بازی اندروید
كیانوش عیاری:

هیچ گاه خودم را منجی ندیدم بعلاوه فیلم

هیچ گاه خودم را منجی ندیدم بعلاوه فیلم

بازی اندروید: کارگردان «خانه پدری» اظهار داشت: من صراحتا رو به دوربین می گویم در ضمن دوران فیلمسازی آماتوری، نیمه آماتوری و حرفه ای که امروز در آن درگیر هستم، هیچ گاه رسالتی را بر دوش خودم ندیدم، هیچ گاه خودم را یک منجی و رسول ندیدم و تصور نمی کردم روزی بتوانم تحولی آنچنانی ایجاد کنم و اصولا هنر نباید به خود اجازه بدهد که چنین ذهنیتی را بصورت واهی برای خود بوجود آورد.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، کیانوش عیاری با اعلان اینکه ۲۳اردیبهشت ۱۳۳۰ در اهواز متولد شده است، اظهار داشت: اوایل تصور می کردم می خواهم فیلمبردار شوم، برای اینکه وقتی با دوربین به اطراف نگاه می کردم به دست آوردن کادر، میزانسن، کمپوزوسیون و... همه برایم خیلی جذابیت داشت.
ساخت فیلمنامه«شبح کژدم»پاداش جایزه ام در جشنواره فجر بود
روابط عمومی موزه سینما، قسمتی از گفتگو مشروح اش با این فیلم ساز را به بهانه سالروز تولدش منتشر نموده است.
کیانوش عیاری با اشاره به فیلم «شبح کژدم» اش اظهار داشت: «شبح کژدم» انتخاب نهایی من نبود؛ تعدادی فیلمنامه همچون «قلعه میرزاخانی» یکی از فیلمنامه هایی بود که به همراه چند فیلمنامه دیگری که نوشته بودم حذف شد و در نهایت «شبح کژدم» اجازه ساخت پیدا کرد و در آن زمان به من گفته بودند، ساخت این فیلمنامه پاداش جایزه فیلم «تنوره دیو» در جشنواره فیلم فجر است. من فیلم «شبح کژدم» را با علاقه ساختم و اتفاق مهمی که همراه با ساخت فیلم رخ داد، این بود که صدابرداری سرصحنه وارد سینمای ایران شد.
این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چرا از بازیگران مطرح در فیلم هایش کمتر استفاده می کند؟ بیان کرد: فکر می کنم تاحد ممکن یک جور غُدبازی است، این که بخواهم از عناصر حاشیه ای برای اقبال عمومی فیلم پرهیز کنم اما این تجربه یکبار در فیلم «روز باشکوه» رخ داد. واریته ای از بازیگرانی مثل علی نصیریان، جمشید هاشم پور، علیرضا خمسه، گوهر خیراندیش، ولی الله شیراندامی، ایرج طهماسب که همگی در این فیلم گلچین شده بودند و فیلم بعنوان یکی از پرفروش های سال ۶۷ شد که تجربه بدی هم نبود، ضمن این که از کار کردن با خیلی از بازیگران سرشناس حرفه ای احساس عجز نمی کردم و با برخی از آنها تجربه های خوبی هم داشتم.
وی با اعلان اینکه «روز باشکوه» پرفروش ترین فیلم چندسال قبل و پس از خودش بود، اظهار داشت: اگر از منظر تعداد تماشاگر این فیلم بررسی شود، بیشتر متوجه این مساله می شویم که تا چه اندازه با اقبال مخاطب مواجه گردید. و فیلم «تازه نفس ها» فیلمی است که در نخستین ماه های پیروزی انقلاب یعنی سال ۵۸ در تهران برای شبکه یک سیما ساختم. این فیلم به چهره جدی زندگی مردم در شهر تهران می پرداخت.
«شاخ گاو» برای خوش آمدن جشنواره ها نبود
وی افزود: فیلم «شاخ گاو» برای من تجربه جالبی بود. از یک سو فیلم برای کودکان تولید شده بود و از طرف دیگر به بهانه کودکان برای خوش آمدن جشنواره ها نبود و حدس می زدم می تواند یک فیلم پرفروش باشد که محاسباتم هم اشتباه نبود، اما نکته این بود که مسائل حاشیه ای و کارشکنی ها را درنظر نگرفته بودم. چندبار فیلم در جشنواره اصفهان نمایش داده شد و در نمایش اولیه، استقبال بچه ها برای این فیلم گیج کننده بود بدین سبب می توان گفت سرمایه گذاری بی دلیلی نبود.
عیاری با اشاره به فیلم «آبادانی ها» نیز اظهار داشت: «آبادانی ها» برای جشنواره فیلم کن برگزیده شد اما به درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد (وقت) از این جشنواره بیرون کشیده شد و در همه روزنامه ها، خبر این که «آبادانی ها» برای جشنواره کن برگزیده شده است، منتشر گردید. من فکسی به جشنواره فیلم کن نوشتم؛ در خصوص این که فیلم متعلق به من و با سرمایه ی شخصی ام تولید شده است، متعلق به دولت نیست و شما نباید فیلمی که انتخاب نموده اید را از بخش مسابقه بیرون آورید و کپی آنرا به ایران بفرستید اما آنها این کار را انجام دادند و نکته جالب این است که مسئولین متن فکس من را هم خوانده بودند و این مساله برایم بسیار اعجاب انگیز بود.
