بازی اندروید
فتاح در افتتاح موزه خودروهای تاریخی:

مسؤولان جمهوری اسلامی سوار خودرو های سلطنتی نشده اند

مسؤولان جمهوری اسلامی سوار خودرو های سلطنتی نشده اند

رئیس بنیاد مستضعفان اظهار داشت: مسؤولان جمهوری اسلامی پس از انقلاب از خودرو های سلطنتی استفاده نکرده اند. این خودرو ها به خاندان سلطنتی تعلق داشته و بعد مصادره شده است.


به گزارش بازی اندروید به نقل از ایسنا، پرویز فتاح در افتتاح موزه خودرو های تاریخی اظهار نمود: این موزه می توانست دو سه ماه پیش افتتاح شود، اما به سبب تعطیلی ها و محدودیت های کرونا، ضمن اینکه دنبال زمان مناسبی در تقویم بودیم، در آستانه ۱۷ ربیع الاول و ولادت پیامبر (ص) آنرا افتتاح کردیم.
او با خواندن بخش هایی از آن چه «نامه مقام معظم رهبری به بنیاد درباره راه اندازی موزه ها» عنوان شد اظهار نمود: برای افتتاح این موزه استعلام کردیم، نظر پرسیدیم، گواهی نامه و مجوزهای لازم را گرفتیم و بر همین مبنا عمل کردیم. بنیاد مستضعفان در این دوره به موزه ها بیشتر اهمیت داده است، هرچند در گذشته در زمینه های اقتصادی فعال تر بود. با همین رویکرد تا چند ماه آتی تعدادی موزه دیگر راه اندازی خواهد شد.
رییس بنیاد مستضعفان در ادامه اظهار داشت: می خواهم به یک ابهام پاسخ بدهم که هم آقای ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) و هم آقای قنبری (مدیرکل موزه های بنیاد مستضعفان) به آن پرداختند و اثبات شد که باید پاسخ بدهم که در بنیاد مستضعفان کارهای لوکس و لاکچری می شود. ما از آن کارهای اقتصادی و تولیدی که تمام منافع آن باید به دست مستضعفان برسد، ذره ای کوتاه نمی آییم. ما پای مستضعفان ایستاده ایم. اگر درآمدی از موزه ها حاصل شود که مدیرکل موزه های بنیاد قول دادند درآمد آنها از حوزه های اقتصادی کمتر نشود، این درآمد و سود می تواند در جیب مستضعفان برود، این ثروت متعلق به مردم است.
او اضافه کرد: اشیاء و آثاری که در موزه ها به معرض نمایش گذاشته می شود، مال مردم و ملی است. ما باید مال مردم را برگردانیم و آنها را در معرض دید قرار دهیم. اگر تا الان تأخیر شده است، اهمال نموده ایم.
فتاح همین طور اظهار داشت: تمام خودرو های به نمایش گذشته شده پلاک دارند. شاید آن هایی که دست مردم است گرفتار تغییراتی شده باشد، اما این خودرو ها چار تغییر نشده است.
او اظهار نمود: این خودرو ها را می شد فروخت و ثروتی را برای مملکت به ارمغان آورد. کارخانه های سازنده طالب خیلی از آنها بودند، اما هر کدام از این خودرو ها زبان گویای تاریخ هستند و بازگو کردن آن موجب رشد و تعالی مردم می شود.
فتاح افزود: ساختمان این موزه در فضایی به وسعت ۱۱ هزار مترمربع راه اندازی شده است که از تیرماه سال ۹۹ کار ساخت آن شروع شد و در ۱۵ ماه به نتیجه رسید. خودروهایی که در این موزه به معرض نمایش گذاشته شده است تماما متعلق به خاندان سلطنتی و وابستگان آنها بوده، از قاجار تا پهلوی دوم. ۶۱ خودرو برای نمایش بازسازی و مرمت شده است که شاید بیش از دوبرابر این تعداد در خزانه موزه باشد و مطابق استاندارد بین المللی بصورت چرخشی نمایش داده خواهد شد.
رییس بنیاد مستضعفان اضافه کرد: این ظرفیت وجود دارد که شعبه این موزه در برخی از شهرها و استانها راه اندازی شود، باید این ایده را بررسی نماییم.


