به گزارش بازی اندروید رئیس انجمن ایرانی اسلامی و استاد تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در یادداشتی به ریشه یابی تاریخی و علل خشونت بر زنان پرداخت.
به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، دکتر سید احمد خضری در این یادداشت نوشت: بیست و پنجم نوامبر ۱۹۶۰م «رافائل لئونیداس تروخیو مولینا» دیکتاتور جمهوری دومنیکن یکی از زشت ترین خشونت های تاریخی بر زنان را رقم زد و سه خواهر مخالف خویش را به نام های « پاتریا»، «مینروا» و «ماریا ترزا» مشهور به خواهران میرابل (به اسپانیولی Las hermanas Mirabal) بعد از شکنجه و آزاری طولانی مدت به قتل رساند؛ ماجرایی که باعث شد تا این روز از جانب سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل متحد بعنوان روز جهانی «مبارزه با خشونت ضد زنان» در تقویم جهانی ثبت گردد.
این کار، اقدامی بجا و شایسته تقدیر است که بعد از هزاران سال خشونت و بی رحمی بر ضدّ زنان، می تواند چونان مرهمی بر زخمهای کهنه و مزمن قربانیان به شمار آید.
با این همه باید اظهار داشت: این اقدام بایسته و دیگر کوششهای همسو، هنوز نتوانسته است نقطه پایانی بر این مُعضِل تاریخی باشد و شاید به این زودی ها هم نباشد. بگونه ای که هنوز هزاران زن در جهان قربانی انواع خشونت های جسمی و روحی می شوند و از همین رهگذر یکی از پایدارترین و پر بسامدترین اشکال نقض حقوق بشر رقم می خورد.
به راستی چرا چنین است؟
ریشه های تاریخی این خشونت ها چیست؟
هر چند پاسخ درست و قانع کننده به این پرسش ها نیازمند بحث و گفتگوی بسیار است، اما آنچه در این کوتاه سخن، می توان گفت، عرضه سیاهه ای از عوامل تاریخی این ماجرای تلخ به شرح زیر است:
۱- نفوذ و سلطه نظام مردسالار و پدر سالار که از حدود چهار هزار سال پیش در بیشتر نقاط جهان حاکم است.
۲- وجود نگاه جنسیتی در نظام های سیاسی جهان که همواره با اعتقاد به غلبه جنس مرد همراه بوده است.
۳- خوانش های سوءگیرانه از ادیان الهی و بشری که همواره رویکردهای زن ستیزانه داشته است.
۴- باز تولید آداب و رسوم جاهلی، بخصوص جاهلیت عربی در دوران مدرنیته و پسا مدرن، خاصّه در جوامع اسلامی
۵- نبود فرصتهای برابر برای دستیابی مردان و زنان به ساختار حکومت و قدرت، بخصوص در نظامه ای، سنت گرا، تمامیت خواه و مستبد
۶- کمبود آگاهی و شناخت نسبت به توانمندی، جایگاه و نقش زنان در تاریخ و تمدن بشر
۷- غلبه انگاره های قومی، قبیله ای، نژادی و طائفی بر انگاره انسانی بودن زن و مرد
۸- فرادست انگاری مرد بعنوان نتیجه عملی نقش آفرینی معیشتی وی و عواملی دیگر که امیدوار است در فرصتی مناسب بدانها بپردازم.
با امید به توقف خشونت بر ضدّ زنان و هم مردان.
منبع: games-android.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب