رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به بازگشایی تدریجی مدارس بصورت حضوری، اظهار داشت: در صورت بازگشایی حضوری مدارس سفارش می نماییم وزارت آموزش و پرورش بوسیله تعامل سازنده با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور برای هر مدرسه یک الی دو روانشناس و مشاور قرار دهد چونکه دانش آموزان 1.5 سال تحت فشار روانی، اختلافات و فرسودگی زیادی در داخل خانواده بوده و تمام آنها نیازمند غربالگری و آموزش روانشناختی هستند تا در صورت وجود نقص روانی بتوان سریعا آنرا بر طرف کرد.
دکتر محمد حاتمی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر لزوم بازگشایی مدارس به علت کاهش لطمه زای مهارت های ارتباطی دانش آموزان، اظهار نمود: با عنایت به پاندمی کووید ۱۹ و حضور دائمی دانش آموزان در منزل، حضور در مدرسه که بستر اجتماعی رفتار ساز برای کودکان و نوجوانان به حساب می آید حذف شده و در حقیقت نقش پذیری و رشد اجتماعی دانش آموزان به خطر افتاده است. ازاین رو لازم است با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون شاهد بازگشایی حضوری مدارس باشیم.
حاتمی اضافه کرد: پیش بینی ما این است دانش آموزانی که یک سال و نیم به علت پاندمی کووید ۱۹ در قرنطینه بوده اند نیاز به برنامه های ویژه ای برای کسب مهارت های ارتباطی و زندگی دارند. باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون هرچه سریع تر مدارس باز شوند در غیر این صورت باید هزینه های بیشتری برای کنترل لطمه های اجتماعی بدهیم.
وی با اشاره به اینکه یک سال نیم است که در وضعیت بحران به سر می بریم و خانواده ها علاوه بر درگیری با کرونا تحت فشارهای اقتصادی و روانی قرار گرفته و بستر رشد اجتماعی کودکان و نوجوان از آنها گرفته شده است، خاطرنشان کرد: طی یک سال و نیم گذشته به علت پاندمی کووید ۱۹، مدارس تعطیل می باشد، کودکان و نوجوانان در مراحل تحول رشدی جسمانی و روانی و آموختن نحوه تعامل با دیگران قرار دارند و بوسیله تعامل اجتماعی می توانند هویت خودرا به دست آورند. این در شرایطی است که در پاندمی کووید ۱۹ تنها در تعامل با خانواده بوده و نقش پذیری اجتماعی خودرا از دست داده اند. از طرفی برای هویت یابی نیازمند پرسش و پاسخ هستند و بستر پرسش و پاسخی که قبل تر در مدارس فراهم بود حذف و جای خودرا به فضای مجازی داده است. این در شرایطی است که در حقیقت ما نمی دانیم دانش آموزان در فضای مجازی افسار گسیخته چگونه و از چه طریقی پاسخ پرسشهای خودرا به دست می آوند و این امر نیز نگران کننده است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تکیه بر این که مدرسه باید "مدرسه زندگی" باشد، تصریح کرد: علم آموزی تنها یک بخش قضیه است و باید مهارت های زندگی و تعامل با دیگران را در مدرسه به کودکان و نوجوانان آموزش دهیم که این مهم نیز در روزهای پاندمی کووید ۱۹ حذف شد و نهایتاً منجر به این می شود که دانش آموزان نتوانند در آینده راندمان لازم را داشته و در اجتماع سازنده باشند.
حاتمی معتقد می باشد که شرایط بوجود آمده بواسطه پاندمی کووید ۱۹ و در عین حال "حاکمیت مطلق" فضاهای مجازی و تکنولوژی منجر به تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان شده و ازاین رو باید وزارت آموزش و پرورش با عنایت به شرایط جدید تحولاتی را در ساختار خود ایجاد نماید.
وی درباب لزوم تغییر در ساختار آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش باید با عنایت به شرایط بوجود آمده تحولاتی را در درون خود ایجاد نماید تا بتوانیم مدرسه ای باکیفیت داشته و مهارت های لازم را متناسب با شرایط بوجود آمده به دانش آموزان بیاموزیم. هدف ما از مدرسه، "مدرسه زندگی" است به این معنا که دانش آموزان در مدرسه زندگی سبک زندگی و مهارت های زندگی را یاد بگیرند. با ساختار سنتی آموزش و پرورش نمی توان به این اهداف رسید و لازمه این مهم تحول در ساختارهای درونی آموزش و پرورش است. باید ساختارهای جدیدی را در آموزش و پرورش با عنایت به شرایط موجود ایجاد نماییم تا از قافله علم آموزی و دانش آموز سالم عقب نمانیم.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در انتهای سخنان خود آموزش معلمین، مربیان و کسانی که با دانش آموزان در ارتباط هستند را امری مهم دانست و این را هم اظهار داشت که با عنایت به شرایط جدید بوجود آمده این افراد باید تحت آموزش ویژه ای برای برقراری ارتباط با دانش آموزان قرار گیرند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب