بازی اندروید

زیبایی و احساساتی بودن را خصوصیت بارز دختران ندانیم

زیبایی و احساساتی بودن را خصوصیت بارز دختران ندانیم

یک کارشناس علوم اجتماعی با تکیه بر ضرورت بازاندیشی در کلیشه های جنسیتی، اظهار داشت: نباید زیبایی و احساساتی بودن را خصوصیت بارز دختران دانست. وقتی سالها شخصیت دختران را به احساسات صرف تقلیل دادیم نمی توان از آنها انتظار داشت مهارت ˮنهˮ گفتن به برخی پیشنهادات را داشته باشند.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، ثریا معمار در وبینار "دختران توانمند و شهر متعالی" که به همت جهاد دانشگاهی واحد الزهرا و با مشارکت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برگزار شد، اظهار نمود: به جای این که هویت دختران را به موجودات احساساتی تقلیل دهیم باید به آنها بیاموزیم هر انسانی وجوه مختلفی همچون احساسی و عقلانی دارد و بر مبنای خصوصیت های محاسباتی می تواند به برخی شرایط نه بگوید.
وی افزود: امروزه بخصوص با عنایت به جاذبه های شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دختران هویت خویش را با جاذبه های جنسی تعریف میکنند که اگر به آن توجه نکنیم صدمه بزرگی خواهد بود.
این دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: ما دخترانمان را با خصوصیت "زیبا بودن" مورد خطاب قرار می دهیم در حالیکه انسان خصوصیت های مختلفی دارد و خصوصیت بارز دختران زیبایی نیست، باید با تعابیر مختلفی که وجوه شخصیتی آنها را بیان می کند، دختران را مورد خطاب قرار دهیم.
معمار با اشاره به اینکه ما لزوم آراستگی ظاهری را انکار نمی نماییم اما با تاکید بیش از اندازه به ظاهر نمی توان انتظار داشت دختران در این حوزه افراط نکنند، خاطرنشان کرد: جرات ورزی و توانایی نه گفتن، تا زمانی که گروه های مرجع، کلیشه های جنسیتی را تضعیف نکنند و دختران را احساساتی بار آورند و انتظار تبعیت از آنها داشته باشند، نمی توان توقع داشت دختران در دوران بلوغ توانایی نه گفتن داشته باشند، به مردان به آسانی اعتماد نکنند و بلد باشند چگونه از خود مراقبت کنند.
وی اعتقاد دارد که با عدم تربیت دختران بر پایه "احساساتی" صرف بودن میتوان قدرت نه گفتن را به آنها آموخت.
به قول این کارشناس علوم اجتماعی، اگر نوع آموزش متناسب با کلیشه جنسیتی باشد دختران توانایی نه گفتن، تفکر، اندیشه ورزی و استقاده از عقلانیت را نخواهند داشت.
این دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان افزود: از راه بازاندیشی در کلیشه های جنسیتی میتوان دختران را به تعقل ترعیب کرد، برای این کار باید از راهکارهای پرورش ذهن تحلیلی، پرهیز از ایجاد طرحواره ایثار، ایجاد عذاب وجدان و سرزنش دختران قربانی خشونت و... استفاده نمود.
معمار اضافه کرد: برخلاف تصورات، فرزندانمان را بر مبنای جنس تربیت نمی نماییم بلکه فرزندان را بنا بر کلیشه های فرهنگی و اجتماعی تربیت می نماییم چونکه خود جنس خالی از فرهنگ نیست و جنس به خودی خود معنا ندارد. انسان زن به دنیا نمی آید بلکه زن می شود. ازاین رو نیاز است یک بازاندیشی در نظام تربیتی صورت گیرد تا این کلیشه های جنسیتی به دختران و پسران منتقل نشود.
وی اعتقاد دارد که، نقش ها و هویت ها در جامعه از یکدیگر تفکیک شده و ما متناسب با هویت و نقشمان به شیوه خاصی رفتار می نماییم. ازاین رو نیاز است علاوه بر آموزش صحیح به دختران، پسران، معلمین و والدین، کلیشه های غلط جنسیتی را اصلاح نماییم. آموزش صحیح درباره مسائل جنسی معطوف به بازاندیشی در کلیشه های جنسیتی است.