فتاح همین طور اظهار داشت: گواهی می دهم مسؤولان جمهوری اسلامی از این خودرو ها پس از انقلاب اسلامی استفاده نکرده اند، این خودرو ها به خاندان سلطنتی تعلق داشته و بعد مصادره شده است که توسط ما (بنیاد مستضعفان) و نظام نگهداری شده به نحوی که اصالت آنها همچنان محفوظ مانده است، طوری که یقین دارم کارخانه های سازنده گواهی حفظ اصالت آنها را می دهند. البته تعدادی از آنها در گذر زمان گرفتار تغییراتی شده اند ولی در اصالت شان تغییری ایجاد نشده است.
او اضافه کرد: در برخی از فیلم ها از این خودرو ها استفاده شده است و باز این امکان وجود دارد که هنرمندان و کارگردانان عزیز از این شرایط استفاده کنند.
رییس بنیاد مستضعفان با اشاره به خاص و تک بودن تعدادی از خودرو های به معرض نمایش گذاشته شده در این موزه اظهار نمود: هیچ قیمتی را برای تعدادی از این خودرو ها نمی توان تعیین کرد، مگر اینکه حراج اجرا شود تا قیمت مشخص شود. از نظر ما این خودرو ها ثروت عظیمی هستند، اما آن چه درباره آنها اهمیت دارد این است که روایتگر تاریخ هستند، بطورمثال کالسکه های ناصرالدین شاه و تاج گذاری. راهنمای این موزه باید آن قدر مسلط باشد که این تاریخ را به درستی به بازدیدکننده انتقال دهد و بگوید چه بر سر این آثار و صاحبان آنها آمده است، چگونه به تاراج رفته اند. در موقعیتی که ملت در تنگنا و سختی بودند آنها گران ترین خودرو ها را خریده اند که فخر بدهند فقط ما در دنیا از این نمونه داریم.
فتاح همین طور با اشاره به رکود گردشگری و موزه ها در دوران کرونا، از عزت الله ضرغامی (وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) درخواست نمود در محدودیت ها بازبینی شود و اظهار داشت: محدودیت ها کمتر شود. کشور ظرفیت بسیار بالایی دارد که بسیاری از آثار آن در انبارها نگهداری می شود و باید در معرض دید مردم قرار گیرد.



حشمت الله قنبری، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان نیز در این مراسم درباره تردیدهایی که برای نمایش چنین آثاری وجود دارد، اظهار نمود: دغدغه ای همیشه وجود داشته که این ها داشته های خزانه سلطنتی و نشانه های تجمل است، بعضی هم در بیخ ذهن شان است که این آثار نشان دهنده تمدن و داشته های تاریخی است. بعضی هم می گویند روزگاری در دربار ایران ولیعهد که به دنیا می آمد فانتوم ۴ سفارش داده می شد و الان ما گرفتار پرایدیم. این منطق سستی است. نشان مجد و عظمت این نیست که در جایی چیزی برای کسی بسازند و اسباب سرگرمی شوند.
او بیان کرد: این آثار وزن تاریخی زیادی دارند، بطورمثال ناصرالدین شاه که ترور شد، در همین کالسکه حمل شد. یا ماشین احمدشاه قاجار که با قیمت قرض کردن از پول مردم ابتیاع شد، وسیله تبعید او بود. رضاخان پهلوی که جلو همین ماشین را گرفت و به احمدشاه گفت این مال ملت ایران است و او را تهی دست اخراج کرد، فهرست اموال خودش یک کتاب چندهزارصفحه ای است و با همین ماشین به تبعید رفت.
مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه های بنیاد مستضعفان اظهار داشت: همزمان با آن دوران، در هندوستان فردی به نام مهانداس گاندی بود که دنبال تجملات نبود و تمام عمر با یک لباس زندگی کرد و وقتی خواست از دنیا برود به او مهاتما گاندی یعنی روح بزرگ هند گفتند. او استقلال هند را حفظ کرد و عزت هند را برگرداند و عظمت را به مردم این کشور داد، اما آن هایی که دنبال تجملات بودند، جز نکبت باقی نگذاشتند، چونکه در بریتانیا سفارش ساخت یک ماشین را دادند که در ازای آن بحرین تجزیه شد. مهاتما گاندی از استقلال هند صیانت کرد و این ها استقلال و تمامیت ارضی کشور را به تاراج دادند و بحرین را به دست پرتعفن و پرخشونت نمایندگان آل سعود سپردند، عاقبت پدر و پسر (رضاخان و محمدرضا پهلوی)، با تنفر از این کشور بیرون رانده شدند. این ها عبرت است، علامت تجدد و اقتدار نیست.
قنبری افزود: بنیاد و نظام موزه داری به صنع بشر احترام می گذارد و به دست صنعتگری که این خودرو ها را طراحی و ابداع کرده است بوسه می زند؛ خودروهایی که پس از 75 سال از خودرو های امروزی زیباتر و اثربخش ترند. نگاه موزه داری ما این است که چه کسی این آثار را ایجاد کرده، نه اینکه چه کسی سوار آنها شده است، همانطور که کاخ مرمر را هنرِ استاد حسین زاده، لرزاده و صنیع خاتم می دانیم، وگرنه که آنها (پهلوی) با قدرتِ پول و زور در آن جا زندگی کردند. این آثار به همین علت حفظ شده که عبرت شود.




1400/08/03
09:08:48
5.0 / 5
1225
تگهای خبر: استاندارد , تولید , خودرو , سرگرمی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
بازی اندروید