بازی اندروید
گفت وگو با نویسنده تله تئاتر ضدنور

اجازه نمی دهیم چراغ هایی كه از افراد ستاره می سازد، فریبمان دهد!

اجازه نمی دهیم چراغ هایی كه از افراد ستاره می سازد، فریبمان دهد!

بازی اندروید: طراح و نویسنده مجموعه نمایشی «ضدنور» که این شب ها روی آنتن شبکه «شما» است، درباره دشواری های کار در صداوسیما در پرداختن به سوژه های اجتماعی و خطوط قرمزی که با آن مواجه می باشد، توضیحاتی را بیان نمود.


حبیبه یوسفی، طراح و نویسنده و یکی از تهیه کنندگان مجموعه نمایشی «ضدنور» که این شب ها روی آنتن شبکه «شما» است، درباره ی داستان این مجوعه نمایشی به ایسنا اظهار داشت: جانِ کلامِ «ضدنور» این است که حتی نور با خاصیت روشنگری خود می تواند افراد را فریب بدهد، باید قصه ها را بدون قضاوت اولیه شنید و درباره آنها فکر کرد.
او که کار خودرا با برنامه «سیمای خانواده» شبکه یک آغاز نموده و با شبکه های دو، چهار و برنامه هایی مثل «ماه عسل» و «مثل ماه» ادامه داده است، درباره ایده شکل گیری تله تئاتر «ضدنور» اظهار نمود: به نظرم برنامه گفتگومحور به تکرار افتاده است، اما قصه ها همچنان جذابیت خاص خودرا دارند در حقیقت از زمانی که حضرت محمد (ص)، دین اسلام را تبلیغ و برمبنای داستان ها با پیروان خود گفتگو می کردند تا به امروز شاید یکی از جذاب ترین موضوعات شنیدن قصه های مختلف باشد؛ برای اینکه هم به افراد انگیزه می دهد و هم راهکارهای مختلف را ارائه می کند.
وی افزود: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شاید بهتر باشد بجای تعریف کردن صرف، قصه ها به نمایش دربیایند. چون دوست داشتیم قصه را تعریف نماییم. باید ساده ترین شکل را انتخاب می کردیم برای اینکه تولید یک سریال، پروداکشن بزرگی دارد و این موجب می شود مبنای سریال، یک داستان باشد؛ در صورتیکه می خواستیم ساده باشیم تا بتوانیم قصه های بیشتری را تعریف نماییم.
یوسفی اشاره کرد: در نهایت یک لوکیشن ساده برای کار انتخاب کردیم که برای بیننده آشنا باشد و بتواند تنها به قصه ها توجه کند. همین طور نیازمند یک فرد ثابت بودیم که همانند نخ تسبیحی بین قصه های پراکنده قرار بگیرد و دنبال کردن قصه شخصی او سریال را شکل بدهد و جاذبه ای را برای مخاطب بوجود آورد.
نویسنده «ضدنور» اشاره کرد: در این مجموعه قصد داشتیم قصه های زیادی را تعریف نماییم پس به این مساله واقف بودیم که با یک کار ساده روبه رو نیستیم و به این مساله فکر کردیم که چگونه می توانیم بصورت کوتاه اما کامل یک قصه را تعریف نماییم. از طرف دیگر قصد داشتیم از لوکیشن محدود خود خارج نشویم که این مساله هم کار را مشکل تر می کرد.
وی افزود: روی این مساله تاکید داشتیم که در دنیای پُرسرعت امروز جایی برای ایستایی و آرامش داشته باشیم؛ به همین دلیل متن ها هم باید از این طمانینه برخوردار می شدند؛ از طرفی در «ضدنور» قصه هایی را تعریف کردیم که الهام گرفته از واقعیت هستند و از آنجائیکه قصه ها ممکن بود فقط جذابیت نمایشی نداشته باشد، بخش های نمایشی را به آنها اضافه کردیم.
یوسفی اشاره کرد: از همان ابتدا قرار بر این بود که ۲۴ قسمت مجموعه به هم پیوستگی داشته باشند، تعدادی از کاراکترها پُررنگ تر شده و در قصه ها تکرار شوند. حتی قرار بر این بود که خانواده ای تعریف شود و اعضای خانواده را در قسمت های مختلف ببینیم تا قصه به همه گروه های سنی بپردازد، اینها تک به تک طراحی و به نگارش درآمد تا بتوانیم با برنامه ریزی کار خودرا به درستی پیش ببریم.
به گفته ی ایشان، فرآیند نگارش این تله تئاتر به تاریخ و بازه زمانی مشخصی وابسته نیست و نتیجه سال ها مواجهه شخصی اش با قصه ها بوده است.
نویسنده «ضدنور» درباره خط قرمزهای تلویزیون و دشواری کار در صداوسیما در پرداختن به سوژه های اجتماعی، اظهار داشت: تلویزیون همیشه خط قرمزهایی داشته است اما من و تمام دوستانم به شدت معتقد هستیم تلویزیون همچنان جدی ترین و مهم ترین رسانه است؛ به این علت که در دنیایی که کرونا شیوع پیدا می کند و خیلی از دانش آموزان مناطق دورافتاده این سرزمین به سبب نداشتن اینترنت از تحصیل محروم می شوند، همین طور VOD ها با تمام قدرت نتوانستند آنچنان کارایی داشته باشند و شبکه نمایش خانگی متاسفانه راهی به مکان های دور نداشته و ندارد، مخاطبان و دانش آموزان از تلویزیون استفاده می نمایند و این رسانه برای مردم جا افتاده است.
تهیه کننده «ضدنور» اظهار نمود: امیدوارم صداوسیما کمی فضا را بازتر کند تا سازندگان آثار بتوانند آسان تر کار کنند و روی قصه های بیشتری متمرکز شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که «ضدنور» چه حرف جدیدی برای مخاطبان دارد، اظهار داشت: برای این کار تیتراژی نوشته و متنی تهیه شد و همه تلاش تیم تولید این بود که آنچه بعنوان هدف مدنظر قرار گرفته است، در کلیت کار دیده شود؛ «ضدنور» می گوید حتی نور با خاصیت روشنگری خود می تواند افراد را فریب بدهد.
یوسفی در آخر اشاره کرد: قهرمانان ما بازیگران یک نمایش، سازندگان یک اثر و افرادی که قصه ها را ساخته اند، نیستند بلکه مخاطبانی هستند که شنونده خوبی بوده و اجازه نمی دهند هیچ چیزی مانند چراغ هایی که بر صحنه می تابد و از افراد ستاره می سازد، فریبشان دهد.




منبع:

1400/05/01
11:15:25
5.0 / 5
1450
تگهای خبر: اینترنت , بازی , تولید , چراغ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
بازی اندروید