این کارشناس علوم اجتماعی، همینطور این را هم اظهار داشت که خانواده با محوریت والدین بعنوان نخستین گروه مرجع باید در فکر اصلاح این کلیشه های جنسیتی باشد چونکه نخستین گروهی که فرزندان در آن قرار می گیرند خانواده است. بعد از خانواده گروه های مرجع دیگر نظیر مدرسه با محوریت آموزش رسمی، رسانه ها با محوریت فیلم و سریالها و گروه هم سالان در شکل دهی این آموزه های جنسی موثراند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه باوجود این که سیستم آموزش رسمی حضور فعالی در زندگی ما دارد اما برنامه جامع آموزش رسمی برای مسائل بلوغ نداریم و این ضعف سیستم آموزش رسمی ما است. در این سالها تکنولوژی و رسانه پیشرفت کرده و اطلاعات ضد و نقیضی در این فضا منتشر می شود که لزوم آموزش سواد رسانه ای را به دختران و پسران دو چندان کرده است.
به نقل از ایشان، کتب رسمی دائما دختران را موجوداتی با خصوصیت ظاهری بازنمایی می کند درحالی که باید از وجوه مختلف شخصیت دختران بازنمایی کرد. ابتدا باید کلیشه های جنسیتی را تغییر داد و به بازاندیشی کلیشه های جنسیتی توسط گروه های مرجع پرداخت.
این کارشناس علوم اجتماعی با تکیه بر ترغیب دختران به تفکر و اندیشه ورزی، تصریح کرد: باید به دختران تفکر کردن را یاد دهیم که یکی از طریق ها برای ترغیب دختران به تفکر، صحبت با آنها و مشورت در زمینه های مختلف است.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به پیشینه آموزشی کشور، تاکید ما دائما بر توانایی حفظ مطالب در دختران است. درحالی که هیچ گزارش بیولوژیکی تفاوتی میان قدرت تحلیل دختران و پسران را تایید نکرده اما شاهدیم دختران در حفظیات قوی تر و در دروس تحلیلی ضعیف تر از پسران هستند و تنها دلیل آن کلیشه های جنسیتی است که به دختران آموخته شده آنها ذهن یادآورانه و پسران ذهن تحلیلی دارند. از کودکی به دختران حفظ شعر و به پسران بازی شطرنج یاد می دهیم حال آنکه نمونه بارز نقض این کلیشه دکتر مریم میرزاخانی بود.
معمار ضمن اشاره به لزوم پرهیز از ایجاد طرحواره ایثار در دختران، تصریح کرد: دختران را با نقشها و انتظاراتی تربیت کردیم که دائما از خود می گذرند و از حقوق خود در ازای حقوق دیگران چشم پوشی می کنند. خویش را فدای دیگران و انتظارات و خواسته های دیگران را برآورده می کنند. از این طرحواره ایثار باید خارج شویم و شرایطی را فراهم نماییم که دختران در عین انجام وظایف به حقوق انسانی خود نظیر تفریح، مطالعه، بهداشت، سلامتی و... توجه نمایند.
این دانشیار گروه علوم احتماعی دانشگاه اصفهان، معتقد است: در جامعه ما به جای پشتیبانی از قربانیان خشونت آنها را متهم می نماییم. باید در آموزهای خود به دختران و پسران آموزش دهیم امیال جنسی خویش را کنترل کنند. این آموزش برای مردان و پسران باید بیشتر باشد چونکه غالبا پسران و مردان امیال خویش را فرافکنی کرده و می گویند دختران سبب این اتفاق شدند. در واقع متهم درجه اول را زنان و دختران می دانند که این خود کلیشه ای جنسیتی است.





1400/03/26
10:03:55
5.0 / 5
1140
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , بازی , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بازی اندروید