وی درباره سریال «روزگار قریب» نیز توضیح داد: اتفاق مهم درباره «روزگار قریب »کسب تجربه و نقدی بود که به مقاطعی از تاریخ کشورم می زنم. من با تاریخ معاصر کشورم کم و بیش آشنایی داشتم برای اینکه دراین زمینه مطالعه می کردم و اصولا به این مقاطع علاقمند بودم اما وقتی پای سریالی مثل «روزگار قریب» به میان آمد، مجموعه مطالعات من در ارتباط با تاریخ معاصر کشورم فقط محدود به وقایع نگاری نبود و باید در همه زمینه ها مطالعه می کردم.
تصور نمی کردم روزی بتوانم تحولی آنچنانی ایجاد کنم
وی در پاسخ به سوال زنده یاد زاون قوکاسیان (مصاحبه کننده) در خصوص این که چقدر توانستید با فیلم هایتان به ایده هایی که تصور می کردید، بتوانید جامعه را تغییر بدهید و شرایط انسانی تر ایجاد کنید نزدیکتر و موفق شدید؟ اظهار داشت: من صراحتا رو به دوربین می گویم در ضمن دوران فیلمسازی آماتوری، نیمه آماتوری و حرفه ای که امروز در آن درگیر هستم، هیچ گاه رسالتی را بر دوش خودم ندیدم، هیچ گاه خودم را یک منجی و رسول ندیدم و تصور نمی کردم روزی بتوانم تحولی آنچنانی ایجاد کنم و اصولا هنر نباید به خود اجازه بدهد که چنین ذهنیتی را بصورت واهی برای خود بوجود آورد.
«پییرو پایینی» اظهار داشت که «آبادانی ها» اجتماعی ترین فیلمی است که بعنوان مدیر سینماتک فرانسه دیدم
عیاری افزود: گاهی ممکنست انسان اشتباهی کند، فریبی بخورد و حرفی را درجایی بزند اما هیچ گاه چنین ذهنیتی نداشتم و هیچ گاه به خاطر نیاز جامعه فیلم نساختم. «آبادانی ها» اگر ایجاد می شود که یکی از فیلم های به شدت اجتماعی است به قول پییرو پایینی که می گفت، «آبادانی ها» اجتماعی ترین فیلمی است که من بعنوان مدیر سینماتک فرانسه دیدم، بدین سبب من باید حرف آن را ملاک قرار بدهم و داعیه جامعه نگری داشته باشم که ندارم. در چنین شرایطی باید دید «آبادانی ها» چرا ساخته می شود؟ «آبادانی ها» به این علت ساخته شد، که داشتم منفجر می شدم از این که چرا انسان باید مشقت زیادی را تحمل کند و بسیار طبیعی است هر فیلمسازی که چنین کاری انجام می دهد باید دغدغه هایی داشته باشد.
«آن سوی آتش» شبیه علایق من به شهری است که شب ها سقفش را قرمز می دیدم
کارگردان فیلم به نمایش درنیامده «کاناپه» اشاره کرد: «آبادانی ها» شبیه به من است، «شبح کژدم» شبیه به تجربه هایم است، «آن سوی آتش» شبیه خاطرات و علایق من در شهری است که وقتی به دنیا آمدم شب ها سقفش را قرمز می دیدم. ما در اهواز هیچ گاه شب ها، ستاره نمی دیدیم. بوی شیرین خاص و محسوس نفت زیر بینی ما بود. «بودن و نبودن » برای همان دوران و خاطراتی است که از کودکی داشتم که چرا این همه فاصله بین مردم وجود دارد. فیلم «بیدارشو آرزو» برای تاثری است که بابت یک اتفاق بزرگی مثل زلزله بم که چیزی درحدود ۷۰ هزار نفر کشته می شوند، تولید شده است.
گفتگوی«کیانوش عیاری» فیلمساز مولف و نامدار سینمای ایران به مدت ۴ ساعت در سال ۱۳۸۸ توسط زنده یاد«زاون قوکاسیان» انجام شده است و فیلم کامل این گفتگو برای ثبت در تاریخ در بخش تاریخ شفاهی موزه سینمای ایران نگهداری می شود. بخش دوم و جدید گفتگوی تاریخ شفاهی این هنرمند صاحب سبک در سینمای ایران در برنامه سال جدید (سال ۱۴۰۰) موزه سینمای ایران پیش بینی شده است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4


منبع:

1400/02/24
13:11:35
5.0 / 5
214
تگهای خبر: بازی , تولید , دانلود , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
بازی اندروید