بازی اندروید

ترس از آموزش حضوری در مدارس برای دانش آموزان طبیعی است؟

ترس از آموزش حضوری در مدارس برای دانش آموزان طبیعی است؟

یک روانشناس با اشاره به شروع برگزاری کلاسهای درس بصورت حضوری و ترس و استرس برخی دانش آموزان از بازگشایی حضوری مدارس، اظهار داشت: مسلما ترس از برقراری ارتباط مستقیم، رو در رو و حضوری با هم کلاسی ها و معلمان همچون دغدغه دانش آموزانی است که یک سال و نیم اخیر تنها بوسیله گوشی هوشمند و یا لپ تاپ و... با هم کلاسی ها و معلمان خود در ارتباط بوده اند. این مساله جز در دانش آموزانی که مهارت برقراری ارتباط و دوست یابی ندارند و نیازمند آموزش هستند؛ طبیعی بوده و به مرور زمان رفع خواهد شد.


شبنم طلوعی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: باتوجه به برگزاری آنلاین و مجازی کلاسهای درس طی یک سال و نیم اخیر، شیوه تحصیل دانش آموزان و توجه یا عدم توجه آنها به درس خواندن طی این مدت، هم چون ریسمانی در کلاسهای حضوری نیز کشیده خواهد شد، در حقیقت دانش آموزانی که درس خواندن در کلاسهای آنلاین را سست گرفته و نسبت به تحصیل بی توجه بودند؛ آموزش حضوری نیز برایشان سخت خواهد بود و ممکنست در این فرآیند گرفتار یاس شوند و این پیامد اجتناب ناپذیر است چونکه نتیجه فعالیت دانش آموز طی یک سال و نیم اخیر بوده و تنها می توان این دانش آموزان را نسبت به درس خواندن هدفمند کرد.
وی با اشاره به عادت کردن دانش آموزان به شیوه آموزش مجازی و آنلاین طی یک سال و نیم گذشته، اشاره کرد: حال با حضوری شدن آموزش ها، دانش آموزان باید در عادات خود تغییراتی ایجاد کنند و این در حالیست که تغییر عادت سخت و زمان بر است. بدین جهت لازم است معلمان و اولیاء شکیبا باشند تا این تغییر عادت اتفاق افتد.
این روانشناس تعامل مستقیم با هم کلاسی ها و معلمان و اجتماعی شدن دانش آموزان را همچون مزایای برگزاری کلاسهای درس بصورت حضوری دانست و اضافه کرد: تمام دانش آموزان به یک شیوه آموزش پذیر نیستند و بدین جهت اساسا دانش آموزانی که شیوه یادگیری آنها وابسته به بحث و چالش است طی مدت اخیر مورد کم لطفی قرار گرفته اند. همین طور تجربه و آزمون و خطا در محیط یادگیری یعنی مدرسه منجر به افزایش یادگیری نیز می شود و این نیز از دیگر مزایای آموزش حضوری است.
بگفته طلوعی "تمرکز" از جدی ترین مولفه های یادگیری جهت استفاده در لحظه دانش آموزان از مطالب درسی است و روش های تمرکز زایی برای دانش آموزانی که "اضطراب" ریشه عدم تمرکز آنهاست، می تواند موثر باشد اما در عین حال نمی توان به صرف نداشتن تمرکز، یک شیوه ثابت را برای تمام دانش آموزان سفارش کرد و بدین جهت دانش آموزان برای رفع اشکال عدم تمرکز می توانند از مشاوران و روانشناسان کمک گیرند.
وی معتقد می باشد که دانش آموزان برای برنامه ریزی تحصیلی در گام نخست نیازمند هدفمند بودن اند و این در حالیست که نه فقط تعداد کمی از دانش آموزان بلکه بطور کلی تعداد معدودی از افراد دارای اهداف روشن و دقیقی هستند.
این روانشناس با اعلان اینکه بیشتر افراد رویاها و آرزوهای خویش را با اهداف خود اشتباه می گیرند و با تاکید بر لزوم "هدف نویسی" برای دانش آموزان، اضافه کرد: هدف نویسی نخستین و با اهمیت ترین مرحله برای رسیدن به هدف است که باید اولیاء و معلمان به دانش آموزان یاد دهند. علت اصلی بی انگیزگی دانش آموزان برای درس خواندن، نداشتن هدف درست متناسب با موجودیت است.
طلوعی در انتهای سخنان خود با اشاره به آموزش مجازی طی یک سال و نیم اخیر، آمادگی دانش آموزان برای حضور در مدرسه را نوعی تغییر دانست و با اعلان اینکه ایجاد تغییر سخت و زمان بر است، اشاره کرد: والدین و اطرافیان دانش آموز قدرت هم دلی خودرا با دانش آموز بالا ببرند تا گذر زمان به کمک او آید و معضلات مشخص و با حل مساله رفع شوند. والدین باید اجازه دهند تا خود دانش آموزان حل مساله کنند و این به مفهوم شنیدن مساله از زبان دانش آموز بدون اظهار نظر درباره آنست، مگر در موارد بحرانی که لازم است والدین به مساله ورود کنند، طی این مدت باید پدر و مادر شنونده محض باشند تا دانش آموز بتواند آزمون و خطا کند.



1400/08/18
21:08:46
5.0 / 5
150
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
بازی اندروید