بازی اندروید

توقف یك روزه می خواهم زنده بمانم و یادآوری یك مشكل چندساله

توقف یك روزه می خواهم زنده بمانم و یادآوری یك مشكل چندساله

به گزارش بازی اندروید سریال «می خواهم زنده بمانم» داستانی عاشقانه خانوادگی را در سالهای دهه شصت روایت می کند که در جریان آن انتقاد از عملکرد بخشی از نیروهای انتظامی آن دوره هم لحاظ شده است؛ این سریال، به دنبال شکایت معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا، با توقف یک روزه در پخش مواجه گردید که البته به نظر می آید با حل شدن اختلاف نظرها، ادامه پخش بار دیگر ممکن شده است.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، در حالیکه قرار بود پانزدهمین قسمت از سریال «می خواهم زنده بمانم» به کارگردانی شهرام شاه حسینی، طبق روال همیشگی بامداد روز دوشنبه (۱۰ خرداد ماه) روی پلت فرم فیلمو منتشر شود، این سریال با توقف یک روزه در پخش مواجه گردید. در همین راستا روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود که به دنبال شکایت معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا و پیگیری چندباره، بخش هایی از این سریال احتیاج به بازنگری دارد.
ساترا همینطور اعلام نموده بود که «پس از وصول شکایت ناجا، با برقراری جلساتی با نویسندگان محترم و مدیران معاونت فرهنگی و اجتماعی ناجا و مؤسسه ناجی هنر، تلاش بر حل چالش پیش آمده با اصلاح حداقلی ایرادات داستان داشته است.»
پیش از این خبر، روابط عمومی فیلیمو هم در اطلاعیه ای اعلام نموده بود که برای حل این مشکل چشم به سعه صدر مسئولان بسته است و از آنها خواسته بود که «با آرامش به نظاره سریال بنشینند؛ تا سرنوشت شخصیت های منفی سریال بر مبنای روند منطقی درام به سرانجام برسد و سازندگان جرأت و جسارت پرداختن به اتفاقات مهم و افراد نیک و بد روزگار را در کسوت های مختلف داشته باشند.»
مشکلی که بنظر می رسد خوشبختانه این دفعه با همراهی و مساعدت های مسئولان و سازندگان، یک روزه حل شده باشد تا سرنوشت یک پروژه بعد از صرف مدت زمان طولانی ساخت و همینطور هزینه، ناتمام باقی نماند و بزودی شاهد منتشر شدن قسمت جدیدی از سریال «می خواهم زنده بمانم» باشیم.
در این میان، اما این پرسش همچنان قابل طرح است که ناهماهنگی ها در حوزه تولیدات شبکه نمایش خانگی بین ارشاد و صداوسیما، بعد از این به چند پروژه دیگر صدمه می زند؟ و مهم تر از آن این که تا چه زمان باید شاهد این باشیم که انتقاد به یک قشر از جامعه در یک فیلم یا سریال، واکنش هایی شدیدتر از استانداردهای جهانی را به همراه داشته باشد.
خصوصا که برای مثال در سریالی مانند «می خواهم زنده بمانم»، با وجود نشان دادن نفوذ شخصیت های منفی در بخشی از نیروی انتظامی در دهه اول انقلاب، بر حضور نیروهای خدوم و درست کاری هم تاکید گردیده است که اتفاقا در جریان این سریال به سبب ایستادگی برای کشف حقیقت، شهید می شوند. ازاین رو شاید بتوان انتظار داشت که با کمی بخشایش بیشتر در پذیرش کاراکترها از هر قشری، در نهایت بتوان به خلق و عرضه شخصیت هایی جذاب خصوصا در حوزه پلیس کمک کرد.
در همین راستا، حسن هدایت، از کارگردانان قدیمی تلویزیون که ساخت مجموعه ای چون «کارآگاه علوی» را در کارنامه دارد، در گفتگو با ایسنا درباره خط قرمزهای پرداختن به نهادهایی همانند نیروی انتظامی اظهار می کند: این مسئله ای قدیمی است؛ از دورانی که تلویزیون در ایران رشد پیدا کرد، هر موضوعی که به شکلی در رابطه با یکی از نهادهایی همانند نیروی انتظامی، ارتش و پزشکان بود، همیشه با گفتگو، بحث و اعتراض روبرو شده است.
او ادامه می دهد: یکی از علل اصلی این است که نهادهای متولی ساخت آثار نمایشی همانند سازمان صداوسیما و وزارت ارشاد خط قرمزها را مشخص نکرده اند و از جانب سایر نهادها هم خط قرمزهای مشخص ندارند. این در حالیست که اغلب کشورهای پیشرفته دنیا در عرصه تولید فیلم و سریال، خط قرمزهای مشخصی دارند و می دانند که در چه محدوده ای می توانند فعالیت داشته باشند. ما اما حدود خط قرمزها و ممیزی ها را تعریف نکرده ایم و این خط قرمزها هم به تناسب رئیس های مختلفی که روی کار می آیند و شرایط اجتماعی موجود، مدام درحال تغییر هستند.
