بازی اندروید

میزگردی با محوریت جلال ستاری

میزگردی با محوریت جلال ستاری

به گزارش بازی اندروید حمیدرضا اردلان از تاویل و بازخوانی آثار جلال ستاری در این دوره از سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اطلاع داد.


به گزارش بازی اندروید به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، حمیدرضا اردلان، دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، از نامگذاری این بخش به نام استاد جلال ستاری اطلاع داد و در اینباره اظهار داشت: جلال ستاری همچون چهره هایی است که جامعه روشنفکری ایران را با جریان های اندیشگی معاصر آشنا کرد. با توجه به آثار گسترده و موثر این چهره بخصوص در حوزه آکادمی، جایزه جلال ستاری حدود ۱۲ سال پیش طراحی شد و الان هر دو سال یک مرتبه به صاحبان آثار داخلی و خارجی با عنوان های اسطوره، آئین، نمایش های سنتی و موضوعات میان رشته ای اهدا می شود.

او اضافه کرد: این جایزه یک رویداد مستقل است که تابحال در جوار سمینارهای بین المللی نمایش های آیینی و سنتی وابسته به جشنواره آیینی و سنتی کشور، اهدا می شود.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، درباره اقدامات انجام شده در این دوره، بیان نمود: در هشتمین سمینار بین المللی نمایش های آیینی و سنتی که آذر ماه سال جاری برگزار می شود، یک روز به بازخوانی و تاویل آثار استاد ستاری و نام ایشان اختصاص یافته است. در این روز متخصصان حوزه های اسطوره، زبان شناسی، پدیدار شناسی و آیین های نمایشی درباره تأثیر آثار ایشان بر ایده های نوین در نگاه به موضوعات هنر، علوم انسانی و میان رشته ای سخنرانی خواهند کرد.

اردلان افزود: در ادامه برنامه ها، میزگردی هم به همین مناسبت برگزار می شود. برای این میز گرد، با دکتر ناصر فکوهی که سال ها به صورت حضوری با استاد ستاری هم سخنی داشت و کتاب پر محتوایی هم چاپ کرد، به همراه استاد محمدرضا اصلانی که در یک دوره به موازات فعالیتهای جلال ستاری در حوزه شعر، سینما و مبانی فلسفه و هنر کار می کرد و با او ارتباط نزدیک داشت، مذاکره داشتیم. همینطور در حوزه اسطوره، اساتیدی چون رقیقه بهزادی و سودابه فضائلی، و در گرایش های زبان شناسی، پدیدار شناسی و نشانه شناسی با متخصصان دیگر داخلی و خارجی برای حضورشان درحال مذاکره هستیم.

او درباره محورهای اصلی سمینارهای این دوره، اظهار داشت: ما در دو بخش عناوینی را پیشنهاد کرده ایم. در بخش نخست؛ مباحثی چون اصول و قواعد نمایش های سنتی و آیینی، نمایش سنتی و آیینی در سرزمین های همجوار، ناشناخته های نقل و روایتگری در ایران فرهنگی، ارتباط های میان رشته ای نمایش های سنتی و آیینی ایرانی با سایر هنرها، معرفی نمایش های آیینی و سنتی و شیوه های اجرا در بین اقوام ایرانی، ریشه‎های اساطیری، عرفانی و فلسفی نمایش آیینی و سنتی ایرانی و هـمچنین عرضه مقاله برپایه رساله های دانشجویی در نسبت با نمایش های آیینی وسنتی موضوعات کلی مدنظر قرار گرفته است و پژوهشگران با ادراک مطالعه و تجربه خود مقالاتی را در این حوزه ها عرضه می کنند.

دبیر بخش سمینارهای بیستمین جشنواره نمایش های آیینی و سنتی اضافه کرد: در بخش دوم اولیت های سمینار در عنوان کلی «آینده سنت» مطرح است و مشروح سرفصل ها عبارتند از آینده پژوهی با مبحث نمایش های آیینی و سنتی؛ محدوده های تغییر و زیست طبیعی، کارکردهای نوستالژی، نسبت های فرا زمانی، صدمه شناسی فراگیری تکنولوژی، مفاهیم باز جستی و رجعت است. همینطور مبحث دیگر؛ روش های پژوهش و اندیشه نوین در حوزه نمایش های آیینی و سنتی با نگاه های زیبایی شناسانه، نشانه شناسانه، پدیدارشناسانه و پست متافیزیکی خواهد بود. در سر فصل دیگری؛ کارکرد سوبژکتیویستی و ابژکتیویستی نمایش های آیینی و سنتی در تئاتر معاصر و آوانگارد به همراه نقش تغییرات زبانی در تحول نمایش های آیینی و سنتی مبتنی بر نظریه های نوین مطرح است. در نهایت پیوند یا تباین نظریه های متافیزیکی و غیرمتافیزیکی در تاویل و تفسیر نمایش های آیینی و سنتی موردنظر قرار خواهد گرفت.

بیستمین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی از 9 آذر ماه به دبیری داوود فتحعلی بیگی برگزار می شود.



1400/06/18
10:17:38
5.0 / 5
1328
تگهای خبر: تكنولوژی , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
بازی اندروید