازی فعالیت هایشان در ذهن دارند؟ باید پرسید که ایشان چگونه پیمانکاران و همکاران خودرا برای سفارش کار، انتخاب می کنند؟ چگونه با ایشان قرارداد می بندند؟ به چه میزان به هنرمندان اعتماد کرده و دست ایشان را باز می گذارند؟ و در نهایت با چه فرآیندی کار را از مستندساز تحویل می گیرند؟
دبیر ششمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی اشاره کرد: باید تولیدات هنری سازمان ها بطور مداوم ارزیابی شده و مورد و نقد بررسی قرار گیرند و جشنواره ها بهترین جا برای عیار سنجی مستندهای تولید شده است.

کارکردهای مستندسازی طرح ها و دستاوردهای ملی
بهزاد رشیدی در ادامه با تشریح کارکردهای بالای مستندنگاری و ساخت فیلم های مستند با کیفیت در دستگاهها و مرکز دولتی در کشور، اظهار داشت: اگر فیلم های باکیفیت در مورد طرح های ملی، کارهای عمرانی، دستاوردهای صنعتی و فناوری و تجربه های مدیریتی ساخته شود و به شکل های مختلف در بسترهای موجود نمایش داده شود، در کنار کارکردهای سرگرم کننده و آموزش دهنده فیلم ها، درحقیقت پروسه های تولیدی و دانش تخصصی و مدیریتی به مخاطبان منتقل شده است، توان داخل و دانش بومی ایران در میان مردم و حتی در بازارهای جهانی معرفی شده و اعتمادسازی نسبت به محصولات و خدمات ایرانی ایجاد می شود و به فروش و رونق بیشتر آن می انجامد و این دقیقا همان عملی شدن شعار سال یعنی «پشتیبانی از تولید ایرانی» است.
وی افزود: این مستندها و فیلم ها به آموزش و بهسازی نیرو انسانی و افزایش راندمان در خود صنایع و مراکز و دستگاه های دولتی و خصوصی هم کمک می نماید و خیلی از فعالیت ها و تجربه های تکرارناپذیر مدیریتی و تخصصی ثبت و مستند سازی و قابل انتقال به آیندگان می شود.
وی اصرار کرد تولید و نمایش این فیلم ها از منظر کارکردهای فرهنگی هم خیلی مهمست و با ایجاد اعتماد و خود باوری، خصوصاً در میان جوانان، به بالندگی فرهنگ و اقتصاد ایرانی و همین طور اقتدارملی نیز کمک می نماید.
الگوی کاری جشنواره فردا در جهاددانشگاهی
رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه با اشاره به کارهای این واحد، اضافه کرد: بر طبق این کارکردها، ما در جهاددانشگاهی دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فیلم و عکس فناوری و صنعتی را به وجود آورده ایم و یک دهه است به دنبال توسعه ارتباط و تعامل مستندسازان با مراکز صنعتی هستیم و تلاش می نماییم ضرورت و اهمیت مستندسازی بیش از پیش مطرح شود، تا فیلم های باکیفیت از طرح ها، دستاوردها و کارهای کشور در حوزه های مختلف بیشتر ساخته شود.
وی اظهار داشت: ما در جهاد دانشگاهی هنر اهتمام می نماییم هنرمندان فیلمساز و عکاس را به مراکز صنعتی و فناوری و سازمان های متولی حوزه های تخصصی مختلف وصل نماییم و بستر گفت و گو و تعامل ایشان را فراهم نماییم تا از تعامل این دو قشر، ایده های تازه و انواع گونه های فیلم و عکس جذاب و هنرمندانه تولید و ارائه شود. در ادامه اهتمام می نماییم فیلم ها و تصاویر تولید شده را در قالب جشنواره فردا ارزیابی نماییم و همین طور این آثار در سالنهای سینما و در بسترهایی همچون تلویزیون، فضاهای مجازی و اینترنتی، محیط های آموزشی و دانشگاهی و در دل خود سازمان ها و شرکت های صنعتی به نمایش درآوریم و حتی به سایر جشنواره های داخلی و خارجی ارسال شده و بعنوان محصولی که نمایانگر واقعیت ها و توانمندی های ایران است، به نمایش درآیند.
در این بین بهترین هنرمندان و مستندسازان فعال در این حوزه ها را هم شناسایی کرده و از ایشان تقدیر می نماییم و به صورتی ایشان را به مدیران سازمان ها و مراکز دولتی و خصوصی معرفی می نماییم.

مصوبه ای امیدبخش، اما...
وی اظهار داشت: باید مصوبه هیئت وزیران را به فال نیک گرفت و بدون پیش داوری، منتظر روش اجرای آن ماند. بخشنامه هیات وزیران اگر درست اجرائی شود، می تواند از کارهای سلیقه ای مدیران دستگاهها و ارگان های دولتی و تولید کارهای تبلیغاتی کم کیفیت و تشریفاتی پیشگیری کند. بدون تردید استفاده از ظرفیت بالای انجمن های سینمایی همچون انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند می تواند سطح تولیدات سینمای صنعتی را ارتقا دهد و به تخصصی تر شدن و کیفی شدن مستندنگاری در حوزه های مختلف بیانجامد. علاوه بر این مراکزی همچون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز ساختارها و بودجه های بسیار خوبی در اختیار دارد که می تواند در قالب همکاری ها و تولیدات مشارکتی، قسمتی از آن در خدمت موضوعات سازمانی و صنعتی و فناوری قرار گیرد.
دبیر جشنواره فردا در آخر ابراز امیدواری کرد: این مصوبه موجب شود مدیران ارشد و مدیران روابط عمومی سازمان ها و مراکز صنعتی از قابلیت های هنر و خصوصاً ظرفیت های هنری مستندسازان و فیلمسازان خلاق بیشتر استفاده کنند و آثاری تولید شود که به شکلی هنرمندانه و جذاب، روایتگر واقعیت ها و پیشرفت های کشور باشد.




منبع:

1400/02/20
10:59:10
5.0 / 5
1201
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تبلیغات , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
بازی اندروید