بازی اندروید

توجه ایران شناسان به تعزیه خوانی

توجه ایران شناسان به تعزیه خوانی

بازی اندروید: تعزیه خوانی در بین شاخه های عاشوراشناسی همیشه مورد مطالعه و پژوهش سیاحان، اسلام شناسان و شرق شناسان بوده و آثار بسیاری دراین زمینه ترجمه شده است.


به گزارش بازی اندروید به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، ایرج عنایتی زاده، رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی این سازمان با بیان این مطلب اظهار داشت: الکساندر خودزکو، یک ایران شناس لهستانی است که ۳۳ نسخه تعزیه را از یک شاه قاجار خریداری کرد و این نسخ را به زبان فرانسوی ترجمه و منتشر نمود.
او افزود: تعزیه خوانی یکی از بخش های قابل توجه در نگارش سفرنامه سیاحان است. ارنست ارسل همچون سیاحان است که به حزن و اندوه تعزیه اشاره نموده است.
رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اضافه کرد: از قدیمی ترین آثار با موضوع تعزیه خوانی که در کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود، می توان به اثری تحت عنوان «مجموعه لوئیس پلی» اشاره نمود، این کتاب را یک مستشرق و ایران شناس انگلیسی به رشته تحریر درآورده و شامل ۳۷ مجلس تعزیه مربوط به عصر قاجار می شود. مجموع این مجالس تعزیه خوانی در سال ۱۸۷۹ میلادی چاپ شده است.
عنایتی زاده اظهار نمود: خودزکو یکی از کامل ترین نسخه های تعزیه خوانی را در اختیار می گیرد، اصل این کتاب مربوط به سال ۱۸۷۸ میلادی است و نسخه تجدید چاپ شده این اثر مربوط به سال ۱۹۷۶ میلادی است که در تالار اسلام شناسی و ایران شناسی کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود. این اثر یکی از کتاب های قدیمی از حوزه تعزیه شناسی و تعزیه خوانی بشمار می رود.
رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران سپس بیان کرد: اثر بعدی مربوط به خاورشناسی به نام «ویلهلم لیتن» می شود، او حدود ۱۴ نسخه اصلی از مجلس تعزیه خوانی را عکس برداری می کند و عیناً در کتاب خود به چاپ می رساند. این اثر در سال ۱۹۲۹ میلادی چاپ می شود.
او اضافه کرد: ژان کالمان محقق فرانسوی، پ در زمینه تعزیه خوانی عصر قاجار کتابی را نوشته و درباره تعزیه تحقیق کرده است. در دوره متاخر آثار شاخص دیگری درباره این پس از عاشوراشناسی (تعزیه خوانی) به چاپ رسیده است که همچون می توان به اثری از پیتر چلکوفسکی شرق شناس امریکایی اشاره نمود، او یکی از پژوهشگران برجسته شیعه شناس غربی در عصر معاصر است و کتابی را درباره رسوم ایرانیان به رشته تحریر درآورده که در آن به تعزیه و تعزیه خوانی اشاره نموده است.
عنایتی زاده در ادامه اظهار داشت: اثر دیگری که در کتابخانه ملی ایران در همین ارتباط نگهداری می شود، کتابی در زمینه ردیف و دستگاه موسیقی و تعزیه خوانی است. در زمینه اسلام شناسی، شیعه شناسی و عاشوراشناسی صدها نسخه کتاب و چندین عنوان پایان نامه در کنار بخش چشمگیری سفرنامه در تالار ایران شناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی ایران نگهداری می شود.
او اضافه کرد: قسمتی از منابع شیعه شناسی کتاب هایی هستند که به مفاهیم ایدئولوژی شیعی پرداخته اند، تعدادی از این منابع شامل دایره المعارف ها و فرهنگ نامه های شیعی است، برخی از این آثار مشخصا به مساله عاشوراشناسی می پردازند و در این آثار به زندگی و شخصیت ائمه و به ویژه امام حسین (علیه السلام) توجه ویژه ای شده است.
رئیس گروه ایران شناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره کرد: از سده ۱۸ و اوایل سده نوزدهم دانش اسلام شناسی شکل گرفت و در زمینه کشورهای آلمانی زبان و فرانسوی زبان به این مهم توجه ویژه ای شد. یکی از مباحث مورد پژوهش پژوهشگران غربی، توجه شیعیان به شهرهای مذهبی همچون عتبات عالیات بوده است اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پژوهشگران غربی با رویکرد و دیدگاه های جدیدی به این مساله توجه کردند.




منبع:

1400/05/29
14:16:52
5.0 / 5
1191
تگهای خبر: دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
بازی اندروید