هدایت خاطرنشان می کند: سینمای کشورهای پیشرفته در حوزه نمایشی که تعریف های استانداردی برای ممیزی دارند، تمام زیر و بم پلیس ها را مطرح می کنند و حتی امکان دارد رئیس پلیس را هم بعنوان فردی فاسد نشان بدهند، اما تنها چیزی که در انتها نتیجه می گیرند این است که سیستم بر تمام این فسادها پیروز می شود. در واقع حرفشان این است که افراد در هر سیستمی امکان دارد اشتباه کنند یا فاسد و جانی شوند، اما اگر سیستم سالمی وجود داشته باشد، می تواند تمام عیوب را برطرف کند. اما متاسفانه ما این گونه تصور می نماییم که همه نهادها در کشور ما عاری از اشتباه هستند و اگر بخواهیم عیب های آنها را مطرح نماییم، حتما به دشمن کمک کرده ایم؛ در حالیکه اگر مطرح نکنیم، به دشمن کمک کرده ایم.
او ضمن اشاره به همین انتقاد از تمام نهادها، تاکید می کند: اگر یک نهادی را چه امنیتی و چه غیرامنیتی بازنگری و با شکل انتقادی به آن نگاه نکنیم، شک نکنید که حتما آن نهاد گرفتار فساد می شود. سیستم سالم یعنی سیستمی که مرتبا خویش را مورد بازنگری قرار می دهد. بازنگری هم فقط توسط بازرسان یک نهاد صورت نمی گیرد، بلکه افکار عمومی هم باید در این بازنگری نقش داشته باشد. در این میان بخش عمده ای از افکار عمومی در نهادهایی همانند مطبوعات، رادیو تلویزیون، سینما و... شکل می گیرد. در نتیجه اگر متولیان امر اجازه ندهند افراد با دید انتقادی به نهادها نگاه کنند، مشکلات آن مجموعه بزرگتر و بزرگتر می شود.
این کارگردان و تهیه کننده در ادامه صحبت های خود ضمن اشاره به مشکلات پیش آمده برای سریال «می خواهم زنده بمانم»، یادآور می شود: با وجود تمام این موضوعات اما باز هم برایم جای تعجب است که چرا برای یک سریال درحال پخش، این مشکل به وجود آمده است. به هر حال نیروی انتظامی از گذشته نهادی به نام ناجی هنر داشته که فیلمنامه هایی که به نحوی پلیس در آنها نقش دارد را مورد بررسی قرار می دهد و اگر با چارچوب های آنها هماهنگ بود که هیچ و اگر هم نبود تذکراتی را مطرح می کنند. ازاین رو دوستان سریال اگر با ناجی هنر هماهنگ کرده باشند که این اعتراض های مطرح شده کاملا بی مفهوم است؛ چون که نهاد داخلی نیروی انتظامی محتوایی را تایید کردند و آنگاه خود نیروی انتظامی آنرا زیر سوال برده است! اگر هم مشورت نشده باشد، میتوان مشکلات پیش آمده را با گفتگو حل کرد.
هدایت در ادامه اضافه می کند: به صورت کلی اگر در هر مجموعه نمایشی مشکلی پیش آمده که سبب هتک حرمت یک نهاد شده است، به جای این که سریال را سلاخی و با هجمه برخورد کنند، می توانند میزگرد بگذارند، منطقی درباره این مورد به گفتگو بنشینند و در نهایت به یک جمع بندی برسد. این اقدام می تواند نشانگر این باشد که نیروی انتظامی علاوه بر این که انتقادات را می پذیرد، می تواند عیب و ایرادهای یک مجموعه را هم به درستی مطرح کند. انجام این کارها ساده است، اما ما متاسفانه عادت داریم که همه چیز را با زور و تهدید انجام دهیم.
هدایت همینطور در پاسخ به این پرسش که چگونه با وجود خط قرمزهای فراوان برای پرداختن به نهادهایی همانند نیروی انتظامی، بعضی از آثار نمایشی می توانند بدون هیچ محدودیتی به سایر نهادهای کشور بپردازند، می گوید: به دلیلی که متاسفانه فیلم هایی که درباره یکسری نهادها ساخته می شوند عموماً جانبدارانه هستند؛ البته باید این نکته را هم در نظر داشت که با توجه به این که نیروی انتظامی بیشتر با مردم ارتباط مستقیم دارد و کمتر به سیاست آغشته است، از حساسیت بیشتری برخوردارست. اما باز هم این حساسیت نباید منجر به افزایش خط قرمزها شود. ما در سینما و تلویزیون حتی فیلم هایی داریم که روحانیون را مورد انتقاد قرار داده و بیان کرده است که آنها هم گرفتار اشتباهاتی می شوند.
او در انتها خاطرنشان می کند: در نهایت باید بپذیریم که در هر قشر و هر سیستمی همیشه یک نوع ویروس وجود دارد که اگر ما این ویروس ها را شناسایی نکنیم، بموقع اخطار ندهیم و تلنگر نزنیم، این ویروس ها به سرطان تبدیل می شود.



1400/03/11
21:01:57
5.0 / 5
162
تگهای خبر: استاندارد , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
بازی اندروید